Když nevíte, co uvařit, a hledáte vyzkoušenou a ověřenou inspiraci

Také sledujete oblíbený pořad o vaření, který vysílá každý všední den televize Prima Family? Fandíte sympatickým kuchařům, kteří se odvážně vydali vstříc televizním kamerám, neúprosnému času a leckdy i rýpavým poznámkám Václava Vydry a Jany Bouškové? Tak dávejte pozor, protože následující recenze je (nejen) pro vás.

kniha
Televize Prima Family společně s nakladatelstvím Ikar vydává již třetí knihu, ve které se můžete setkat s těmito odvážlivci a jejich recepty. Pokud tedy trávíte každý všední den u pořadu Prostřeno!, na klíně máte zápisník a v ruce žmouláte tužku, abyste si mohli pečlivě zapisovat recepty soutěžících kuchařů, už nemusíte. Publikace s názvem Prostřeno! od Aše až po Jablunkov 3 tento problém vyřeší.

Televizní pořad Prostřeno!, stejně jako tři jeho knižní verze, vás zavede do prostředí domácností českých, moravských a slezských. Zde poznáte každý týden pět kuchařů, kteří touží po tom, aby předvedli své kulinářské umění, poznali nové lidi, získali peněžitou výhru 40 000 korun, anebo si prostě jen chtějí vyzkoušet, jaké to je vařit před televizními kamerami.

Zajímavostí tohoto pořadu je, že v České republice se začal vysílat v roce 2010, zatímco jeho původní verze byla poprvé odvysílána v lednu roku 2005 na televizním kanálu Channel 4 ve Velké Británii. Název britského pořadu byl Come Dine With Me. Od té doby se pak tento pořad rozšířil i do dalších zemí, v každé měl sice jiný název, jeho význam však zůstával stejný – týkal se vaření, dobrého jídla a dobrých kuchařů.

Prostřeno! od Aše až po Jablunkov 3 je krásně vytvořená publikace, která nás seznámí se 195 kuchaři, kteří se spolu utkali se svým menu ve 39 soutěžních týdnech. Kdo pořad pravidelně sleduje, toho jistě potěší „známé“ tváře, kterým držel palce, nebo naopak u kterých ho rozčilovalo přehnané kritizování ostatních soutěžících. Každý z těchto kuchařů je v publikaci reprezentován svou fotografií, která je přiřazena spolu s jeho jménem ke dni, ve kterém prostíral. U jména je rovněž menu, které zdobilo daný večer jeho stůl. Pokud byl soutěžící vítězem týdne, je to u jeho fotografie rovněž uvedeno. Pokud si na soutěžící vzpomenete a dokážete si ještě vybavit jejich menu, možná vás překvapí, že z menu o několika chodech jsou v knize uvedená pouze tři jídla. Bylo to samozřejmě z důvodu omezené kapacity místa. Navíc – některému soutěžícímu by tak bylo věnováno více místa než druhému, což by možná nepůsobilo dobře. Proto tento „nedostatek“ publikaci můžeme odpustit.

Na dalších stránkách si jednotlivé soutěžící připomenete ještě podrobněji. Zjistíte, co kuchař studoval, kde pracuje, jaké jsou jeho koníčky, ale také jaký má charakter, chutě a jaký je jeho vztah k vaření. Následují pak tři recepty doplněné obrázkem, abyste si mohli připomenout i estetickou stránku prostíraného chodu.

Pokud sledujete tento pořad pro vtipné komentáře Václava Vydry a Jany Bouškové a hledali byste je i v této knize, budete hledat marně. Vtipné komentáře, příhody z vaření a zábava umístěná mezi hlavní chod a dezert se v tomto případě nekoná. Pokud by měla publikace toto vše obsáhnout, byl by její objem dvojnásobný. Ale od toho, abyste se bavili vařením jiných, je tady televizní pořad. Kniha je především o receptech, a je tedy na vás, abyste je proměnili ve skutečné a dokázali, že i vy jste šéfkuchaři.

Tak knížku do ruky, vyberte vhodné menu, jídla, na která máte chuť, a rychle do toho. Ať se vaše stoly plní dobrými jídly, která jsou vyzkoušená, osvědčená, ochutnaná a ohodnocená. Právě díky tomu, že většina jídel je skutečně vyzkoušená v praxi (některá jen jednou a některá pravidelně), může být kuchařka dobrým pomocníkem i začínajícím kuchařům a kuchařkám. Mohou si zde vybrat recepty jednoduché i složitější, snadné na přípravu i náročné, typicky české, zahraniční i opravdu exotické.

Tak tedy dobrou chuť a ať je i ve vašich kuchyních každý den dobře Prostřeno!

Knihu Prostřeno! od Aše až po Jablunkov 3 vydalo nakladatelství Ikar