Recenze: Magdaléna Frouzová – Touha být úžasná

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
divka

Znáte tu o Popelce? Kterak umolousaná holka přišla k dokonalému princi a s ním i k úžasnému bezstarostnému životu? A vlastně proto ani nemusela nic udělat! I když se vám může zdát, že období pohádek máte dávno za sebou, Magdaléna Frouzová vás ve své nové knize Touha být úžasná rychle přesvědčí o opaku. I dnes totiž většina žen žije (více či méně vědomě) podle určitých zažitých stereotypů, které však v dnešní dynamicky měnící se době už nefungují.

knihaPoměrně útlá publikace je rozdělena do čtyř kapitol, kde každá kapitola zastupuje jednu ženskou touhu – touhu být krásná, touhu mít dobrou práci, touhu po rodině a dokonale uklizeném příbytku a nakonec samozřejmě také touhu po prestižním partnerovi. Tato klasická a mnohokrát prodiskutovaná témata pojímá autorka svým vlastním stylem. Čtenář může žasnout nad její schopností domýšlet věci do nejmenších detailů a nahlížet na ně z mnoha nečekaných perspektiv.

Magdaléna Frouzová si například klade otázku, kdy je ještě investování do krásy skutečnou investicí, a kdy se stává pouhým rozhazováním, kterým se ženy zbytečně připravují o majetek. Zkoumá, jakým způsobem ženy uvažují při hledání zaměstnání, a nabízí myšlenku, že „moc“ není sprosté slovo, ale způsob, jak změnit společnost k lepšímu. Na konkrétních příkladech ukazuje, že žena zastávající vysoké posty se ve skutečnosti nepřipravuje o možnost být se svými dětmi, ale dostává obrovskou příležitost organizovat si život podle svého.

Pokud si hned netroufáte kandidovat na šéfku ČEZu, můžete začínat v malém. Jednou jsem se stala svědkyní následujícího rozhovoru svého známého s kamarádkou jeho pětileté dcerky:
„A čím bys ty, Natálko, chtěla být, až budeš velká?“ ptal se jí.
„Já bych chtěla být paní učitelka v mateřské školce,“ odpověděla.
„Ježíši, a proč paní učitelka?“ zaúpěl. „Proč nechceš být paní ředitelka? Nebo proč si nechceš jednou otevřít vlastní školku?“
Zaujalo mě to. V ten moment mě napadlo, že to je ono! Ne každá musí dělat revoluci, stačí trochu přeprogramovat způsob uvažování. [1]

Publikace je proložena množstvím rozhovorů a příběhů žen, které spojuje odvaha, pracovitost a skvělá kariéra. Pro mne osobně byly tyto příběhy reálných žen nesmírně inspirující a na celé knize mě bavily ze všeho nejvíc.

Mám takové životní krédo, že život musí být v rovnováze jako židle se čtyřma nohama. Ty čtyři nohy jsou pro mě rodina, dítě, práce a kamarádi. Jakmile vám jen jedna nožka chybí nebo se viklá, začne to být celé nestabilní a už to není ono. Proto nechci jít do něčeho, o čem vím, že by to tu celkovou rovnováhu narušilo. Dřív nebo později by se to projevilo a nakonec třeba celé spadlo. Za to mi to nestojí. (z rozhovoru se Silvií Volkovou) [2]

Ke každé knize člověk usedá s určitým očekáváním. Já jsem byla z publikace Touha být úžasná zpočátku zklamaná, protože jsem čekala něco trochu jiného. Teprve když jsem si zvykla na autorčin volnější styl vyjadřování a přestala knihu vnímat jako odbornou literaturu, mohla jsem si ji naplno užít.

Číst tuto knihu je jako sedět na kávě s dobrou kamarádkou, která vám vypráví o svých zkušenostech a názorech (jen tyto názory navíc dokládá relevantními údaji ze statistik a studií). V určitých chvílích jí chcete skočit do řeči a říct: „Tak s tímto rozhodně nesouhlasím.“ Většinu doby ale pozorně posloucháte, přikyvujete a obdivujete její schopnost nahlížet věci z mnoha překvapivých úhlů pohledu. Na konci máte dobrou uvolněnou náladu a hlavu plnou nových podnětů k zamyšlení.

[1] FROUZOVÁ, Magdaléna. Touha být úžasná. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 168 s. ISBN 978-80-247-5428-4. Str. 66
[2] Tamtéž, str. 119