Historie, která vás bude bavit

k

Historické publikace přináší mnoho informací k politickým, hospodářským či kulturním dějinám. V posledních letech ji doplňují čím dál častěji dějiny každodennosti. Co si pod tím slovem představit? Každodennost zahrnuje běžné úkony, které lidé po staletí dělali, jejich chování, myšlení a individuální i společné soužití. Přestože kniha, kterou vydal Vlastimil Vondruška v nakladatelství Moba, není přímo odbornou publikací, má pro své čtenáře „něco navíc“. Tahle historie vás bude totiž skutečně bavit.

kVlastimil Vondruška vyňal z dějin každodennosti část, která se těší oblibě široké čtenářské veřejnosti. Koho nezajímá historie intimity, ten k sobě není upřímný. Autor se věnuje běžným činnostem, které jsou spojené den co den s lidským tělem. Činnostem, které i dnes z větší části bývají očím veřejnosti skryty, přestože již nejsou takovým tabu, jako bývaly v minulosti. Že dějiny intimity čtenáře skutečně zajímají, dokládá fakt, že knihu Intimní historie od antiky po baroko vydává Moba již podruhé.

Vlastimil Vondruška rozdělil knihu do několika částí, ve kterých se postupně věnuje problematice antikoncepce, holení, hygieně a s ní spojeným lázním, kosmetice a líčení, péči o zuby, atd. Zajímavostí je také kapitola věnovaná stolování, spodnímu prádlu, prostituci, nebo toaletám. Autor se věnuje vzniku a postupnému vývoji jednotlivých témat a ukazuje jejich proměnu v průběhu staletí. Nutno podotknout, že název knihy není úplně přesný. Autor totiž pokrývá mnohem delší období, než je antika – baroko. Např. v kapitole o toaletách dochází až k prvním splachovacím záchodům v devatenáctém století.

Kniha je doplněna obrazovým doprovodem, na kterém autor lépe ilustruje některé popisované činnosti. Zajímavostí také jsou vsuvky z různých historických pramenů, kterými autor dokládá, jak se k popisované činnosti či záležitosti stavěli doboví pozorovatelé.

Kniha určitě nemůže být pojímána jako odborná publikace, kterou by mohli použít badatelé či studenti historických oborů. Chybí použitý materiál, citace, atd. Toto však ani nebylo očividně podstatou vydání knihy Intimní historie. Proto k ní přistupujme tak, jak byla kniha jistě psána, jako zábavné čtení ve kterém autor své čtenáře zaujme, pobaví a poučí zároveň. Že spisovatelské řemeslo dokonale ovládá, dokazuje autor nejen svými historickými romány, ale i touto publikací. Pokud je tedy někdo, kdo se ještě s touto zajímavou knížkou neseznámil osobně, vřele doporučuji.

Knihu Intimní historie od antiky po baroko vydalo nakladatelství Moba

Veletrh