Vstávat a (roz)cvičit!

Rozcvička je pro mnohé součástí vzpomínek na školní léta a povinný tělocvik, pro jiné je to ta otravná záležitost, kterou by měl člověk provádět před samotným cvičením. Tak či onak nenajdete mnoho cvičenců, pro které je rozcvička oblíbenou částí cvičební jednotky. Přesto, jak všichni vědí, se jedná o nezbytnou průpravu, pokud chce cvičící předejít zraněním a připravit tělo na zátěž, která je čeká. Chcete-li se o rozcvičování dozvědět více, nakladatelství GRADA pro vás vydalo knihu Rozcvičení ve sportu.

knihaTrio autorů – Radim Jebavý, Vladimír Hojka a Aleš Kaplan – připravilo publikaci obsahující asi třicetistránkovou teoretickou část a především praktický zásobník více než tří set cviků pro rozcvičení před nejrůznějšími cvičeními.

V teoretické pasáži autoři seznamují čtenáře se základními informacemi o rozcvičování, jako je jeho důležitost, zásady správného provádění i vliv na organizmus. Jejím obsahem je i pasáž o školních rozcvičkách, jejich variantách a možnostech provádění, včetně řady her, které mohou posloužit k nenásilné aktivaci mladého organismu. Poté se autoři zaměřili na základní atletické rozcvičení a rozcvičování ve vybraných disciplínách.

Teoretickou část doplňuje již zmíněný zásobník cviků obsahující nejen ilustrační fotografie, ale i jednoduchý a výstižný popis cviku, jeho účel a případně modifikaci. Vyjma rozběhání a obecného rozcvičení zahrnuje řadu specifických cviků zaměřených na atletické disciplíny, či nejpopulárnější sporty jako jsou fotbal, hokej, nebo tenis. Součástí praktické části jsou i cviky určené školám a závěrečné protažení po tréninku.

Svůj cíl, seznámit čtenáře s rozcvičením a dát jim dostatečný zásobník obecných i specificky zaměřených cviků, splňuje Rozcvičení ve sportu na jedničku. Pokud jste tedy učitel tělocviku, trenér či jen cvičenec, který chce vědět, jak správně připravit své tělo na cvičební zátěž, může vám tato kniha poradit i pomoci.

JEBAVÝ, Radim, Vladimír HOJKA a Aleš KAPLAN. Rozcvičení ve sportu. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 215 s. Fitness, síla, kondice. ISBN 978-80-247-4525-1.