Jak se bude vaše dítě jmenovat?

dite

Kniha Miloslavy Knappové s názvem Jak se bude vaše dítě jmenovat? je určena široké veřejnosti, která se zajímá o problematiku vlastních osobních jmen. O tom, že je tato publikace stále oblíbená,  svědčí již páté aktualizované a podstatně rozšířené vydání, které se nedávno objevilo mezi tituly nakladatelství Academia.

knihaVlastními osobními jmény se zabývala řada českých lingvistů. Není tedy divu, že se česká onomastika může chlubit řadou publikací, které jsou určeny jak pro odborníky, tak pro laiky. Mezi díla určená spíše pro laické čtenářstvo patří například Průvodce našimi jmény od F. Kopečného, Naše příjmení od D. Moldanové nebo Příjmení v současné češtině M. Knappové.

K nim roku 1996 přibyla kniha Jak se bude vaše dítě jmenovat?, jež se stala nedílnou součástí řady knihoven především v rodinách očekávajících příchod nového potomka. Kniha totiž obsahuje přehled jmen, která lze dát dítěti při narození, a také praktické informace o tom, která jména lze v naší republice zapisovat do matriky, jakými zásadami se máme řídit při výběru jména, jak se zapisují jména v cizojazyčné podobě aj.

Kniha obsahuje více než 14 000 jmen (pokud počítáme i jejich obměny). Ve srovnání s předchozím vydáním se tak počet jmen zvýšil o 3 000. Jména jsou v knize rozdělena na mužská a ženská; naleznete mezi nimi jména česká i cizojazyčná. Kniha má slovníkový charakter; jména jsou řazena abecedně dle základní podoby. Za jménem následuje jazykový výklad (původ, význam), připojeny jsou i domácké podoby a cizojazyčné modifikace. Poté následuje informace o současné oblíbenosti/neoblíbenosti jména spolu s uvedením jmenin. Kalendářní údaje jsou důležité především u jmen cizího původu, protože ta nebývají řazena do klasických kalendářů. Pro snadnější vyhledávání jsou v knize uvedeny jako samostatná hesla pravopisné i cizojazyčné varianty základních jmen, např. je vedeno jako samostatné heslo jméno Aela (bretaňská obdoba jména Anděla) nebo Mirtil (pravopisná varianta jména Myrtil).

K slovníkové části jsou připojeny kapitoly zabývající se vývojem jmenné soustavy u nás od počátků do dneška. Autorka se také zmiňuje o tom, jak se měnila obliba jmen u nás v závislosti na společenském vývoji, kdy je možné zapsat si dvě jména a jak postupovat, pokud si chceme jméno změnit. Tyto kapitoly byly zpřesněny a doplněny poznatky o současných trendech v pojmenovávání, doplněn byl také přehled nejoblíbenějších jmen, a to o údaje za rok 2009.

Speciální oddíl je věnován jménům africkým a asijským. Jsou rozdělena podle původu (jména arabská, turecká, íránská atd.), připojeny jsou základní informace o typologii jmen a seznam konkrétních antroponym bez dalšího výkladu. Na závěr jsou připojeny rejstříky pro snadnější vyhledávání.

Věřím, že páté vydání knihy Jak se bude vaše dítě jmenovat? se dočká stejně kladného přijetí u čtenářů, jako tomu bylo v případě těch předchozích. Sama bych na tomto místě také chtěla poděkovat autorce M. Knappové za její dlouholetou práci na poli české antroponomastiky a doufám, že se ještě můžeme těšit na další zajímavé publikace zabývající se českými rodnými jmény.

Knihu Jak se bude vaše dítě jmenovat? vydalo nakladatelství Academia