Recenze: Odborná literatura

Základy marketingu

1 1 1 1 1 (1 hlas)
kulicky

„První kniha základů marketingu na našem trhu, která vznikla v úzké spolupráci s předními odborníky z praxe.“ Těmito slovy na svých stránkách anotuje publikaci s názvem Základy marketingu její vydavatel – společnost Grada Publishing.

 

knihaHlavním autorem této dvě stě padesát stránkové knížky je Miroslav Karlíček, vedoucí katedry marketingu na Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze, akademický ředitel Marketingového institutu FPH VŠE a šéfredaktor odborného časopisu Central European Business Review, člen vědecké rady Fakulty podnikohospodářské VŠE. M. Karlíček své zkušenosti s marketingem, které se nám na jednotlivých stránkách snaží předat, posbíral zejména v agentuře Ogilvy Public Relations, dále jako tiskový mluvčí VŠE či během stáží na HEC School of Management ve Francii, ve společnosti EPSON ve Spojených státech amerických a ve společnosti BOSCH v Německu.

Dalšími spolutvůrci knihy jsou Radek Tahal, Jaroslav Dvořák, David Říha, Petra Průšová, Lucie Brichová, Iveta Horáková, Petr Král, Martin Machek, Michal Kučera, Zuzana Chytková, Jitka Černá a Martin Svoboda.

Autoři hned na začátku naznačují problematiku, které se chtějí ve své publikaci věnovat, a to konkrétně v úvodu knihy, kde uvádějí, že „…mnoho lidí si, a to nejen laiků, zaměňuje marketing s reklamou, prodejem či nejrůznějšími akcemi na jeho podporu…“ Takovéto vnímání marketingu je však, jak tvůrci upozorňují, chybné. Reklama i prodej jsou součástí marketingu, ten samotný je však komplexnějším pojmem, jak se nám autoři snaží i ukázat. A jak se jim to na jednotlivých stránkách i ukázat daří.

M. Karlíček a spol. nám v první části vysvětlí samotný pojem marketing, pojednají o marketingové koncepci, odpoví nám na otázku, zda je marketing vědou nebo spíše uměním. Dále nám prozradí něco málo k faktorům marketingového mikroprostředí a makroprostředí a vysvětlí nám rozdíly mezi jednotlivými druhy výzkumů, tedy mezi primárním a sekundárním marketingovým výzkumem či kvantitativním a kvalitativním marketingovým výzkumem. V části čtvrté se autoři zaměřují na to, jak firmy utvářejí své marketingové strategie, zejména se podrobně věnují dvěma klíčovým strategickým marketingovým procesům, segmentaci a targetingu. Rovněž se věnují problematice značky a brand positioningu. Autoři nám rovněž prozradí něco k produktovému mixu, který zahrnuje produkt (product), cenu (price), dostupnost (place) a propagaci (promotion) – tzv. 4P.

Pro ty, které publikace zaujme natolik, že se rozhodnout marketingu věnovat profesionálně, či alespoň poloprofesionálně, nebo pro ty, které zajímá život marketérů je určena poslední kapitola s vševypovídajícím názvem Role marketéra ve firmě.

Každá kapitola knihy je doplněna samostatným podrobným poznámkovým aparátem a doporučenou literaturou vztahujícími se k problematice dané kapitoly. V závěru publikace nalezneme kompletní seznam literatury a použitých zdrojů rozdělený podle formy na knižní monografie, odborná periodika a internetové zdroje. Základy marketingu tudíž případným zájemcům o hlubší studium marketingu poskytují i jakousi mapu, jak dále ve vzdělávání v tomto slibném oboru postupovat, a tedy po jakých knihách či článcích dále sáhnout.

Všechny kapitoly jsou zároveň doplněny ilustracemi (obrázky, grafy, tabulkami, fotografiemi) které slouží pro názorné vyobrazení probírané problematiky a umožňují čtenáři lepší pochopení výkladu.

Samotný výklad je podaný srozumitelným a lehce pochopitelným způsobem omezujícím zbytečné odborné pojmy či vědecko-teoretické výlevy. Když se autoři k pojmům musí obrátit, tak je pečlivě vysvětlí (i u srozumitelnosti a omezení zbytečných odborných pojmů však můžeme najít výjimky: autoři např. začnou používat zkratku FMCG či b2b bez toho, aby ji čtenářům vysvětlili).

Citát na str. 8, který na čtenáře vyskočí ihned po otevření knihy, říká: „Naučit se základům marketingu trvá zhruba den. Zvládnout marketing do hloubky bohužel zabere celý život.“ Sílu a pravdivost citátu Philipa Kotlera si čtenáři nepolíbení marketingem, tedy čtenáři, pro které je kniha primárně určena, uvědomí zejména po přečtení Základů marketingu, kdy pochopí, že i když jim autoři vysvětlili základy marketingu, tak k jejich efektivnímu praktickému použití vede ještě dlouhá cesta plná studia, námahy, pokusů a omylů. 

Knihu Základy marketingu vydalo nakladatelství Grada

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení