Kniha, díky které se v Maďarsku neztratíte

vino

Chystáte se na cestu do Maďarska? Potom si s sebou nezapomeňte přibalit knihu Turistický průvodce: Maďarsko, která pro vás bude jistě nenahraditelným společníkem na dlouhých cestách. Tuto knihu, v níž naleznete spoustu cenných rad a tipů na nezapomenutelný zážitek, vydalo v loňském roce nakladatelství Jota.

knihaTuristický průvodce Maďarskem je nabitý praktickými informacemi od začátku do konce. Na 477 stranách kromě praktických informací, týkajících se například cestování, ubytování, významných festivalů, sportu či pobytu v přírodě, narazíte na spoustu zajímavých tipů na výlet.

Díky těmto tipům máte možnost dozvědět se o spoustě pamětihodností, podniků (restaurací, kaváren, cukráren, klubů, divadel, tureckých a termálních lázní atd.), přírodních krás či kulturních a sportovních akcí, které stojí za to během cesty po Maďarsku navštívit.

Tato kniha, kterou aktualizovali a z anglického originálu The Rough Guide to Hungary přeložili Jan Kozák a Vanda Ohnisková, vás detailně seznámí s maďarským hlavním městem Budapeští, Velkou nížinou a Zadunajím, anebo vám představí jezero Balaton a Bakoňský les, Dunajské ohbí a Severomaďarské středohoří.

Kromě toho, že se o konkrétní oblasti Maďarska dozvíte detailní informace o ubytování, jídlu, pití či zábavě, setkáte se i s detailním popisem místa. To vše je doplněno fotografiemi, mapkami či nejatraktivnějšími tipy na výlet.

Turistický průvodce Maďarskem čtenáři předkládá také souvislosti z historie, literatury a hudby. Samozřejmě, vychází i z faktu, že snad pro každého našince, který do Maďarska vyrazí, je velmi těžké se v této zemi domluvit. Proto v knize naleznete také kapitolu Jazyk, která se zaměřuje na základní slovní zásobu a výslovnost. Kromě základních frází (ano = igem, ne = nem, dobrý den = jó napot atd.), se zde seznámíte s maďarskými nápisy, názvy jídel, číslovkami, anebo názvy dnů.

Abyste si o recenzované knize mohli udělat menší představu, předkládám ukázku, která se týká maďarského města Tokaj, jež se ve světě proslavilo lahodným bílým vínem:

Tokaj představuje pro Maďarsko to, co Champagne pro Francii, a tak není divu, že se toto městečko, 54 km východně od Miškovce, stalo pro milovníky vína opravdovou Mekkou. (…) V Tokaji můžete ochutnat místní vína ve známem Rákócziho sklepě, popř. v řadě jiných sklípků. Máte-li čas, můžete navštívit i vinařský závod v některé z vesnic Rarcal, Mád nebo Tolcsva v kraji Tokaj-Hegyalja. (Turistický průvodce: Maďarsko. Jota: Brno 2010, s. 347.)

Turistický průvodce o tokajském vínu dále říká, že je pojmem již od pozdního středověku. Beethoven a Schubert mu věnovali své skladby, Ludvík XVI. jej prohlásil za „víno králů a krále vína“, Goethe, Voltaire, Heine a Browningová jej nadšeně vychvalovali a Sherlock Holmes si tokajským připil na von Borkův pád, ovšem až poté, co nařídil Watsonovi, aby „otevřel okno, neboť chloroformové výpary ovlivňují negativně chuť“. (Tamtéž: s. 350.)

Recenzovaná kniha je bohatá na praktické informace a cenné rady od začátku do konce. Uvítají ji nejen ti, kteří chtějí poznat krásy Maďarska na vlastní pěst, ale také ti, kteří se chtějí s touto zemí blíže seznámit, i když jenom zprostředkovaně.

Knihu Turistický průvodce: Maďarsko vydalo nakladatelství Jota