Recenze: Odborná literatura

Po stopách, které zvolna mizí

1 1 1 1 1 (1 hlas)
il

Nenajdete snad na světě dítě, které by nebylo fascinováno mašinkami. Jejich svět poutá barvou, zvuky a kdysi dávno i vůní. Jízda parní lokomotivy je dnes velkou atrakcí, o níž je vždy obrovský zájem. Proto tvůrci edice Zmizelá Praha v roce 2009 chtěli zjistit, zda by o tuto tematiku měli zájem i dospělí. Kniha Nádraží a železniční tratě se setkala s nebývalým ohlasem, a i proto se rozhodli úspěšný projekt dokončit. Nádraží a železniční tratě, 2. díl, tentokrát od Iva Mahela, mapuje vývoj železniční dopravy ve 20. století.


knihaJak můžete dnes sami vidět, železnice se neustále modernizuje a proměňuje a někdy i nenávratně mizí, proto je dobře, že nám autoři v publikaci přináší fotografie pražských nádraží a vlaků tak, jaké si je pamatujeme z dětství. A jaké už naše děti neuvidí.

Rekonstrukci a postupnou obnovu začaly jednotlivé dráhy vyžadovat již po svém vzniku, a tak se na počátku 20. století muselo vyřešit sloučení jednotlivých soukromých drah do celku, který by provozně fungoval. K první přestavbě hlavního nádraží tedy došlo ještě za Rakouska-Uherska v letech 1901-1909. Stejně jako se zrychloval životní styl, urychlovaly se i jednotlivé rekonstrukce, rostoucí provoz si vyžádal rozšíření Masarykova nádraží, vybudování nákladového nádraží na Žižkově, k další vlně modernizace došlo po roce 1989 a v současné době dochází k budování železničního koridoru na trati Praha-České Budějovice.

Kniha a především její fotografická část je logicky strukturovaná, jak autor přiznává, dle geografického hlediska ve směru hodinových ručiček. Začíná nás provádět po jednotlivých směrech nejprve na Benešov, pokračuje na Dobříš, následuje Plzeň a Beroun, dále se seznámíme s trasou do Hostivic a s mnoha dalšími. Připomenou se nám i dva již neexistující úseky, které zanikly kvůli „novému spojení“ z let 2004-2008. Chcete vědět, které to jsou? Potom si vezměte do ruky knihu a čtěte.

„Jako první zanikl v prosinci 2005 krátký úsek od Hrabovky na hlavní nádraží, protože jeho trasa přímo procházela staveništěm nových mostů a tunelů. Tato trať vznikla v roce 1872 jako součást tzv. Pražské spojovací dráhy, která propojila trať od Plzně, do té doby končící na Smíchově, s dnešním hlavním nádražím a s tratí, která vycházela z dnešního Masarykova nádraží na Libeň a dále na Kolín. Posledním pozůstatkem této tratě byl most přes Husitskou ulici, který ještě po odstranění kolejí sloužil pro nákladní auta dovážející na stavbu materiál; rozmontován a odvezen byl až v květnu 2009.“
(MAHEL, Ivo. Nádraží a železniční tratě. 2. díl. Praha: Paseka, 2013. s. 14.)

Kniha je přehledně rozdělena do tří částí, výkladovou část doplňují mapy a schémata, kdy hlavní těžiště samozřejmě tvoří samotné fotografie. Ty jsou doplněny bohatým textovým doprovodem, takže v této části se dozvíme nejvíce konkrétních informací. Na konci je z pochopitelných důvodů připojen seznam vyobrazení a literatury.

Tuto publikaci mohu doporučit každému, kdo se zajímá nejen o historii, ale i tomu, koho fascinují vlaky a nádraží. Její poselství je jasné – uchovat paměť na tradici sahající až do devatenáctého století pro budoucí pokolení. A to je chvályhodný počin, který je třeba podpořit.

Knihu Nádraží a železniční tratě vydalo nakladatelství Paseka

 

Soutěže

Aktuality

  • Jaký byl 31. ročník Podzimního knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě?

    Všichni vědí, jaký vliv měl v minulém roce koronavirus na kulturu v České republice, ostatně zasažen byl celý svět. Mohlo by se tedy zdát, že zrušení knižního veletrhu je jen drobností. Ale z drobností sestává celý život, takže lidé, kteří mají k takovým akcím vztah, to pociťují jako tvrdý zásah.

    Číst dál...  
  • Znovu začínáme

    Milí čtenáři,

    naše krátká odmlka se chýlí ke konci, stejně jako léto a prázdniny. Od 28. 8. 2021 začnou opět pravidelně vycházet recenze, nejprve s trochu menší frekvencí, ale ta se velmi brzy zvýší, protože plány našich vydavatelství vypadají velmi zajímavě a jistě bude co číst a čem psát. Doufám, že jste léto využili k odpočinku, pokud ne v zahraničí, jak jsme si v poslední době zvykli, tak aspoň na krásných místech u nás. K odpočinku patří také četba a pokud vás něco zaujalo, chtěli byste se o svůj čtenářský zážitek podělit s ostatními a našli odvahu k tomu, abyste zkusili napsat recenzi, ozvěte se nám na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Třeba se z toho vyvine zajímavá spolupráce.

    Těším se na nové setkání s vámi.

    Jiří Lojín

    Šéfredaktor

     

     

     

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení