Jak správně měřit v psychologii

Na internetu naleznete spoustu dotazníků, které když vyplníte, dozvíte se, jací jste. Je to ale pravda? Přemýšleli jste někdy nad správností výsledků? Pokud se chcete něco dozvědět o tajích konstruování kvalitních diagnostických testů či limitech těch současných, sáhněte po knize Psychometrika od trojice vyučujících na Masarykově univerzitě.

knihaV psychologii, ale i pedagogice a dalších příbuzných oborech se často používají výkonové a znalostní testy, osobnostní nebo postojové dotazníky. Tyto metody jsou vytvářeny na základě teorií a postupů vycházejících z metodologie, statistické analýzy dat a poznatků jednotlivých psychologických oborů a společně tvoří psychologický obor zvaný psychometrika, psychometrie nebo teorie testů. Bez uplatnění psychometrických postupů nemůže vzniknout psychologický test nebo dotazník.

Kniha Psychometrika je primárně určena pro ty, kteří vytvářejí testy, ať už z důvodů studijních či výzkumných. Důležitá je znalost metodologie a statistiky, bez nich se obsah knihy hůře chápe, nebo možná nechápe vůbec. Rozhodně to však není kniha pro laika, ale ten by po ní nejspíš nesáhl, i když i jeho by možná zajímalo, jak validní jsou výsledky různých zjištění o jeho osobě. Každopádně téma je to velmi zajímavé a jeho aplikace do nově konstruovaných dotazníků může zpřesnit výsledky diagnostických testů a třeba v klinické psychologii zajistit lepší léčbu pacientů.

Tuto publikaci využívají především studenti k přípravě ke zkouškám i ke sběru dat při psaní bakalářské práce. Je přehledná a téma je vždy velmi dobře popsáno a rozebráno, díky čemuž se učivo snadněji chápe.

A to je dobře, protože oblast psychometriky patří pro studenty psychologie mezi největší předmětové strašáky.

V knize se čtenář dozví, co je na dnešních testech špatně a co by se mělo dělat jinak. Po přečtení si osvojí kritické myšlení a bude schopen posoudit kvalitu psychologických diagnostických metod. I vzhledem k úzkému zaměření bych tuto knihu doporučila studentům psychologie, popřípadě studentům jiných společenských věd. Na druhou stranu vzdělávání se meze nekladou a rozšiřování vědomostí vůbec, proto kniha může nadchnout i čtenáře-laika.

Knihu Psychometrika vydalo nakladatelství Portál