Sirky dětem do ruky (ne)patří

detail

Aspoň tak jim to do hlav neustále vtloukají dospělí, ale kniha nápadů Převlečené krabičky od zápalek, vydaná letos v nakladatelství Metafora, to popírá. Děti si mohou  z krabiček od sirek, ale i samotných zápalek, vyrobit nejednu loutku, nebo dokonce originální hračky. A fantasii se tady meze rozhodně nekladou.

Potěšujícím faktem je, že většinu potřeb najdete doma. Bohatě stačí odstřižek látky nebo zbytek balicího papíru, které během výroby doplníte barevně ladícím korálkem, bužírkou Scoobidoo, případně fixkami a dalšími ozdůbkami. Základem jsou samozřejmě krabičky od sirek, se kterými kniha počítá v každém projektu. Na výběr je hned z padesáti různých výrobků s podobnou obtížností, takže všechny výtvarné úkony zvládne i naprostý umělecký antitalent.

knihaHned v úvodu příručky – jak už je v edici Tvůrčí nápady pro volný čas obvyklé – je krok za krokem popsána příprava základního materiálu. Krabičky je nutné na několik hodin namočit do vody, aby se odstranily jedovaté chemikálie. Potom už následují stránky s jednotlivými výrobky a popisky k nim.

Pro lepší představu je u každého projektu barevný obrázek, jak bude konečný výrobek vypadat. U některých návrhů se objevuje také nákres jak vyrobit doplňky nebo střihy.

Nejednou je potřeba krabičky rozložit a znovu spojit do původní podoby. Jindy jsou k výrobě nezbytně nutné samotné sirky, tím pádem také pomoc rodičů. V dalších případech je potřeba podle šablony překreslit vzor, kterým pak budou krabičky ozdobeny. Dalo by se popsat několik stran jenom výjimkami, jež autorka postupně uvádí – jednou z nich je případ, kdy se rozhodnete pracovat s krabičkami jiných než doporučených rozměrů.

Nespornou výhodou této příručky je, že se během výroby spotřebuje nejeden zbytek a odstřižek, který byste jinak nejspíš vyhodili. Fantasii se meze nekladou, mnohdy si můžete návrh výrobku upravit podle svých podmínek a představ.

Možná by se mohlo zdát, že tímhle způsobem lze vyrobit jenom zbytečnosti, které člověka po chvíli omrzí. U některých návrhů jde víceméně o pravdu, ale vybírat můžete také z takových návodů, které udělají nejen parádu, ale také dobrou službu. Proč se třeba nepyšnit originální tužkou, kterou nejde nikde koupit?

Publikaci Převlečené krabičky od zápalek ocení nejen dospělí, kteří ji využijí  při práci se svými potomky, ale také samy děti, které se budou moci rozhodnout, co si za pomoci rodičů vyrobí.

Knihu Převlečené krabičky od zápalek vydalo nakladatelství Metafora