Milán: město jako životní styl

divka

Nechme stranou mapku milánského metra, historii dómu, hudební program La Scaly i Poslední večeři od da Vinciho a zaměřme se na současnost. Většina průvodců vám ukáže, kde přenocovat, čím jezdit, jak mluvit a co jíst. O každodenním životě obyvatel Milána už ale mlčí. A přesně k tomuto účelu vydalo nakladatelství Jota stylového průvodce Šik po milánsku.

knihaPodobných rádců je zatím pomálu. O New Yorku jsme se nejvíc dozvěděli od hlavní hrdinky seriálu Sex ve městě a o Paříži jsme se mohli dočíst v krásné rudé knize Se šarmem Pařížanky od Ines de la Fressange. O to víc a s větším nadšením vítám knihu, kterou pro cestovatele, módní a designové nadšence sestavila italská novinářka, znalkyně módy a rodilá Miláňanka Fabiana Giacomotti.

Hned po prvním prolistování knihy mi došlo, že vám hravě nahradí upovídanou kamarádku, která vás na týden pozvala k sobě do Milána a chce vám ráno u kávy i večer u vína ukázat co nejvíce zajímavých míst a předat úžasné zkušenosti ze života v Miláně. Na několika desítkách stran se autorce daří čtenáře protáhnout celým městem. Navštívíte podniky se skvělým jídlem, světovým designem, šikovnými krejčími nebo opravářem kol, abyste mohly vzápětí společně vyrazit do centra města v sedle bicyklu.

Šik po milánsku se sice v první řadě věnuje módě, ale hned zjistíte, že vám v mžiku představí i milánský pohled na život, bydlení, péči o sebe sama, jídlo, kolo, děti či výlety do okolí. Těšit se ale můžete i na Fabianiny návody, jak být správně šik po milánsku pro muže i pro ženy. Naproti tomu se dočtete i o chybách, které vás v Miláně jednoznačně prozradí jako cizince a chabého znalce zdejšího stylu.

Ač se to na první pohled u útlé knihy nemusí zdát, je dvousetstránkový průvodce plný užitečných informací, které zkrátka nikde jinde nenajdete. Fabiana v knize uvádí své soukromé kontakty na kvalitní obchody s koženými taškami, ručně šitými rukavicemi, nevídanými vintage šperky a úžasnými punčochami. Díky autorčiným radám a tipům tak snadno prohlédnete, že Milán a zbytek Itálie je jako nebe a dudy. Při čtení jejích desater mě například nejvíce překvapilo, že baleríny jsou v Miláně lepší než podpatky, že pastelové barvy jsou přijatelnější než zvířecí vzory a že radši než šperky před polednem, nosí ženy celý den čelenku.

Při tomto množství informací mi stejně na stylovém průvodci s názvem Šik po milánsku vadí jedna věc. U takto povedené knihy je zkrátka dvě stě stran málo. Knihu přečtete na jeden nádech a najednou koukáte, že už jste na konci. Uvědomuji si, že dát dohromady tolik faktických informací ve čtivé formě dalo autorce opravdu zabrat. Proto také doufám, že moje výtka vůči rozsahu knihy bude vnímána pochvalně. Je to čtivé, veselé, na pohled příjemné a stoprocentně milánské. Teď už vám zkrátka nic v návštěvě druhého největšího italského města nebrání.

GIACOMOTTI, Fabiana. Šik po milánsku. 1. vyd. Brno: Jota, 2014, 216 s. ISBN 978-80-7462-438-4.