Recenze: Odborná literatura

Rozčilují vás kolegové či podřízení?

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
il

Občas je těžké porozumět druhým. Mohou se chovat, jednat myslet a cítit jinak než my. Jak s nimi vyjít? Publikace 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat pomáhá řešit konflikty na pracovišti, ale obecně může zlepšit i mezilidské vztahy, protože právě ty jsou v našich životech tím nejdůležitějším.


knihaEfektivní komunikace s plachým člověkem, perfekcionistou či lehkomyslným? Jak zvládat konflikty, které vyprovokuje arogantní typ člověka? Jak se vypořádat s fantastou či ukřivděným? Kniha 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat se zaobírá nejběžnějšími typy lidí, které můžete potkat na pracovišti. Každý typ je stručně popsán, jsou zdůrazněny jeho pozitivní i negativní rysy. Nakonec následují užitečné rady, jak s takovým člověkem lépe komunikovat, jak mu porozumět a jak ho vést či motivovat.

PhDr. František Bělohlávek, Ph.D., se dlouhodobě zabývá psychologií práce. Řadu let pracoval jako podnikový psycholog a působil i jako vysokoškolský pedagog na Univerzitě Palackého. Zabývá se rovněž konzultační a trenérskou činností v oblasti manažerských a komunikačních dovedností.

20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat je publikace o řízení lidí a předcházení možných konfliktů na pracovišti. Kniha je psána jednoduchým srozumitelným jazykem a je zaměřena na řešení. Poskytuje však pouze základní informace. Přesto je to užitečná příručka pro každého manažera, vedoucího pracovníka, personalistu, ale i pro člověka samotného.

Na začátku jsou definovány jednotlivé termíny, se kterými autor v knize pracuje. Pak následuje dotazník, v němž se dá snadno rozlišit jednotlivý typ – specialista, nepostradatelný, přátelský, plachý, arogantní, pohodový, intrikán, impulzivní, perfekcionista, lehkomyslný, byrokrat, fantasta, neschopný, schopný, hochštapler, stoupenec, negativista, rozhodný, popleta a váhavý. Běžné je, že člověk může být i průkmitem více typů.

U každého typu si pak můžete přečíst příkladovou situaci z firemního prostředí, na kterých pracovištích se často objevuje, jak se projevuje a jaké jsou jeho slabé a silné stránky, jaké mohou nastat s tímto typem problémy, jak je dobré s ním komunikovat a jak jej motivovat a rozvíjet.

Nejdůležitější věcí v životě jsou lidské vztahy a velkou část vztahů tvoří i vztahy na pracovišti, proto je dobré umět s lidmi vycházet, třebaže nám nejsou příliš po chuti. Kniha se proto zaměřuje na spolupráci. Každý člověk má své klady a zápory, proto je dobré umět podpořit právě to pozitivní, a to horší trochu potlačit. A k tomu tato příručka může dobře posloužit.

Plachý - jak s ním komunikovat
Jde o těžko přístupného člověka, který není příliš ochoten dělit se o své názory a nebude snadné dosáhnout toho, aby se více otevřel. Jeho málomluvnost vyvolává u mnohých komunikačních partnerů netrpělivost, a pak i snahu sdělit všechno za něj, v důsledku čehož se plachý jedinec ještě víc uzavře.
Doporučuje se trpělivý přístup, nenaléhání, zahájení hovoru tématem, které je mu blízké (četba, zahrádka, ryby atd.). To ho uklidní a rozpovídá a pak lze už přejít k řešení konkrétního problému. Jeho komunikaci můžeme povzbuzovat pochvalami a vhodně volenými otázkami – raději otevřenými (které začínají slovy jak, proč, v čem spočívá…) než uzavřenými (které vedou k jednoslovné odpovědi ano, ne). Nepřerušujeme ho, nezastavujeme ho, spíše ho přátelsky vybízíme k dalšímu hovoru.
(BĚLOHLÁVEK, František. 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. Praha: Grada, 2012. s. 56.)

Knihu 20 typů lidí - jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat vydalo nakladatelství Grada

 

Soutěže

Aktuality

  • Svaz českých knihkupců a nakladatelů děkuje zdravotníkům a spouští iniciativu #knizkaprosestricku

    Svaz českých knihkupců a nakladatelů (SČKN) si velice váží práce sester, lékařů a dalších zdravotnických pracovníků, kteří v těchto dnech intenzivně pečují o pacienty nemocné Covidem-19 a letos proto nemají mnoho možností připravit se na blížící se Vánoce. SČKN proto věnuje kolekci knižních titulů Fakultní nemocnici Královské Vinohrady a spouští iniciativu #knizkaprosestricku. Nabízí tak veřejnosti možnost poděkovat zdravotnickým pracovníkům za jejich nasazení tím, že pro ně mohou koupit a darovat jim knížku.

    Číst dál...  
  • Více času na čtení (tentokrát trochu jinak) O poslechu audioknih a možnosti žít za dva

    Na podzim roku 2015 zahájilo internetové knihkupectví Martinus kampaň zvanou Více času na čtení. Ta se v principu odrážela od skutečnosti, že rozbalit si na Vánoce darovanou knihu je jedna věc, ale mít čas si ji skutečně přečíst, to už je věc jiná.

    Číst dál...  

Nové komentáře

Doporučujeme

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení