Znáte všechny naše panovníky?

kral

Když se vás někdo zeptá, kdo je Miloš Zeman, budete určitě odpověď znát. Předpokládám, že díky popularitě našeho současného prezidenta budou znát odpověď i vaše děti. Jména jako Sámo, Přemysl Otakar II., Karel IV. nebo František Josef I. patrně budete znát také. Ale co ti ostatní? Kolik jich vlastně bylo? Od kdy do kdy vládli? A jaké činy se vztahují k době jejich vlády? K tomu vás mohou hravou formou dovést výukové karty od nakladatelství Fragment.

knihyKdyž napíšeme výukové karty, každý si představí soubor hracích karet, které skrývají nějaké indicie k daným panovníkům. Sama jsem netušila, co si pod názvem mohu představit a proto jsem byla potěšena, že se vlastně jedná o knihu velikosti přibližně A4. Panovníci českých zemí je publikace, kterou můžete používat jako učebnici, nebo si jednotlivé listy oddělit v místě perforace papíru a používat je jednotlivě. Zpravidla je věnován vždy jeden list jednomu panovníkovi. Z jedné strany je jeho barevné vyobrazení, z druhé pak jméno, datum vlády a údaje o jeho činech. Mohou tak být využity ve výuce např. ve školách, případně historicky zaměřených kroužcích apod., nebo jej mohou využívat jednotlivci jako pomůcku pro snazší zapamatování látky. Osobně bych však dala přednost tomu, aby byly na jedné straně veškeré psané informace i vyobrazení a zadní strana pouze čistá. (např. při vyvěšení listů na nástěnku či zeď by nebyly obrázky panovníků vidět a je hodně studentů, kterým vizualizace pomáhá k zapamatování.)

Ilustrace v publikaci jsou dílem Jiřiny Lockerové a jsou zdařilé. Zpravidla odpovídají vyobrazení podle známých historických popisů postav našich dějin. K popisům jednotlivých panovníků nemám žádnou výhradu. Jejich autorem je uznávaný historik Petr Čornej a přestože se věnuje pouze určitému historickému období, můžeme se spolehnout na to, že při tvorbě publikace vycházel z ověřených a nejnovějších údajů. Dalo by se předpokládat, že na knize nepracoval sám, ale že stál v čele několika odborníků, nicméně nikdo další jako autor/spoluautor uveden není. Čornejovo jméno však lze považovat za záruku kvality.

Ať už jste pedagogové na základních či středních školách, nebo máte doma děti školou povinné, kterým dělá problém orientace v naší historii a pletou se jim jednotlivá jména a činy panovníků, určitě novou publikaci využijete. Jednotlivé texty neobsahují zbytečné zavádějící fráze a jsou směřovány přímo k podstatným informacím, což učitelé i studenti jistě ocení.

ČORNEJ, Petr. Panovníci českých zemí: kompletní přehled knížat, králů a prezidentů: výukové karty. 2. vyd. Ilustrace Jiřina Lockerová. Praha: Fragment, 2014, [128] s. ISBN 978-80-253-2174-4.