Víte, co je to samoopravný kód?

Víte, že jeden obrázek z čínské knihy staré 2 800 let lze interpretovat jako první záznam čísel ve dvojkové soustavě?

Víte, jak souvisí tzv. trojúhelníková čísla s bicím strojem pražského orloje?

Víte, jak lze zkonstruovat pravidelný sedmnáctiúhelník pomocí pravítka a kružítka?

Víte, jak souvisí základní věta aritmetiky a poselství mimozemským civilizacím umístěném vyslaném radioteleskopem v roce 1974 směrem do souhvězdí Herkula?

Víte, co jsou a k čemu lze užít prvočísel?

Víte, co mají tyto otázky společného? Ano, týkají se nějak čísel, a pokud chcete vědět více, neváhejte se ponořit do knihy autorů Michala Křížka, Lawrence Somera a Aleny Šolcové Kouzlo čísel s podtitulem Od velkých objevů k aplikacím, které v druhém upraveném vydání vydalo nakladatelství Academia.

Po otevření knihy nejeden čtenář znejistí a s hrůzou zjistí, že kniha není psána stejným stylem jako drtivá většina populárně naučných knih, ale že obsahuje velké, až obrovské množství vzorců, dokonce matematických vět a jejich důkazů. Hrůza a panika není jistě na místě, ale pravdou je, že kniha, která získala Hlávkovu cenu za rok 2010, není určena úplně nejširšímu okruhu čtenářů. K četbě je nutná základní znalost středoškolské matematiky, tužka a papír, ochota číst matematický text, přemýšlet o každé větě a kochat se krásou matematiky. Přestože kniha obsahuje celou řadu vzorců a matematických definic, vět a jejich důkazů, nejde o učebnici matematiky. Uváděné vzorce a matematické věty jsou součástí textu, zjednodušují jej, připomínají vztahy ze střední školy, zasazují je do širšího kontextu a díky této úspoře místa (není nutné matematický text složitě a s rizikem přílišného zjednodušení popisovat slovy) je možno soustředit se na zajímavosti a ukazovat (a nikoli pouze popisovat) příklady jejich použití.

Knihu vřele doporučuji všem bez rozdílu a přál bych si, aby podobných knih vycházelo více. Slabinou dnešních populárních knih je, že čtenář rychle a snadno nabude dojmu, že matematika, fyzika, astronomie a další přírodní vědy jsou tzv. povídací vědy. Pokud se takový čtenář rozhodne studovat např. astronomii, po prvním dnu zjistí, jak moc se mýlil.

Věřím, že kniha pomůže čtenářům překonat případnou propast mezi nimi a matematikou a předvede jim matematiku ve své největší kráse.

Knihu Kouzlo čísel vydalo nakladatelství Academia