Nespí vám miminko?

Spousta rodin s malými dětmi se dnes a denně potýká s neklidným spánkem svých ratolestí. Zatímco dítě spánkový deficit obvykle nahradí šlofíkem přes den, rodiče to mají mnohem obtížnější. Jejich malí miláčkové z nich tak nechtěně vytváří podrážděné zombie s kruhy pod očima, lačnící po nočním klidu stejně jako upír po krvi. Není tedy divu, že tito živí nemrtví často zoufale hledají pomoc, a to nejen mezi příbuznými a přáteli, ale i v literatuře. Kniha německé autorky Evy Solmaz Konečně spí celou noc, mající podtitul Jak pochopit a vyřešit problémy se spánkem vašeho dítěte, jim takovou pomoc nabízí, byť ne tak, jak by si to asi představovali.

knihaTéma publikace od nakladatelství Grada Publishing je tedy jasné. Neklidný dětský spánek a nesnáze s ním spojené. Eva Solmaz pojímá problematiku velmi osobitě a již v první kapitole čtenáři prozradí, že k jejímu napsání ji vedly její rodinné důvody. Právě nespavost jejího syna zapříčinila, že se začala o spánek dětí intenzivně zajímat a své poznatky z osobního života i literatury přetavila do vlastní knihy.

Hned na počátku jasně deklaruje svůj postoj, který hájí nejen před mnohými knihami nabízejícími návod jak donutit dítě spát, ale i proti rodičům, kteří vyznávají metody typu: „Nechám děcko vyřvat, však ono se unaví a odpadne“. Autorka naopak vysvětluje, že se nejedná o nic nepřirozeného a že je spíše potřeba se s tím vyrovnat a přizpůsobit se dítěti, namísto abychom po kojenci, jehož největším životním výkonem je převalení se ze zad na břicho, chtěli podvolení se našim požadavkům.

Kniha zahrnuje ukázky a myšlenky z jiných publikací zabývajících se dětským spánkem, statistická data i bystré postřehy autorky a lidí z jejího okolí. Eva Solmaz podporuje svá tvrzení všemi možnými prostředky, třeba i tím, že radí čtenáři, aby si sám na sobě vyzkoušel, jaké to je řvát z plných plic, dokud neusne. Samozřejmě si předem musí najít nějaké odlehlé místo, neboť by se jinak brzy ocitl u některého z kolegů pověstného docenta Chocholouška.

Z pochopitelných důvodů Konečně spí celou noc nenabízí to, co kniha sama kritizuje – tedy zaručený návod na klidný dětský spánek. Místo toho však nešťastným rodičům poskytuje útěchu díky hlubšímu porozumění přirozené nespavosti malých dětí a tipy, co lze alespoň zlepšit. Text je psaný lehkou vtipnou formou a snadno se čte.

Sečteno a podtrženo Konečně spí celou noc nezachrání rodiče od nočního vstávání, krmení a uklidňování potomka vyžadujícího péči, pomáhá ale pochopit, proč to není zase tak špatné, a nabízí rady k alespoň částečnému zlepšení situace. A jen tak mimochodem rodiče, především maminky, pobaví a dá jim pocit, že zdaleka nejsou sami.

SOLMAZ, Eva. Konečně spí celou noc! Jak pochopit a vyřešit problémy se spánkem vašeho dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 157 s. ISBN 978-80-247-5136-8.