Publikace pro předškoláky

Máte doma dítko, jež půjde za rok do školy, a chtěli byste ho podpořit v jeho znalostech?! Pak je pro vás určená publikace Už brzy půjdu do školy, kterou vydalo nakladatelství Portál. Primárně je kniha věnovaná pedagogickým pracovníkům, ale zajisté ji využijí i šikovní rodiče.

knihaKniha Už brzy půjdu do školy je rozdělena na dvanáct kapitol dle jednotlivých měsíců v roce. Začíná zářím a končí srpnem – přesně tedy kopíruje školní rok. V každé kapitole se nachází několik aktivit, jež pomohou dětem prohlubovat jejich schopnosti. Jsou zde cvičení, jež jsou podobná těm, které může dítě dostat při zápisu do školy, hry, které v dětech mohou probudit zvídavost a touhu se dozvědět něco nového o daném tématu, a další aktivity podporující manuální zručnost, grafomotoriku či pozornost.

Průvodcem knihy je malý Adámek, jenž děti seznamuje s jednotlivými měsíci a činnostmi, jež  se v nich obvykle dělají. Například v září se tedy malí čtenáři seznámí s přípravami do školy a s koloběhem času. Seznámí se tak s pojmy jako jsou hodina, den, měsíc, naučí se pojmenovávat jednotlivé části dne i dny v týdnu. Kromě toho se zde nachází i písnička Adámku náš, kterou se děti mohou naučit. Volně pak navazují následující měsíce sestavené v podobném duchu jako září, v lednu se tedy děti naučí písničku My tři králové a Já jsem muzikant, prověří se jejich znalosti týkající se zimního spánku a nakreslí si sněhuláka. Na konci knihy jsou pak přílohy, kde se nacházejí doplňková cvičení k úkolům z jednotlivých měsíců. Většinou se jedná o pohybové aktivity, které lze děti naučit k určitým písním.

Kniha je velice přehledná a díky barevným piktogramům nacházejících se v záhlaví každé jednotlivé aktivity, si může pedagog či rodič udělat představu, které schopnosti zde bude jeho dítě rozvíjet. Dětem se zajisté budou líbit ilustrace provázející je celou knížkou. Jejich autorkou je Patricie Koubská. Autorky knihy Iva Košek Bartošová a Blanka Křováčková jsou pracovnicemi Univerzity Hradce Králové a podílely se na projektu týkajícím se přípravných tříd. Tato publikace je tedy dílem odbornic na slovo vzatých.

Kromě jednotlivých cvičení pro děti, se v knize mohou rodiče či pedagogové seznámit s již zmíněným projektem a najdou zde také informace o tom, co je potřeba u dítěte, které za rok nastupuje do školy, rozvíjet.

Myslím si, že je zřejmé, komu je kniha určená. Doporučuji tedy rodičům, kteří mají doma předškoláka, aby si ji domů pořídili. Jejich dítě se zábavnou formou připraví na zápis i následný vstup do školy a jeho začátky ve škole tak budou zajisté snazší.

Ukázka

Roční období

•    Adámek ví, že žije v zemi, kde se střídají čtyři roční období. Jak poznáš, že je léto nebo zima? Co můžeš dělat v neděli na podzim a co na jaře?