Recenze: Steven Lee Meyers – Nový car. Vzestup a vláda Vladimira Putina

5

Rusko 21. století charakterizuje jediná osoba. Muž, který od počátku nového tisíciletí třímá otěže moci největšího státu světa pevnou a často nesmlouvavou rukou. Vladimir Vladimirovič Putin byl vymodleným dítětem páru, který nešťastně přišel o dvě předchozí děti, operativcem KGB v době, kdy se tato kdysi strach nahánějící organizace proměnila ve stín své předchozí síly, i nečekaným premiérem Ruska. Přesto všechno se stal jedním z nejvlivnějších státníků světa. Chcete-li poznat jeho životní příběh, máte díky nakladatelství ARGO možnost seznámit se s minulostí i osobností Vladimira Putina. Kniha Nový car. Vzestup a vláda Vladimira Putina Stevena Lee Meyerse vám poskytne ucelený obraz jako žádná jiná.

Nový car. Vzestup a vláda Vladimira PutinaAutor knihy je sice Američan, ale přesto jej lze považovat za dostatečně erudovaného k sepsání životopisu ruského prezidenta. Jako zahraniční korespondent listu The New York Times strávil v Rusku víc než sedm let a referoval o většině nejvýznamnějších událostí 21. století tohoto ohromného státu. Osobně se též setkal a jednal s mnohými aktéry své knihy, z nichž někteří se jejího vydání nedožili.

Kniha je členěna do pěti dílů, celkem obsahuje dvacet pět kapitol. Postupuje pochopitelně chronologicky od druhé světové války, kdy načrtává osudy Putinových rodičů, až po rok 2015, v němž už byl pro svou zemi takřka nepostradatelný. Občas si vyprávění vyžádá prolnutí více časových rovin a v takových chvílích se kniha výjimečně stává nepřehlednou, ale celkově se čtenář bude orientovat bez větších obtíží.

Díky tomu, že je Nový car biografií tak významné osobnosti, funguje zároveň jako historické dílo o nedávném Rusku. Věrně zachycuje chaos a politickou situaci Ruské federace po rozpadu Sovětského svazu v 90. letech, avšak ještě lépe vykresluje 21. století, kdy Vladimir Putin nastoupil dráhu vrcholného politika. Zásadním událostem, jakou byla Druhá čečenská válka, teroristické útoky s ní spojené, záhadná úmrtí oponentů ruského establishmentu či pořádání olympiády v Soči, věnuje dostatek prostoru a zároveň se snaží co nejlépe zachytit roli Vladimira Putina v nich i jeho reakce na ně.

Kniha je celkově velmi korektní. Meyers popisuje události bez většího emocionálního náboje či sžíravých komentářů. Dokonce i událostí, jakými byly Beslanský masakr, či vraždy kritiků režimu jsou popsány spíše suchým jazykem a city čtenáře tak zjitří mnohem víc samotná skutečnost než její popis. Některým čtenářům tak může přijít autorův způsob vyjadřování až suchopárný, rozhodně nepotěší nikoho, kdo se vyžívá v nepodložených bulvárních výkřicích. Dohadům a domněnkám se text takřka vyhýbá a zmiňuje je pouze krátce a ojediněle, například Putinův vztah k ženám. Meyers nechává na řadě míst promluvit očité svědky, jejichž jazyk občas knize dodá potřebnou „šťávu“. Tyto promluvy jsou však vždy krátké, často i jediná věta.

Zásadním úskalím knihy je bohužel její téma, lépe řečeno osoba v jejím středu. Soukromí i okolí Vladimira Putina je totiž přísně střeženo a mnohé informace jsou skryty nejen před veřejností, ale i před zraky investigativních žurnalistů jako je Steven Lee Meyers. V knize tak zůstává řada bílých míst, jež nejde zaplnit. Například se tak paradoxně dozvíme víc o soukromém Putinově životě z doby, kdy byl řadovým agentem KGB, než z období jeho vlády, kdy je zákonitě všem na očích.Knihu doplňují četné poznámky pod čarou, přehledně seřazené na konci knihy. Čtenář v nich obvykle nalezne odkazy na další literaturu, ale jejich součástí jsou i mnohé často velmi zajímavé postřehy. Kromě dvou map – Sovětského svazu před rozpadem a Ruské federace – obsahuje Nový car i tři strany obrazových příloh, zachycujících proměnu Vladimira Putina během let či jeho osobu s jinými aktéry knihy. Součástí je i seznam literatury, z níž autor čerpal a jež poskytuje čtenářům náměty k další četbě.

Nový car popisuje život, cestu k moci i vládu Vladimira Putina svědomitě a obsáhle, navíc končí až rokem 2015, takže je velmi aktuální. Na druhou stranu se však možná až příliš drží při zdi  a popisované události vykresluje matnějšími barvami, než by si zasloužily. Ironicky je úskalím knihy o Putinovi i to, že je o Putinovi. Tajnůstkářský a podle některých náznaků až paranoidní státník totiž přísně chrání své soukromí a na řadu otázek tak nemůže Steven Lee Meyers dostatečně odpovědět. Celkově se ale jedná o vynikající knihu pro všechny, kteří chtějí poznat tuto význačnou osobnost naší doby, případně se dozvědět o nedávné historii Ruska.

Nový car. Vzestup a vláda Vladimira Putina
Autor Steven Lee Meyers
Překlad David Vereš,Daniela Orlando,Zuzana Krulichová