Hry na ven i na doma

detail

Začíná doba škol v přírodě a táborů. Každé dítě si rádo hraje, ale který vedoucí zná dost neotřelých her, kterými by děti zabavil? Vhodných typů her je hned několik – podle počtu hráčů nebo náročnosti na pomůcky se dá vybírat takřka do nekonečna. Ale ani na to v takovém případě není čas. Na pomoc tak může okamžitě přijít kniha Super hry a rošťárny pro kluky a holky, která obsahuje pravidla několika desítek her.

Hned na začátku potěší přehledné rozdělení na hry bez pomůcek, hry s míčem a další. Některé z nich jsou určeny spíš na ven, jiné je praktičtější hrát v místnosti. Závisí jen na nárocích, které budou na hru kladeny.

knihaPři čtení pravidel autorka pokračuje v započaté přehlednosti. Uvádí nejen doporučený počet hráčů, pravidla a tipy na vylepšení, ale také jiné (byť méně známé) názvy. Jednou se zdá, že je příručka určena spíš pro samotné děti než vedoucí a učitele. Odpovídají tomu nejen obrázky, které obvykle mají skutečně nejen ilustrační úkol, ale také pomáhají s vysvětlením pravidel. Na druhou stranu se člověk nejednou dočte, že vedoucí musí udělat to či ono. Proč by se předmětného úkolu nemohlo zhostit některé z dětí, když je jim kniha primárně určena?

Začala jsem mluvit o ilustracích, a tak je potřeba upozornit ještě na jeden detail. Obrázky, které mají znázornit rozestavení hráčů na herní ploše nebo rozmístění stanoviště, jsou poměrně nepřehledné. Důležité části jsou totiž nezřídka zakryty hrajícími si postavami a člověk si musí čas od času něco domyslet. Přestože o nic závažného nejde, kdo hru už nezná v nějaké jiné verzi, bude mít s přípravou a vysvětlením pravidel spoluhráčům problém. S trochou soustředění by s tím sice šlo něco udělat, ale… Několik podobných nešvarů by se dalo nalézt i v samotném textu.

Publikace má ale pochopitelně také dostatek kladů, které je potřeba zmínit. O některých z nich už byla řeč, patří mezi ně především přehlednost. Není možno zapomenout také na obohacení obecně hraných her. Nejen díky novým verzím, které jsou v Superhrách a rošťárnách uvedeny, ale také návrhům různých vylepšení. A vůbec se v knize kromě klasických her Na jelena a podobných, notoricky známých, objevují hry, které znají jen někteří „vyvolení“.

Že jsou takové hry vlastně jenom způsobem, jak se zabavit a zabít čas? Ne u všech je to skutečně pravda. Nejedna z uvedených her rozvíjí slovní zásobu či schopnost rozhodnout se, nebo posilují trpělivost. Děti takové drobnosti zpravidla neocení, ale dospělí mají o důvod víc právě takové hry zařadit do programu.

Knihu Super hry a rošťárny pro kluky a holky vydalo nakladatelství Fragment