Běž dál – zpověď maratonského závisláka

Kniha Běž dál – Vzlety a pády maratonského závisláka přináší zpověď Phila Hewitta o přeměně maratonského začátečníka v člověka na maratonech závislého. Kniha patří k tomu lepšímu, co se v běžecké literatuře namane, neboť autor popisuje sebemenší drobnosti, s nimiž se každý běžec může setkat. Knihu vydalo nakladatelství Mladá fronta.

knihaMaraton vás zničí, ale současně po jeho absolvování zažijete nepopsatelné pocity. Je to svět, který miluju – svět, který se před vámi otevře, jakmile se oblečete do lycrového dresu, zalepíte si bradavky náplastí a běžíte 42 km ve společnosti třeba i 30 000 zcela neznámých lidí.[1]

Phil Hewitt vyrůstal v Gosportu v Hampshiru. Na univerzitě v Oxfordu získal červený diplom z moderních jazyků a doktorát z francouzského divadla počátku 20. století. V roce 1990 nastoupil do Chichester Observeru, kde se o čtyři roky později stal kulturním šéfredaktorem. Nyní pracuje také jako kulturní redaktor pro všechny sesterské tiskoviny Observeru v Západním Sussexu, včetně West Sussex Gazette a West Sussex Country Times. Hewitt je autorem knih Chichester kdysi a dnes, Vzpomínky na Chichester a Gosport kdysi a dnes.

Phil absolvoval jako vášnivý běžec maratony v Londýně, New Yorku, Paříži, Berlíně, Dublinu, Římě, na Mallorce i v Amsterdamu a další. Od dopsání této knihy k nim přidal rovněž Brightonský maraton a Portsmouth Coastline Marathon.

Kniha, která má šestnáct kapitol, nás zavede na místa po celém světě, kde Phil Hewitt běžel své maratony.  První kroky ho přivedly k Londýnskému maratonu. Na ten vzpomíná následovně:

Měl jsem štěstí, že jsem jako první zaběhl Londýnský maraton, bezpochyby ten nejlepší maraton na světě. Londýn maratoncům nabízí nejlepší představitelné zážitky. Hodně maratonů lidé berou smrtelně vážně a v Londýně tomu není jinak, ale tady se zároveň jedná o největší pouliční party, jakou kdo kdy uspořádal. [2]

V knize se můžete dočíst, jak Phil trénuje pod Pameliným vedením, jak ho v běhu podporuje nejen jeho žena Fiona, ale i celá rodina. Kdo z rodiny se k němu přidá a bude chtít zdolat pomyslnou hranici maratonu? Nechte se překvapit v knize. Jak Phil zvládal roli otce, živitele rodiny a přitom skloubit trénink? A jak ho vůbec napadlo běžet maraton? Odpovědi na tyto otázky naleznete v knize. Dočtete se rovněž o Philových pocitech, které ho na závodech provázely. Jednou byl v oblacích a maraton se mu vydařil, překonal svůj osobní rekord, ale také zažil maraton, který se mu až tak podle jeho plánu nevydařil. Je to jako byste byli na houpačce, jednou nahoře, podruhé dole. Kniha o vzletech a pádech, o velké motivaci, díky níž hlavou pokračujete i přesto, že tělo vypovídá službu. Autor si rovněž pokládá otázku: „Proč to děláš?“ Odpověď naleznete v knize. Knihu doporučuji každému vášnivému běžci.

[1] HEWITT, Phill. Běž dál: Vzlety a pády maratonského závisláka. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 1, 230 s. ISBN 978-80-204-3298-8.
[2] tamtéž