Kniha, co se třpytí

České ručičky, vánoční prasátko, horečka, míč pro nejlepšího fotbalistu světa, dno řemesla, telefonní seznam, ideální proporce při fotografování, 1212, dokonalý věk lidstva či střední cesta. Všechny tyto pojmy spojuje jediný kov. Takový, pro nějž dobrovolně i z donucení umíraly statisíce lidí, který je součástí bájí většiny známých kultur, dostal se do desítek přísloví a obchodování s ním je dodnes významnou součástí finančního trhu. Zlato. Nejproslulejší a nejvýznamnější nerost lidských dějin. Právě jemu věnovali autoři Bohumil J. Studýnka a Jan Struž obsáhlou výpravnou knihu s názvem Zlato – Příběh neobyčejného kovu, kterou ve druhém aktualizovaném a doplněném vydání publikovalo nakladatelství GRADA.

knihaDílo s působivým černozlatým přebalem si vytklo nelehký úkol seznámit čtenáře se zlatem, jeho vlastnostmi, užíváním i zpracováváním v minulosti i současnosti. Na začátku - kromě klasického obsahu - představuje záběr publikace oddíl nazvaný Průvodce knihou, jenž kromě názvů kapitol stručným textem popisuje, co se zde čtenář dozví, a přidává i dokumentující fotografie spojené s jednotlivými tématy. Hlubší seznámení je rozhodně na místě. Ne každého zajímá vše, co kniha obsahuje, a ti, kteří se nebojí přečíst ji celou, zjistí, co je čeká.

Jak již bylo zmíněno, záběr knihy je velmi široký. Vždyť už první část, představující zlato v jeho mnoha podobách, nabízí čtenáři informace o současné hodnotě zlata, chemických vlastnostech, využití v průmyslových odvětvích, jako jsou zlatotepectví, pozlacovačství, či šperkařství, ale i medicíně, stomatologii (současné i historické), kosmetické chirurgii nebo kosmonautice. Umožňuje též nahlédnout do kovorytecké a zlatnické dílny.

Nejobsáhlejší část se zabývá dějinami tohoto vzácného nerostu od zmínek v mýtech a pověstech, přes starověk, středověk, zámořské objevy a historii zlata v Českých zemích. Následující oddíl se věnuje novověkému objevování dalších nalezišť a co tyto zlaté horečky, ať již na Sibiři, v Kalifornii, Austrálii nebo Jižní Africe způsobily. Součástí jsou i texty o dolování zlata v 19. i 20. století.

Ty, jež neholdují historii, mohou zaujmout kapitoly o zlatě v současném světě. Objasňují fungování trhů se zlatem, minulý i nynější vztah zlata a peněz i názory řady významných osobností, které se nad touto problematikou zamýšlely. Kniha neopomíná ani budoucnost zlata.

Celkově lze o publikaci Zlato – Příběh neobyčejného kovu říct, že je od první do poslední stránky naditá zajímavostmi spojenými s kovem známým pod značkou Au. Ještě to podtrhují citáty a poznámky, jimiž je proložen hlavní text i závěrečná kapitola Zlatý kaleidoskop.

Vzhledem k tomu, že se jedná o vskutku reprezentativní knihu, nelze zapomenout na její precizní grafickou úpravu. Fotografie převážně zlatých výrobků jsou zde stejně tak důležité jako psané slovo a dokazují známé rčení, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. Přestože se na jedné straně často nachází nosný text knihy společně s citáty, jedním či dvěma odstavci zajímavostí a obrázky s popiskami, čtenář díky barvám písma – černé a zlaté i pozadí – bílému a černému nikdy nemá problém s orientací.

Na šíři záběru textu a bohatosti obrazového materiálu je vidět, že oba autoři na knize pracovali velmi dlouhou dobu a dali si společně s celou redakcí opravdu záležet. Přes nezbytnou zkratkovitost textu - pokud by se měl do hloubky věnovat všem prezentovaným tématům, měla by kniha možná i desetitisíce stran - dýchá z každého slova zaujetí pro věc i potřebná odbornost. Ostatně oba autoři se nebáli přenechat některé kapitoly povolanějším osobám, například v textech o medicínském využití zlata či relikviáři svatého Maura.

V knize samozřejmě nechybí zmínky o nejznámějších objevech, například Tutanchamonově hrobce či masce krále Agamemnona, nebo událostech, jako byly zlatá horečka a dobývání incké říše, spojených se zlatem. Milá je též skutečnost, že autoři v přemíře světových faktů nezapomněli na české země a řadu stran věnují i historii českého zlata a nejvýznamnějším zlatým českým artefaktům, jako jsou korunovační klenoty či české dukáty.

Pokud vás tedy láká dozvědět se o králi všech kovů více, můžete bez obav sáhnout po publikaci Zlato – Příběh neobyčejného kovu. Text i obrazové přílohy vás provedou jeho světem jako žádná jiná kniha na trhu.

STUDÝNKA, Bohumil J., STRUŽ, Jan. Zlato: Příběh neobyčejného kovu – 2., aktualizované a doplněné vydání. 2. vyd. Praha: Grada, 2014, 344 s. ISBN 978-80-247-5210-5.