Běhej, nebo zemři

Kniha Běhej, nebo zemři vypráví příběh jejího autora Kiliana Jorneta, krosového běžce a nejlepšího skialpinisty současnosti, který ve dvaceti letech překonal desítky rekordů na nejnáročnějších tratích. Běhej, nebo zemři vypovídá o závislosti na běhu i výškách a touze překonávat mimořádné výzvy. Knihu vydalo nakladatelství Mladá fronta.

knihaV životě přijde den, kdy se musíš rozhodnout, do kterého vlaku chceš nastoupit. A jakmile do něj jednou nastoupíš, nemůžeš přemýšlet, co by se stalo, kdybys nastoupil do jiného. Je třeba užívat si a na maximum využít to, co nám jízda vybraným vlakem nabídne. Nemůžeme vědět, co je v jiných vlacích, i když se nám v noci může zdát o tom, že jiný vlak by možná byl lepší. Dokonalost ve skutečnosti existuje jen v našem nitru, jen v tom, co my považujeme za dokonalé. Každá cesta nás přivede do jiných končin, ale budou to vaše kroky, které nás dovedou k nalezení více či méně jiskérek radosti na kterékoli z oněch cest. [1]

Kilian Jornet Burgada se narodil roku 1987 v katalánském Sabadellu a velmi brzy objevil lásku k horám, která ho provází celý život. V knize vzpomíná, jak poprvé ve třech letech vystoupil nad 3000 m n. m. a o několik let později začal závodit ve sjezdovém lyžování, poté i v běhu, jízdě na horských kolech, lezení a skialpinismu.

Svůj život dělí na letní a zimní sezónu: v létě se věnuje skyrunningu a extrémnímu krosu, v zimě se účastní skialpinistických túr a závodů. Drží desítky rekordů, mimo jiné ve výstupu na nejvyšší horu afrického kontinentu.

Za projekt Summits of My Life mu National Geographic udělil v roce 2013 prestižní ocenění Dobrodruh roku („Adventurer of the Year“).
„Kilian Jornet je nejdominantnější vytrvalostní sportovec své generace.“
-The New York Times –
„Kilian je hvězdou první velikosti v trailovém běhání.“
-Runner´s World –

Kniha je určena všem běžeckým nadšencům a milovníkům ultra trailů a nese toto věnování: „Núrii za to, že mi ukázala cestu a osvětluje ji, když se setmí.“ Kniha je psána čtivou formou. Budete ji mít přečtenou za jeden večer, pokud se do ní ponoříte. Jediné, co bych knize vytkla, je, že nemá žádné doprovodné ilustrace. To sice neubírá na její kvalitě, ale spíše to zklame zvědavého čtenáře.

[1] JORNET, Kilian: Běhej, nebo zemři. Praha: Mladá fronta, 2014. 192 s. ISBN 978-80-204-3206-3. 24 s.