Velká kniha manipulativních technik

ruce

Budeme se zabývat dvěma kouzelnými skříňkami manipulátorských triků. Dozvíte se o dvou typech manipulací: psychologických manipulacích a logických manipulacích. První jmenované využívají zejména psychologické efekty. Jejich cílem je většinou někoho zastrašit nebo znejistit. Mezi logické manipulace řadíme postupy, které se opírají spíše o argumentační rovinu. Zatímco psychologickými efekty lze působit i neverbálně, o logických manipulacích to říci nemůžeme. (Edmüller, A. – Wilhelm, T. Velká kniha manipulativních technik. Praha: Grada 2011, s. 123.)

knihaAndreas Edmüller, vysokoškolský učitel filosofie na Mnichovské univerzitě a nezávislý poradce ve firmě Projekt Philosophie, věnující se managementu konfliktů, koučování, podpoře týmů a leadershipu, spolu s Thomasem Wilhelmem, působícím od roku 1991 ve firmě Projekt Philosophie jako poradce a trenér pro veřejné instituce a mezinárodní organizace věnujícím se leadershipu, tréninku argumentace a interkulturní komunikaci, nám přinesli publikaci nazvanou Velká kniha manipulativních technik. Jak už samotný název knihy napovídá, na jejích stránkách na nás čeká podrobný přehled manipulativních technik a taktik, jak se proti nim bránit.

Dvě stě sedmdesát dva stránková kniha, která poprvé vyšla v Německu v roce 2010 pod názvem Manipulationstechniken, se tak v tomto roce dostává i k českému čtenáři.

Avšak všichni, kteří pátrají po zaručeném způsobu, jak kohokoliv přesvědčit o čemkoliv, budou nejspíš zklamáni. I autoři v předmluvě upozorňují na to, že stoprocentně fungující přesvědčovací metody neexistují. „Proč Vám tedy předkládáme knihu o přesvědčování?“ ptají se vzápětí a ihned si i odpovídají na položenou otázku. „Odpověď je snadná. I když absolutně spolehlivá přesvědčovací metoda neexistuje, můžeme své umění přesvědčovat neustále zlepšovat. Tím, že budeme přemýšlet, zkoušet, pozorovat, analyzovat vlastní zkušenosti a trénovat, si můžeme tříbit cit pro přesvědčováni lidí kolem sebe.“ (Edmüller, A. – Wilhelm, T. Velká kniha manipulativních technik. Op. cit., s. 14.)

Autoři rozdělili knihu na dvě části, první nese název Přesvědčování, druhá Rozpoznat a odrazit manipulaci. V první části nás autoři naučí, jakých nejčastějších chyb se při přesvědčování dopouštíme, a ukáží nám, jak bychom se měli správně připravit, pokud se chystáme pustit s někým do debaty. Zároveň nás seznámí se strategiemi, které můžeme při přesvědčování využít. V druhé části nám vysvětlí, jak se před manipulacemi chránit, a to jak před manipulacemi psychologickými, tak manipulacemi logickými. Dozvíme se, jak postupovat, pokud se někdo rozhodne na nás použít např. taktiku s autoritou, taktiku s tradicí či taktiku nevědomosti nebo taktiku hodného a zlého.

Velikým pozitivem knihy je, že nezůstává jenom při čistě teoretickém výkladu, ale odborné texty  obohacuje i názornými příklady a cvičeními doplněnými správným řešením, na kterých si člověk může vyzkoušet, zda chápe, co mu Andreas Edmüller a Thomas Wilhelm chtějí říct. Na konci knihy je pak jako bonus připojen velký test manipulativních technik.

I když se říká, že opakování je matkou moudrosti, někdy by se dalo autorům vyčítat, že zbytečně opakovaně vysvětlují pojmy nebo komunikační postupy, které již jednou na stránkách knihy vysvětlili. Pokud si opravdu myslí, že jejich čtenář není schopen zapamatovat si, co před pár minutami četl, tak to mohli vyřešit jednoduchým odkazem na konkrétní stránku publikace a ne doslovným opakováním již jednou řečeného. Pokud se však čtenář přenese přes takovouto maličkost, pak na něj čeká čtivá a zajímavá kniha, která mu určitě pomůže nejen v profesním, ale i osobním životě a naučí ho lépe hájit své názory a bránit se neférovým přesvědčovacím technikám svého okolí.

Publikaci Velká kniha manipulativních technik vydalo nakladatelství Grada