Feynmanův kurz fyziky

Richard P. Feynman napsal přednášky (Feynmanovy přednášky z fyziky 1, Feynmanovy přednášky z fyziky 2, Feynmanovy přednášky z fyziky 3), které patřily k těm nejvyhledávanějším a jejichž knižní vydání se stalo pro všechny fyziky biblí. S tímto revidovaným a jediným kompletním vydáním Feynmanových přednášek v češtině podlehnete kouzlu fyziky stejně jako jeho studenti. Tento článek vám přiblíží, co můžete od těchto přednášek očekávat, nejde však o odbornou recenzi. Publikaci vydalo nakladatelství Fragment.

knihaFeynmanovy přednášky z fyziky, poprvé vydané v roce 1963, charakterizoval recenzent časopisu Scientific American jako "těžké, ale neobyčejně výživné a plné chuti. Po 25 letech jsou stále výborným vodítkem pro učitele a tím nejlepším pro začínající studenty."
Uplynulo více než čtyřicet let od doby, kdy Richard Feynman přednášel úvodní kurz fyziky, z něhož vznikly třídílné Feynmanovy přednášky z fyziky. Přednášky studovali začínající i zkušení fyzikové po celém světě. Byly přeloženy nejméně do deseti jazyků a jen v angličtině vyšlo víc než půl druhého milionu výtisků.

Tři původní svazky přednášek z fyziky připravili velmi rychle Richard Feynman a spoluautoři Robert B. Leighton a Matthene Sands. Autoři přitom vycházeli z magnetofonových záznamů a fotografií tabulí s výpočty z Feinmanových přednášek z let 1961 až 1962. Není divu, že se do textu vloudily chyby. Ty jsou však v novém vydání opraveny.

Doplněk k Feynmanovým přednáškám z fyziky představuje fascinující čtvrtý díl. Obsahuje čtyři přednášky, o nichž Feynman píše: "V prvním roce jsem sice ve třech přednáškách řešil také úlohy, ale nezařadil jsem je do tohoto kurzu. Přednášel jsem i o inerciální navigaci, která má své místo za přednáškou o rotujících systémech, ale v knize je tato přednáška bohužel vynechána."

Tři díly Feynmanových přednášek z fyziky tvoří ucelený pedagogický traktát. Jsou zároveň historickým záznamem Feynmanova kurzu fyziky v letech 1961 až 1962, který byl povinný pro všechny studenty Kalifornského technického institutu prvního a druhého ročníku nezávisle na jejich další specializaci.

Sám autor uvádí ve své předmluvě, že se mu nezdá, že by vedl studenty příliš dobře. Avšak mezi nimi bylo asi deset až dvacet studentů, kteří rozuměli téměř všemu v celém kurzu, aktivně pracovali s látkou s velkým vzrušením a se zájmem řešili mnohé problémy.

Feynmanovy přednášky o fyzice nejsou učebnicí v běžném smyslu a představují spíše proud živých myšlenek velkého fyzika a myslitele, který se celý život těšil a bavil hravým luštěním těch nejskrytějších tajemství přírody. Tyto přednášky je možno doporučit spíše tomu, kdo už základní kurz fyziky na vysoké škole absolvoval nebo se ze své profese či záliby o fyziku hlouběji zajímá. I pro učitele a zralé fyziky jsou přednášky zdrojem bohaté inspirace.

Feynmanovy přednášky z fyziky 1 obsahují celkem dvaapadesát kapitol, z nich jmenujme kupříkladu Atomy v pohybu, Základy fyziky, Teorie gravitace, Relavitistická energie a hybnost, Elektromagnetické záření, Polarizace, Brownův pohyb či Difuze a mnoho dalšího. Každá kapitola má svůj úvod a další podkapitoly. Součástí jsou i příklady a cvičení, jejich výsledky a návody ke cvičením jsou shrnuty v závěru knihy. Nechybí ani rejstřík vybraných pojmů a jmen.

ilFeynmanovy přednášky z fyziky 2 obsahují celkem dvaačtyřicet kapitol, z nich jmenujme především Elektromagnetizmus, Elektrostatická energie, Magnetostatika, Maxwellovy rovnice, Tenzory, Magnetizmus látek či Feromagnetizmus. Stejně jako v předchozím díle jsou součástí publikace příklady a cvičení a jejich řešení.

O životě Richarda Feynmana se píše v úvodu prvního dílu trilogie. Pro zájemce, kteří by se o Feynmanovi chtěli dozvědět něco více, bych doporučila knihu To snad nemyslíte vážně, pane Feynmane. Jde o autobiografii, v níž se dozvíte, jakým byl Richard P. Feynman člověk. Přednášky z fyziky jsou podány naučnou formou, kdežto publikace To nemyslíte vážně, pane Feynmane je psána humornou formou. Obě publikace jsou určené pro ty, kteří se chtějí dozvědět o fyzice i Richardu Feynmanovi do hloubky.

FEYNMAN, Richard P. Feynmanovy přednášky z fyziky 1. Praha: Fragment. ISBN 978-80-7200-405-8.
FEYNMAN, Richard P. Feynmanovy přednášky z fyziky 2. Praha: Fragment. ISBN 80-7200-420-4.