Recenze: Anna Šmalcová – Sladké dárky

Už zase?! Zase má někdo narozeniny – tu věc, která má nepříjemný zvyk se u všech členů rodiny, přátel i známých rok co rok opakovat. A vy znovu bezradně stojíte před regály či bloumáte internetem. Dárek by měl být originální, krásný a od srdce. Jenže kde má člověk pořád čerpat k vymýšlení takových dárků inspiraci? No, třeba v knize Sladké dárky od Anny Šmalcové.

knihaTaké jste si všimli, jak se vaření a pečení stalo v posledních letech trendem, který zatím neustává? Televize, internet, tisk, ale hlavně kuchyně běžných lidí se stále více zaplňují recepty na pokrmy, které mají za úkol nejen dobře chutnat, ale často také dokonale vypadat. Je logické, že i mnohá nakladatelství vycházejí vstříc poptávce a neustále „chrlí“ nové a nové kuchařky. Prohlásit v tak velké konkurenci o nějaké knize, že je skutečně výjimečná, a doporučit ji dále, je poměrně odvážné. Já to však v případě Sladkých dárků od Anny Šmalcové s klidným svědomím udělám.

Sladké dárky zaujmou už na první pohled. V roztomilých růžových deskách se skrývá velké množství receptů doplněných fotografiemi, které vám prostě vezmou dech a ihned zatoužíte něco podobného stvořit ve vlastní kuchyni. Perníčky, dortíčky, koláčky a sušenky nejrůznějších tvarů ozdobené složitými kresbami a aplikacemi vypadají na první pohled jako nedosažitelné umělecké dílo. Anna Šmalcová však ve své knize popisuje veškeré použité techniky zdobení tak jednoduše a srozumitelně, že je nakonec zvládne každý.

První část knihy tvoří recepty na základní těsto, obecná doporučení týkající se polevy a podrobné popisy technik zdobení. Co je to královská poleva a jak docílit její vhodné konzistence pro různé účely použití? Jaké nástroje při zdobení používat? Jak vykouzlit ze základní bílé hmoty pestrou paletu okouzlujících odstínů? V čem spočívají techniky zdobení nesoucí trochu tajemné názvy jako třeba kartáčování, prošívání, filigránky, tupování, intarzie atd.? Už se cítíte vyděšení? Není vůbec proč, Anna Šmalcová vám ve své knize všechno přiblíží. Autorka samozřejmě nezapomíná ani podrobně vysvětlit, jak správně vytvořit nejrůznější lístečky, růžičky, volánky, či třeba docílit naprosté reálnosti díky napodobení různých struktur.

Druhou, značně rozsáhlejší, část již tvoří ukázky konkrétních výtvorů. Popis jednotlivých postupů vychází z první části knihy, čímž autorka docílila nejen maximální přehlednosti, ale také toho, že je kniha poměrně útlá a přitom obsahuje skutečně velké množství nápadů. Stránku za stránkou pak budete žasnout nad autorčinou bohatou fantazií. Nápady na cukroví ke svatbám, k Vánocům, Velikonocům, tipy na dárky pro děti i dospělé, ale třeba i okouzlující dobrůtky k čaji – jen těžko vymyslíte příležitost, u které by tyto umělecké skvosty nezabodovaly. Na celé knize je však nejlepší, že jakmile se jednou naučíte, jak podobný typ cukroví péct, snadno si vymyslíte své vlastní tvary i vzory.

Knihu Sladké dárky bych doporučila každému, koho baví pečení a hraní si s detaily. Drobné kresby a aplikace totiž vyžadují především velkou dávku trpělivosti. Jestli jste kuchař začátečník či zkušená hospodyňka už tak podstatnou roli nehraje, zručnost se jistě dostaví časem a navíc v nedokonalosti je přece krása.

Sladké dárky
Autor Anna Šmalcová
Nakladatelství Grada