Základní teorie, praxe a kritické přístupy v oblasti PR

knihy

Britská PR specialistka, Jacquie L´Etang, předkládá v knižní podobě komplexní pohled na problematiku oboru public relations (PR) neboli vztahů s veřejností. V knize čtenářům nabízí klíčové koncepty a základní disciplíny, aby ukázala, jak mohou pohledy z nejrůznějších perspektiv obohatit teorii a praxi PR.

knihaKniha Public relations: Základní teorie, praxe, kritické přístupy nevnímá PR pouze jako součást podnikového marketingu, ale jako komplexní vědní obor a dovednost, která si klade za cíl budovat pozitivní vztahy s veřejností.

Autorka knihu psala jako učebnici, která sice pojednává o praxi PR, ale neučí administrativní logistiku ani techniky PR. L´Etang svou knihu chápe jako užitečný doplněk k existujícím textům o PR tím, že nabízí kritický pohled. Jak sama přiznává, doufá, že studenti i lektoři uznají, že tato teoretická učebnice je přístupná, podmanivá, bizarní i zábavná.

Kniha britské PR specialistky, která nabízí pohled na PR z několika úhlů – z pozice novináře, studenta, mediálního sociologa, sociálního teoretika, společenského kritika či řídícího pracovníka, zkoumá koncepty reklamní kultury, globalizace a celebrit, ale také řadu dalších témat, jako je riziko, image a řízené utváření dojmu.

Tato učebnice PR se skládá celkem z dvanácti kapitol. Každá z nich obsahuje nejen základní učební text, je navíc doplněna o definice pojmů a zarámované sekce citátů a medailonků. Autorka dále přidává kritické úvahy a pro ty aktivnější i cvičení a otázky na zamyšlení.

O čem jednotlivé kapitoly konkrétně pojednávají? Například o PR v globalizovaném světě, o klíčových myslitelích a názorech v oblasti PR, o komunikaci v organizaci, o komunikaci ve zdravotnictví a sociálním marketingu nebo o vztahu PR a managementu.

Kniha Jacquie L´Etang je výbornou (učební) pomůckou nejen pro studenty marketingu či mediálních studií a žurnalistiky, ale i pro pracovníky firemního PR, marketingu a PR agentur. Sáhnout po ní by rozhodně měli i ti, jejichž úkolem je v rámci zaměstnání efektivně komunikovat s veřejností nebo se zájmovými skupinami, a to především prostřednictvím médií.

Public relations: povolání
Práce v public relations je relativně nestrukturovaná a pracovní místa často nejsou dobře definována. To má své výhody i nevýhody. Ambiciózní manažeři mají možnost rozvíjet svoji práci v pracovních oblastech, které je zajímají, a během tohoto procesu se možná dočkají povýšení. Na druhé straně však může být obtížné řídit svůj kariérní postup.
(…) Ve skutečnosti může být práce dlouhá a tvrdá. Public relations zůstávají profesí, která není organizována v odborech, přestože Národní svaz novinářů (NUJ) se v sedmdesátých letech dvakrát pokusil jednat jménem těch kolegů, kteří přešli k PR. Přestože NUJ vyhrála řadu sporů kvůli platu, v roce 1967 se vzdala boje za minimální plat a PR se staly předmětem vrtochů trhu. To tedy znamená, že pracovní tlak může vést, a vede, k nepřiměřeně dlouhé pracovní době.

(L´Etang, Jacquie: Public relations: Základní teorie, praxe, kritické přístupy. Portál: Praha 2009, s. 49.)

Knihu Public relations vydalo nakladatelství Portál