Už máte svůj košík z papíru?

detail

Košíkářství je v módě už nějakou dobu. Proč ale košíkáře a jejich umění jenom obdivovat, když si sami můžete nějaký košík vyrobit? Zní to neuvěřitelně, avšak je to tak. Navíc, přestože bude jen z papíru, bude velice pevný, takže ho můžete bez obav používat. O tom vás přesvědčí Hana Čápová ve své knize Košíkaření z papíru, vydané v nakladatelství CPress.

Ačkoli má tato knížka jen devadesát šest stran, je doslova nabitá nápady a radami, jak dojít kýženého výsledku. Na několika prvních stranách se dozvíte, jak si správně připravit materiál (ruličky z novinového papíru) a jak je následně namořit. Možná to na první pohled vypadá složitě, s trochou cviku to jde rychle od ruky. Už v úvodu najdete cenné rady – o tom, jak potištěné ruličky namořit tmavou barvou, aby písmenka nerušila celkový vzhled, přičemž bílé ruličky (vyrobeného z bílého okraje novin) se vlastně nemusí mořit vůbec.

knihaVýroba ruliček je základ, a jakmile se jej naučíte, můžete začít vyrábět nejen jednoduché košíky, ale třeba i obaly na květináče. Právě tomu se Čápová věnuje na dalších stránkách, kde vám vysvětlí nejzákladnější způsoby opletu. Nejsou nikterak složité, a přesto jimi můžete vyrobit působivé vzory. K tomuto způsobu pletení budete potřebovat ještě karton k vytvoření dna – pletené dno je totiž ještě o něco složitější a návody na něj vás čekají až v další „úrovni“.

Ještě než se naučíte plést dna, autorka vám vysvětlí, jak na točené pletení. Přestože by se na první pohled nemuselo zdát, není to nic složitého, a vyrobíte tak efektivní dekoraci, ať už na Vánoce, nebo Velikonoce. Tento způsob skýtá takřka neomezené množství možností. Základ je vždy stejný, ale dotvoříte si ho už jen podle vaší fantazie. Jednou tak můžete vyrobit závěsný věnec na dveře, podruhé máte svíčku a v dalším okamžiku můžete vytvořit moderní adventní věnec. Hana Čápová jako jednu z možností nabízí také stromeček. Na papírovou kostru pak není problém přilepit nejrůznější mašličky, korálky a další dekorace podle příležitosti, ke které je váš výrobek určen.

Teprve teď přichází čas pro návody na pletené dno. Od této chvíle je možno vyrábět skutečně cokoli vás napadne – dno totiž může mít skutečně neomezený rozměr. Tomu odpovídají i některé práce zařazené do části Inspirace. V knize na některé z nich nenajdete návod, ale jakmile se naučíte všechny způsoby pletení, které v knize jsou, hravě zjistíte, jak na to.

V první části Košíkaření z papíru byly ukázány spíše „projekty na zkoušku“, abyste věděli, jak moc je potřeba jednotlivé ruličky utáhnout, nebo se rozhodli, který vzor se vám plete nejlépe. Dále pak najdete některé výrobky spolu s návodem a seznamem potřebných pomůcek. V seznamu samozřejmě nesmí chybět přibližný počet použitých ruliček, po kterém už následuje návod krok za krokem.

Celá kniha obsahuje nespočet fotografií, které zpravidla znázorňují základní postup.  Pro pořádek jsou však pečlivě okomentované, případně jsou do nich zakresleny barevné šipky, které pomohou zorientovat se v návodu.

Fantazii se meze nekladou, jak se každý může přesvědčit v závěrečné části Pro inspiraci aneb Co všechno se dá vyrobit z novin. V okamžiku, kdy se člověk naučí základní postupy, může si sám navrhovat nové a nové dekorace i praktické doplňky.

Knihu Košíkaření z papíru vydalo nakladatelství CPress