Recenze: Jiří Rajlich – Karel Janoušek. Jediný československý maršál

1 1 1 1 1 (7 hlasů)
5

Kniha Jiřího Rajlicha Karel Janoušek. Jediný československý maršál, kterou vydalo brněnské nakladatelství JOTA, seznamuje čtenáře s životem válečného hrdiny I. i II. světové války a jediného československého maršála v našich dějinách na pozadí osudu celého národa.

Karel Janoušek. Jediný československý maršáKniha na 448 stránkách seznamuje čtenáře s životem armádního generála RNDr. Karla Janouška. Je rozčleněna do sedmi kapitol (vyjma poděkování a úvodu), které kopírují jednotlivá zlomová životní období generála Janouška a jsou zároveň přelomovými údobími naší národní historie. Publikace je bohatě doplněna dobovými fotografiemi a dokumenty, které čítají plných 144 stran. Odborníci jistě ocení odkazy na literaturu a další zdroje, ze kterých autor čerpal své poznatky. Zhruba 70 stran své monografie Rajlich věnuje stručné historii československých perutí bojujících za II. světové války v rámci RAF, které Karel Janoušek začal formovat. Redakční zpracování je dle mého názoru na vysoké úrovni. V knize nalezneme i vysvětlení používaných pojmů, výrazy jsou zdůrazněny kurzívou stejně jako konkrétní citace z různých dokumentů (deníky, vojenské záznamy apod.). Kniha si najde své čtenáře nejen mezi milovníky vojenské historie, zájemci o historii našich západních letců, ale mohla by přijít vhod učitelům a studentům středních škol na doplnění učiva našich moderních dějin.

Monografie významně doplňuje a narovnává naši po 42 let popíranou a deformovanou historii. Od roku 1989 bylo sice vytvořeno mnoho prací na téma československých letců ve Velké Británii, ale chyběla samostatná publikace, která by se věnovala zakladateli těchto jednotek, kterým byl Air Marshal RAF div. gen. RNDr. Karel Janoušek (1893–1971). Není jistě bez zajímavosti, že Janoušek jako jediný Čechoslovák měl hodnost maršála RAF. V knize je popsán nejen život pana generála, ale také společensko-historické pozadí, na kterém budoval svou vojenskou kariéru. Kniha se také věnuje začlenění našich letců do RAF a jakou v jejím rámci měli pozici. Tato právně-administrativní stránka, byť zajímavá a důležitá pro celkový obraz, bývá některými autory odsunuta do pozadí a jsou vyzdvihovány především bojové výsledky. Kniha má své opodstatnění i dnes, a to bez ohledu na to, že první vydání této knihy vyšlo již v roce 2002, neboť o osobě Karla Janouška není v naší společnosti valného povědomí. Je paradoxní, že oslavnou píseň o zakladateli československých perutí ve Velké Británii zpívá švédská kapela Sabaton (Far From The Fame). Ale takoví jsme my, místo abychom se s naší historií čestně srovnali, raději se budeme dál rochnit ve lživých tvrzeních, že za komunistů bylo vlastně dobře a hlavně levně. Pro Karla Janouška a tisíce dalších to byla velmi drahá doba. V komunistickém lágru strávil 4 390 dní svého života, které mohl věnovat rozvoji této země a její společnosti (hovořil několika jazyky, byl sečtělý, kultivovaný, navíc vystudovaný technik, měl řadu zkušenosti s organizací, diplomacií apod.).

Autor ve svém díle nijak Karlu Janouškovi nestraní a předkládá známá a dostupná fakta. A právě tato objektivita a nestrannost ve výsledku působí velmi silně a podtrhuje tragičnost osudu Janouška i celého národa. Autor se vyjadřuje velmi srozumitelně a text je svižný a místy napínavý. Nejde tedy jen o souhrn suchých historických faktů.

Koupí a přečtením knihy se čtenáři rozšíří povědomí o naší nedávné historii a třeba přispěje i k tomu, abychom se opakování dějin vyvarovali.

„But we still remember your name, Karel Janoušek!
We mourn the day that you died.
So be our guide, Czechoslovakia's pride.“ Sabaton – Far From The Fame

Jiří Rajlich (1964) je renomovaný vojenský a letecký historik, který vystudoval historii na Filosofické fakultě v Praze. Od roku 1991 pracuje ve Vojenském historickém ústavu na pozici ředitele historicko-dokumentačního odboru. Je prezidentem České komise pro vojenské dějiny CIHM, předsedou redakční rady čtvrtletníku Historie a vojenství, členem redakčních rad časopisů Letectví a kosmonautika, Vojenská história a Securitas Imperii.

Název knihy: Karel Janoušek. Jediný československý maršál
Autor: Jiří Rajlich
Překlad: –