Recenze: Michaela Dombrovská – Pravidla pozitivního sobectví

Buďte spokojenější s deseti pravidly pozitivního sobectví. A zkrátka nepřijdou ani vaši blízcí. Pozitivní sobectví vychází z myšlenky, že pokud máme být prospěšní svému okolí, musíme v první řadě umět pečovat sami o sebe. Každý totiž píšeme svůj vlastní příběh a měli bychom se ho naučit žít tak, ať nám stojí za vyprávění.

knihaAutorka Michaela Dombrovská, autorka úspěšného blogu a lektorka jógy, staví na pozitivní psychologii a inspiruje se mnoha dalšími vlivy a učeními. Díky knížce si podle anotace srovnáte priority, zlepšíte své vztahy a vykročíte za splněním svých snů. Do života vám přinese lehkost, volnost a radost. Začnete vnímat sami sebe jako autory svých životních příběhů a budete se tak moci stát pevnými body v příbězích jiných. Smysl pozitivního sobectví je tak ve své podstatě nesobecký.

Pokud už občas máte zmatek v různých titulech a příručkách, máte pocit, že čtete stále to samé dokola jako já, ale zároveň vám chybí nějaký zastřešující prvek, tak tady ho máme – v knize Michaely Dombrovské. Autorka šikovně shrnuje zásady mnoha zajímavých knih a učení, propojuje poznatky a čtenáři předkládá deset zásadních pravidel. A výsledek? Trefný, občas až příliš stručný přehled doporučení a životních rad, které by se měly promítnout do života každého z nás.

Svěží kniha s příjemnou grafikou se velmi dobře čte, protože se rychle střídají témata, cvičení, příběhy autorky i lidí z její praxe. Kvůli stručnosti se mi občas zdála stylistika trochu nedotažená, na druhou stranu je obdivuhodné, kolik rad a zásad dokázala autorka umně shrnout do jediné útlé knížky.

Začátek publikace Pravidla pozitivního sobectví je skvělý. Hned mi vnukl několik nápadů ohledně zlepšení mého života , života mých bližních i lidí v komunitě v rámci organizace dobročinného projektu. Na konci první třetiny začala kniha obsahově poněkud upadávat, aby se nakonec vzchopila a ve finále získala medaili. Dočkala jsem se hodně zajímavé aplikace Paretova pravidla na lásku i působivého a jednoduchého výkladu o zákonu energií, jehož dodržování může učinit život každého z nás mnohem spokojenějším a nás samotné laskavější a cílevědomější.

Knížka si pohrává i s přenášením zkušeností dle zásad kognitivně behaviorální terapie. Když si uklidíme v domově, uklidíme si i ve vlastní hlavě a v životě. Když se naše tělo zocelí sportem, i naše psychika se posilní. Je zajímavé, jak těžké může občas být dosáhnout jednoduchých rad, pokud neposloucháme své nitro, své dobré učitele, jež někdy mohou suplovat kvalitní příručky, a pokud neplníme jimi zadané úkoly a nevrháme se do nových zkušeností. Líbí se mi také, že zde zaznívá zásada odpovědnosti za svůj život. Inu, je to zkrátka tak – jaké si to uděláme, takové to máme. A na to je dobré pamatovat. Někdy je sice potřeba si věci ujasnit, pochopit, některé odžít, ale odpovědnost je vždy v našich rukou.

Menší výtku mám k názvu knihy. Zdá se mi, že se rozmáhá nešvar, kdy něco negativně pojmenujeme, abychom to následně vysvětlili a zjistili, že je to vlastně pozitivní. Netýká se to jen téhle knihy, ale řady článků na internetu i třeba příručky Proč muži milují potvory a hodným holkám zůstanou oči pro pláč. Také autorka často zmiňovala zenovou praxi, ale nevysvětlila, o co v ní vlastně jde. A možná je to záměr. Částečně mě má nevědomost burcuje, abych si o zenu v jedné z doporučovaných knih přečetla. A nejspíš si o něm doopravdy někdy nějaké informace vyhledám.

Shrnuto – kniha Pravidla pozitivního sobectví je určité užitečnou příručkou plnou rad a tipů, jak získat vnitřní spokojenost a zlepšit vztahy se svým okolím. Tak či tak důležité je tuto knížku nejen číst, ale jak sama autorka nabádá hlavně odžít. Možné nápady nejen proletět očima, ale vložit je do svého života. Jinak změna není možná. A k tomu slouží řada praktických příkladů a cvičení. Tuto knihu bych proto doporučila všem, co toho nechtějí mnoho přečíst, ale chtějí získat maximum rad pro naplněný život. Nebo těm, kteří už mají po krk střípků informací a konečně si chtějí nabyté informace ucelit. A jako bonus čeká na konci knihy čtenáře i malé překvapení.

Pravidla pozitivního sobectví
Autor Michaela Dombrovská
Nakladatelství Grada