Basilejská kompaktáta: příběh deseti listin

mesto

V historii každého národa existují okamžiky, které poznamenají jeho osudy na celá další staletí. Jedním z takových okamžiků byl pro České království, Moravské markrabství a jejich sousedy Basilejský koncil. Čeští kališníci představovali pro střední Evropu velké riziko. Nešlo je porazit vojensky, dokonce svými výpady ohrožovali své sousedy, a tak se katolický svět rozhodl s Čechy vyjednat mír. Ostatně velmi trefně situaci popsal jeden z legátů koncilu Jan Palomar, když uvedl:

knihaČeši byli národem plachým a bezuzdným, jemuž se nechtělo vstoupit do ovčince církve, v němž byli ostatní křesťané. Dokud tudíž nebudou mít ohlávku na krku, je s nimi třeba nakládat mírně, jako když se krotí kůň nebo mezek … [1]

František Šmahel, profesor historie na Univerzitě Karlově, se koncilu i samotným listinám věnuje v monografii Basilejská kompaktáta.

Kniha je rozdělena na tři hlavní části a dodatky. V první části se autor věnuje Basilejskému koncilu, jeho roli a administrativě. V této části se také věnuje osobnostem jednotlivých legátů. Druhou část věnuje profesor Šmahel výhradně kompaktátám, jejich zpísemnění a ratifikaci. Poslední kapitola se věnuje osudu originálních listin kompaktát. Dodatky obsahují poznámky, seznam zkratek, soupisy originálních listin, přetisk z roku 1500 a další doplňující informace.

Profesor Šmahel se snaží čtenářům přiblížit osud pro náš národ důležitých listin – Basilejských kompaktát. Na vzniku těchto listin zároveň ukazuje složitou situaci nejen mezi legáty koncilu, císařem Zikmundem a českou stranou, ale i komplikované vztahy mezi jednotlivými frakcemi, které byly na české straně. Dostáváme tak plastický obraz velmi dramatické části našich dějin.

Autor používá odborně-naučný styl výkladu, s mírně převládajícím odborným rázem. Jazyk je sice odborný, přesto běžnému čtenáři srozumitelný, nekomplikovaný a čtivý. Verva, odborná znalost a autorova zkušenost činí z textu místy velmi napínavé čtení. Knihu tak může se zaujetím číst i laik. Studenti historie v ní naleznou bohatý materiál, a to i díky zmiňovaným dodatkům, bibliografickým poznámkám a dalším doplňkům, které tvoří zhruba polovinu rozsahu knihy.

Kniha je zajímavá nejen svým obsahem, ale i formou, kterou autor použil.

Prof. PhDr. František Šmahel (1934) se zabývá historii pozdního středověku a rané reformaci. Patří mezi naše přední odborníky na dané období. Je autorem celé řady odborných publikací.

[1] ŠMAHEL, František. Basilejská kompaktáta: příběh deseti listin. Vyd. 1. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2011, 181 s. Knižnice Dějin a současnosti, 45. sv. ISBN 978-807-4221-552.