Těstoviny stokrát jinak

Neznám rodinu, ve které by se alespoň čas od času na jídelníčku neobjevily těstoviny. Převážná většina z nás je upravuje běžným způsobem, tedy s kečupem a sýrem. Není divu, je to tak rychlé a zároveň chutné. Ale proč je v domácích podmínkách nezkusit ochutit ještě nějak jinak? Rovných sto tipů najdete v kuchařce TOP recepty: 100x těstoviny vydané nakladatelstvím Ikar ve spolupráci s portálem toprecepty.cz.

knihaJednotlivé recepty jsou seřazeny podle názvu, takže se člověk většinou až podle seznamu ingrediencí dozví, zda jde o nějakou variaci na šunkofleky, nebo bude stačit těstoviny jen uvařit a připravit k nim omáčku podle kuchařky. Některé recepty sice vyžadují určitý druh těstovin (většinou jsou po uvaření plněny – vhodné jsou cannelloni nebo různé mušličky), často si však bohatě vystačíte s obyčejnými kolínky.

Poněkud překvapí, že do kuchařky slibující těstovinové recepty byly zařazeny také gnocchi, které sice v restauracích bývají po boku těstovin a na stejném místě se obvykle také nacházejí v obchodech, ale jsou vyráběny z brambor.

Nejeden recept je velice jednoduchý a sestává  vlastně z ingrediencí, které doma běžně najdete. Stačí jenom nápad a chuť v kuchyni experimentovat a podobných receptů vznikne víc než dost. Koho by třeba napadlo do kuskusu přidat zeleninu a balkánský sýr jako do šopského salátu? Právě takový recept je nazvaný Kuskus á la šopák, který se navíc podává ozdobený kolečky pórku nebo zelené cibulky.

Přes všechny nesporné přednosti kuchařka občas budí dojem jakési polovičatosti. To, že ne u všech receptů jsou fotografie hotového jídla, se dá omluvit tím, že ne všichni, kdo vkládali recept na Internet, přidali také obrázek. To je v pořádku. Poněkud horší je to s (ne)uvedením počtu porcí, které je možné připravit, je-li recept přesně dodržen. Jistě by se to dalo hravě propočítat, ale kdo by se s tím v dnešní uspěchané době zdržoval?

Čas od času z textu vypadla předložka. Pro konečný výsledek to nemá žádný význam, z kontextu není těžké pochopit, o co vlastně šlo, ale nevypadá to právě nejlépe. Příkladem může být strana 78, recept začínající větou: „Těstoviny uvaříme vodě se solí a olejem (…).“ Poněkud zarážejícím faktem je, že chybička se objevuje také na jedné z předchozích stran.

Přes všechny výhrady, které jsem ke kuchařce TOP recepty: 100x těstoviny měla, musím uznat, že si v ní každý milovník těstovin najde svůj oblíbený recept a už jen při listování a vybírání, „co bude dneska k obědu“, se sbíhají sliny…

Knihu TOP recepty: 100x těstoviny vydalo nakladatelství Ikar

Veletrh