Recenze: Kathrin Sohst – Citlivost jako výhoda

5

Svými smysly přijímáme spoustu informací. Někteří z nás vnímají mnohem intenzivněji, ať už zrakem, čichem, chutí, hmatem, sluchem anebo všemi smysly, a často si kvůli tomu už od dětství připadají "tak nějak jiní". Tomu, jak z citlivosti vytvořit sílu, která mění životy, se věnuje autorka Kathrin Sohst ve své knize Citlivost jako výhoda.

citlivost-jako-vyhodaZdá se vám velká část lidí netaktní, dokonce až hrubá? Jste inteligentní, intuitivní, kreativní a nezávislí? Rádi se obklopujete hezkými věcmi a zajímáte se o širší souvislosti fungování světa? Jsou vaším srdečním tématem otázky týkající se environmentalistiky a blaha lidstva? Možná i právě vy jste vysoce citliví. V uspěchaném světě, ženoucím se za výkonem, se mohou takoví lidé rychle vyčerpat. Na druhou stranu tato stránka osobnosti není nevýhodou, je v ní velká síla. A právě o tom tato kniha pojednává.

Jak vnímat citlivost jako silnou stránku? O tom empaticky a se znalostí věcí píše autorka Kathrin Sohst v knize plné inspirujících příkladů a autentických příběhů. Poskytne praktické rady, které vám dodají sílu, naučí vás zacházet s vysokou citlivostí ve všech oblastech života, od zdraví přes rodinu až po práci a volný čas. Poznáte nejen lépe sami sebe, ale i způsob, jak využít tento rys ke šťastnému a spokojenému životu.

Kniha Citlivost jako výhoda se skládá ze tří částí. První se věnuje vysvětlení fenoménu vysoké citlivosti. Druhá čerpá z příběhů jiných citlivých lidí a třetí přináší inspiraci, jak se v různých oblastech svého života zařídit tak, aby nám bylo dobře. Ano. Nám. I já jsem vysoce citlivá. Potvrdila jsem si to prostřednictvím krátkého testu na začátku knihy. V knize jsem pak nalezla řadu tipů a strategií, jak najít ve svém životě pocit pohody a naplnění. Navíc se kniha příjemně čte, pasáže jsou dobře členěné, jazyk je plynulý a novinářsky přesný.

Myslím, že mnozí lidé podstatnou části informací uvedených v knize intuitivně tuší, ale tato kniha je předkládá. Autorka navíc svá tvrzení zakládá nejen na životních zkušenostech lidí, ale i na vědeckých studiích. I dle Jungových teorií, širokou veřejností dobře přijímaných a používaných, leč ne dobře metodologicky zvládnutých testů osobnosti MBTI, se dá přibližně čtvrtina obyvatel zařadit mezi citlivé. Něco na tom tedy bude! Po seznámení s fenoménem vysoké citlivosti mnoho lidí reagovalo úlevou, protože konečně pochopili podstatu svého fungování.

Za nejužitečnější považuji tipy a rady, jak si zorganizovat pracovní i osobní život tak, aby přinášel co největší spokojenost. Mnohé tipy jsem tušila i je do svého života přirozeně zařazovala, například trávení času v přírodě, praktikování jógy a hraní si se čtyřnohým mazlíčkem. Řada z nich mi ale může pomoct i do budoucna, například jak si zorganizovat rodinný život a jak se vyhnout práci v open-space kancelářích. Rady jsou praktické a důvtipné a pomáhají čtenáři si uspořádat život, aby byl produktivní, naplněný smyslem i zážitky, ale ne vyčerpávající.

Současně kniha nabízí myšlenky, nad kterými stojí za to se pozastavit. Citliví lidé mají rádi vzrušení, intelektuálské debaty, zážitky, výzvy, ale někdy je lepší si uvědomit, že méně je více. Může se totiž stát, že by brzy byli bez energie. Dále že by tím, kdo definuje jejich úspěch v životě, měli být jen oni sami. Nikdo jiný. Také že není důležité plnit očekávání, ale najít naplnění. A dokud budeme přebírat očekávání a názory druhých, budeme v trvalém konfliktu sami se sebou a se světem kolem nás. To je jen pár myšlenek, které jsem pro sebe i pro vás z knihy vypíchla. Naleznete jich zde však mnohem více. Je to užitečné a osvobozující čtení, protože najednou pochopíte, že v tom nejste sami. A že se v citlivosti skrývá velká výhoda.

Knihu doporučuji přečíst naprosto všem, protože jedna čtvrtina lidí už je velkým důvodem pro to, aby se tyto poznatky šířily dál. Možná se ve vaší práci budete setkávat s lidmi, kteří jsou vysoce citliví. Možná sami máte v okolí někoho, kdo je vysoce citlivý. Možná jste jím vy sami. Proto je dobré se s tímto konceptem seznámit blíže. Navíc citlivost je skvělá a je jí potřeba.

Název: Citlivost jako výhoda
Autor: Kathrin Sohst
Překlad: Iva Michňová