Trénink na maraton a půlmaraton

Kniha Trénujeme na maraton a půlmaraton – Jak zlepšit výkon ve vytrvalostním běhu od Davida Chalfena vás namotivuje, abyste se zlepšili právě v těchto dlouhých tratích. Knihu vydalo nakladatelství Euromedia Group, k. s. – Ikar.

knihaKniha Trénujeme na maraton a půlmaraton je členěna na dvě hlavní části: I. ČÁST – Trénink a závody a II. ČÁST – Tělo a běh. Celkově obsahuje jedenáct kapitol, konkrétně jmenujme například – Základní principy tréninku, Trénink obecné vytrvalosti, Specifický trénink na maraton a půlmaraton, Doplňkový aerobní trénink, Běh veteránů, Běžecký pohyb a jeho technické aspekty, Pružnost, silové a kondiční cvičení, výživa a hydratace, Úrazy a jejich příčiny, Vybrané závody.

S touto knihou si budete připadat, jako byste měli vlastního trenéra, který by uměl poradit v oblasti anatomie, fyziologie, výživy, hydratace, psychologie, silového a kondičního cvičení či poradenství. Kniha se příliš nezaměřuje na výživu, protože na trhu je nepřeberné množství knih s danou tématikou.

V knize se dozvíte, že někdo má pro vytrvalostní běh genetické předpoklady, jiný ne. Kromě genetiky má na výsledky vliv také pohlaví, věk a tělesná hmotnost. Komu je však tato kniha určena? Těm, kteří si pravidelně vyběhnou alespoň čtyřikrát týdně, těm, kteří se stále zlepšují a mají za sebou alespoň jeden závod na vzdálenost pět nebo deset kilometrů. Kniha není určena těm, kteří sotva doklopýtají do cíle.

Kniha se stane přínosem pro každého sportovce, který se chce zlepšit ve svém čase a kondici na maratonské či půlmaratonské trati. Součástí knihy jsou samozřejmě tréninkové plány, tréninkové postupy, doplňkové sporty, ale i přehled vybraných závodů. Kapitola Pružnost, silové a kondiční cvičení přináší řadu doporučených cviků, které jsou v knize vyobrazeny pomocí názorných ilustrací. Kromě textu jsou v knize barevné fotografie běžců, většinou pořízených na závodech, neboť mají běžci na sobě startovní čísla. Tato běžecké kniha patří k tomu lepšímu, co bylo o běhu napsáno.

David Chalfen se přes deset let věnuje tréninku vytrvalostních běžců, sám běhá více než třicet let. Zaběhl deset maratonů pod dvě hodiny a třicet pět minut (jeho nejlepší čas je 2:32). Má britské trenérské licence UKA Coach a Area Endurance Coach Mentor.

CHALFEN, David. Trénujeme na maraton a půlmaraton. Praha: Ikar, 2014.144 s. ISBN: 978-80-249-2411-3.