Nejen po stopách Mayů

strom

Nakladatelství Jota vydalo před pár týdny knihu cestovatele a etnografa Miloslava Stingla. Kniha se věnuje především mayské kultuře, a jak již její název napovídá, věnuje se i roku 2012. Tedy roku, ve kterém končí mayský kalendář.

knihaMiloslav Stingl je mezi cestovateli osobností. Čtrnáctkrát objel Zemi a několikrát byl v ohrožení života. Mohl cestovat i v době normalizace. V době, kdy to nebylo vůbec snadné. Jak ale sám přiznává, měl s režimem jakousi dohodu. Honoráře z jeho knih šly zčásti do státní pokladny a zbylou část měl Stingl použít k dalším expedicím. A on tak činil. Procestoval celý svět, ale je odborníkem především na indiány a původní obyvatele Tichomoří. Je znám také tím, že většinu cest absolvoval sám. Miloslav Stingl oslaví osmdesáté narozeniny a v rozhovorech se nechává slyšet, že se ještě chystá na cesty. Láká ho Afrika. Další zprávou také je, že chystá další knihu.

Kniha nese název 2012 Mayové, jejich civilizace a zánik světa. Miloslav Stingl vzpomíná na svojí expedici, která se uskutečnila před více než čtyřiceti lety. Autor se vydává po stopách slavného badatele Matthewa Stirlinga. Ten ve čtyřicátých letech objevil ve městě La Venta kamenné sošky a stavby. Nejedná se však o výtvory Mayů. Tyto výtvory totiž pocházejí z doby mnohem starší. Do doby, kdy mayská kultura pravděpodobně neexistovala. Stirling tedy objevil předchůdce Mayů. Pozoruhodný objev, který vzbudil ve světě archeologů a badatelů veliký ohlas. Pro Stirlinga nebyl tedy problém sehnat peníze na další expedici a v bádání pokračovat. O koho se tedy jednalo? Miloslav Stingl je nazývá Jáguáří Indiáni podle častého zobrazení jaguára na stěnách budov (je velice pravděpodobné, že tu existoval kult jaguára jakožto božské bytosti). Média tuto kulturu začala nazývat olméckou. Nejedná se ale o ty „pravé“ Olméky.

Vyprávění Miloslava Stingla přechází z popisu historie výprav a dějin dávných civilizací do vlastních zážitků z cesty. Hlavní část knihy tedy zaujímá vyprávění o mayské kultuře. Kultuře, která se vyznačovala obdivuhodnou vyspělostí. Dokazují to slavné pyramidy, observatoře, chrámy, sošky a další předměty. Autorovo vyprávění je velice poutavé a zájemce o tuto kulturu jistě potěší.

Vraťme se však k onomu datu 21. prosince 2012. V tento den končí mayský kalendář. Objevilo se mnoho teorií o tom, co se stane v tento den. Pro mnohé je to konec světa. Teorie o konci světa je velice rozšířená. Miloslav Stingl nám nabízí i teorii Ericha von Dänikena. Ten věří, že v roce 2012 na Zemi přistanou (znovu) mimozemšťané. Sám autor však těmto teoriím nevěří, a jak přiznává, nastane spíše nějaká velká změna. Zlom.

Kniha vypráví nejen o údajném konci světa, ale také nabízí čtenářům pohled do historie jedné z nejvyspělejších kultur předkolumbovské Ameriky.

„Na své cestě za poklady mayských měst chci však zachovávat stejný jízdní řád, jaký řídil cestu Mayů časem a prostorem. Proto nejprve mířím do Lacandonského pralesa, k Usumacintě, do Staré říše, za jejími městy. Nejkrásnější a nejobdivovanější z nich se jmenuje Palenque. Navíc leží nedaleko jediné železniční trati, která křižuje tabaskanskouTeapu. Jízdní řád, v němž čtu i jméno ztracené pralesní vesničky Palenque, oznamuje, že vlak – rychlík – zde jezdí dvakrát týdně. V pondělí a v pátek.“
(STINGL, Miloslav: 2012 Mayové, jejich civilizace a zánik světa. Jota, Brno 2010, str. 51.)

Knihu 2012 Mayové, jejich civilizace a zánik světa vydalo nakladatelství Jota