
Základy marketingu
- Recenze
- Vytvořeno 1. 4. 2013 3:00
- Autor: Andrej Lobotka

„První kniha základů marketingu na našem trhu, která vznikla v úzké spolupráci s předními odborníky z praxe.“ Těmito slovy na svých stránkách anotuje publikaci s názvem Základy marketingu její vydavatel – společnost Grada Publishing.
Hlavním autorem této dvě stě padesát stránkové knížky je Miroslav Karlíček, vedoucí katedry marketingu na Fakultě podnikohospodářské VŠE v Praze, akademický ředitel Marketingového institutu FPH VŠE a šéfredaktor odborného časopisu Central European Business Review, člen vědecké rady Fakulty podnikohospodářské VŠE. M. Karlíček své zkušenosti s marketingem, které se nám na jednotlivých stránkách snaží předat, posbíral zejména v agentuře Ogilvy Public Relations, dále jako tiskový mluvčí VŠE či během stáží na HEC School of Management ve Francii, ve společnosti EPSON ve Spojených státech amerických a ve společnosti BOSCH v Německu.
Dalšími spolutvůrci knihy jsou Radek Tahal, Jaroslav Dvořák, David Říha, Petra Průšová, Lucie Brichová, Iveta Horáková, Petr Král, Martin Machek, Michal Kučera, Zuzana Chytková, Jitka Černá a Martin Svoboda.
Autoři hned na začátku naznačují problematiku, které se chtějí ve své publikaci věnovat, a to konkrétně v úvodu knihy, kde uvádějí, že „…mnoho lidí si, a to nejen laiků, zaměňuje marketing s reklamou, prodejem či nejrůznějšími akcemi na jeho podporu…“ Takovéto vnímání marketingu je však, jak tvůrci upozorňují, chybné. Reklama i prodej jsou součástí marketingu, ten samotný je však komplexnějším pojmem, jak se nám autoři snaží i ukázat. A jak se jim to na jednotlivých stránkách i ukázat daří.
M. Karlíček a spol. nám v první části vysvětlí samotný pojem marketing, pojednají o marketingové koncepci, odpoví nám na otázku, zda je marketing vědou nebo spíše uměním. Dále nám prozradí něco málo k faktorům marketingového mikroprostředí a makroprostředí a vysvětlí nám rozdíly mezi jednotlivými druhy výzkumů, tedy mezi primárním a sekundárním marketingovým výzkumem či kvantitativním a kvalitativním marketingovým výzkumem. V části čtvrté se autoři zaměřují na to, jak firmy utvářejí své marketingové strategie, zejména se podrobně věnují dvěma klíčovým strategickým marketingovým procesům, segmentaci a targetingu. Rovněž se věnují problematice značky a brand positioningu. Autoři nám rovněž prozradí něco k produktovému mixu, který zahrnuje produkt (product), cenu (price), dostupnost (place) a propagaci (promotion) – tzv. 4P.
Pro ty, které publikace zaujme natolik, že se rozhodnout marketingu věnovat profesionálně, či alespoň poloprofesionálně, nebo pro ty, které zajímá život marketérů je určena poslední kapitola s vševypovídajícím názvem Role marketéra ve firmě.
Každá kapitola knihy je doplněna samostatným podrobným poznámkovým aparátem a doporučenou literaturou vztahujícími se k problematice dané kapitoly. V závěru publikace nalezneme kompletní seznam literatury a použitých zdrojů rozdělený podle formy na knižní monografie, odborná periodika a internetové zdroje. Základy marketingu tudíž případným zájemcům o hlubší studium marketingu poskytují i jakousi mapu, jak dále ve vzdělávání v tomto slibném oboru postupovat, a tedy po jakých knihách či článcích dále sáhnout.
Všechny kapitoly jsou zároveň doplněny ilustracemi (obrázky, grafy, tabulkami, fotografiemi) které slouží pro názorné vyobrazení probírané problematiky a umožňují čtenáři lepší pochopení výkladu.
Samotný výklad je podaný srozumitelným a lehce pochopitelným způsobem omezujícím zbytečné odborné pojmy či vědecko-teoretické výlevy. Když se autoři k pojmům musí obrátit, tak je pečlivě vysvětlí (i u srozumitelnosti a omezení zbytečných odborných pojmů však můžeme najít výjimky: autoři např. začnou používat zkratku FMCG či b2b bez toho, aby ji čtenářům vysvětlili).
Citát na str. 8, který na čtenáře vyskočí ihned po otevření knihy, říká: „Naučit se základům marketingu trvá zhruba den. Zvládnout marketing do hloubky bohužel zabere celý život.“ Sílu a pravdivost citátu Philipa Kotlera si čtenáři nepolíbení marketingem, tedy čtenáři, pro které je kniha primárně určena, uvědomí zejména po přečtení Základů marketingu, kdy pochopí, že i když jim autoři vysvětlili základy marketingu, tak k jejich efektivnímu praktickému použití vede ještě dlouhá cesta plná studia, námahy, pokusů a omylů.
Knihu Základy marketingu vydalo nakladatelství Grada
Aktuality
-
Svět knihy 2023 vrcholí. Sobota 13. května očima návštěvníka knižního veletrhu
Pražské Holešovice oživil ve dnech 11.–14. května mezinárodní knižní veletrh a literární festival Svět knihy. Tak jako vždy nabídl besedy s autory, autogramiády, přímé setkání s českými i světovými spisovateli a také bohatý doprovodný program. Letos se veletrh nesl ve znamení tématu Autoři bez hranic, ať už se jednalo o hranice států, hranice kulturní nebo sociální. Zelenou měl každý autor, který je umí překročit.
Číst dál... -
Na Černé louce v Ostravě opět proběhne knižní festival
Ostravské výstaviště v březnu opět přivítá knižní nakladatele, novináře, spisovatele a tisíce milovníků knih. Ve dnech 3. a 4. 2023 proběhne na Černé louce Knižní festival Ostrava.
Číst dál...
Nové komentáře
-
Hotel Winterhouse
Text patri tady -
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
:D -
Evžen Boček: „Zatuhnul jsem v 19. století“
Pri citani vsetkych siestich casti Aristokratky som sa vynikajuco pobavil, nieco nove naucil a vsetkym ... -
Jan Neruda – Povídky malostranské
Velmi moc děkuji za zápisky zítra mám mít čtenářský deník a knížku jsem ani neotevrela velmi moc ... -
Matematika základ života
Dík za kritické poznámky. Pokusíme se opravit. JH -
MUSTREAD podle Gatese a nejprestižnějších deníků. Co je tak skvělého na Sapiens?
Kniha obsahuje nepravdivá tvrzení a naprosto nelogické závěry. Knihu hodnotím jako škvár bez ... -
Páté jablko promlouvá
Román Páté jablko mne zajímal už proto, že mne s příběhy postav spojoval sad a obchod, který měli ... -
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Tento román jsem viděla několikrát zpravovaný jako film, ovšem netušila jsem že Robert umírá. To ... -
Prašina
no tatop kniha se mi zdála taková temná já mám ráda temno ale pořádně nedávala smysl nedokázala jsem ... -
Milník v žánru fantasy
Já jsem zrovna jeden z těch, co zná z fantasy všechno a nic ho nepřekvapí - teda ne že bych jí tolik ...
Knihy
Z čtenářského deníku
-
Jarmila Glazarová: Vlčí jáma
Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.
Číst dál... -
Drašar
Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.
Číst dál...