Audioknihy

Audioknihy: Dorothy L. Sayersová – Vražda potřebuje reklamu

1 1 1 1 1 (0 hlasů)

Vražda potřebuje reklamu Dorothy Leigh Sayersové je britská detektivní klasika. Vydalo ji nakladatelství OneHotBook na konci loňského roku.


knihaDorothy L. Sayersová se často označuje za druhou dámu detektivky, její věhlas je hned v závěsu slavné krajanky Agathy Christie. V mnohém jsou si obě dámy spisovatelky podobné. Obě si vymyslely nezapomenutelné detektivy a vyzbrojily je netradičními charaktery. První i druhá dáma detektivky umí vymyslet zamotaný příběh s dobře zapamatovatelnými postavami. U obou autorek je také pro čtenáře nadmíru těžké vyřešit záhadu dříve, než knižní detektiv. Ovšem tam, kde detektivové Agathy Christie trousí francouzská slovíčka či příhody z rodné vesnice, tam detektiv Sayersové srší humorem. Právě humor je aspekt, který Sayersová umí ústy svého detektiva používat.

Agatha Christie má Belgičana Poirota, Sayersová má aristokrata lorda Petra. Lord Petr Wimsey má naštěstí staršího bratra, na kterém leží aristokratické povinnosti a tudíž jako druhorozený se lord Petr může zabývat různými rozmařilostmi. Lord Petr Wimsey je milovník starých tisků a zapeklitých záhad. Má šarm, bystrý úsudek a poněkud šaškovské vystupování. Všechny své silné stránky uplatní v příběhu Vražda potřebuje reklamu, který právě vychází v audioknižní verzi.

V této knize lord Petr inkognito vyšetřuje vraždu v reklamní agentuře. Postupně odhaluje pozadí vraždy, které leží v prodeji opiátů. Lord Petr se tak dostává do společnosti zlaté mládeže i dealerů kokainu. Ve všech vrstvách společnosti se lord Petr pohybuje jako ryba ve vodě a všude vnáší zmatek. Protikladem k živelnému Petrovi je jeho přítel a švagr, vrchní inspektor Parker. K těmto dvěma vyšetřovatelům je tu celá plejáda zaměstnanců reklamní agentury. Velmi zajímavě tu Sayersová rozprostírá problém veřejná versus soukromá škola. Absolventi soukromých škol a potažmo univerzit tu neustále narážejí na nízké sebevědomí odchovanců obyčejných veřejných škol. Univerzitáni tu jsou popsáni jako ti, co jsou ze školy zvyklí dělit se o poznámky k přednáškám, a proto tolik nelpí na autorství toho kterého konkrétního reklamního hesla. Naopak ti, co prošli pouze veřejným školstvím, se domáhají uznání. Sayersová možná nechtěně nadržuje vzdělancům. Ne že by se svým hrdinům bez titulu vysmívala, ale většinou je vykreslila tak, že působí buď agresivně, patolízalsky nebo upjatě. Nepřekvapí proto, že sama autorka byla absolventkou elitní univerzity. A nepřekvapí ani, že kvůli svému pohlaví bojovala o oprávněné udělení magisterského titulu pět let. Stavovské problémy naopak Sayersová tak vyhroceně nevidí. Aristokrat nebo ne, každý může být lotr.

"Jste-li lord Petr Wimsey, tak jste prostě nelidsky bohatý, že ano?"
"Ujde to," doznal. "Stačí to i na koláč k čaji." (SAYERSOVÁ, D. L. (2020). Vražda potřebuje reklamu. Přel. V. Procházka. Praha: OneHotBook.)

Děj knihy se odehrává v meziválečné Anglii, a tak je možné kromě detektivní linie sledovat i proměny společnosti. V reklamní agentuře pracují i dívky. Nicméně emancipace je ještě v kolébce, tudíž se neúčastní celoagenturního sportovního vyžití v kriketu. Také to jsou ony, kdo má výhradně na starosti každodenní přípravu a objednávání občerstvení. Ostatně i sestra lorda Petra, lady Mary, je z dnešního pohledu silně v genderové nevýhodě. Provdala se z lásky mimo svůj šlechtický stav. Policista a přítel jejího bratra je sice čestný muž, ale není aristokrat a rozhodně nemá příjmy jako lady Mary. A tak se lady Mary pochlubí, jak vynalézavě vyřešila tuto nerovnost. Její jmění spravují její starší bratři a vyplácí jí měsíčně přesně tolik, kolik bere její manžel.

Dobově poplatná je i reklama. Dnes působí až neskutečně, jaké reklamy se tehdy mohly na trhu objevit, jaké naopak budily pohoršení a že plán přitáhnout více žen ke kouření cigaret vzešel od samotného lorda Petra.

Všechny hlasy namluvil Otakar Brousek ml. a na hlas světáckého aristokrata se výborně hodí. Vysoký afektovaný přednes odpovídá ovšem jen lordu Petrovi. Děvčata z kanceláře kvůli témuž přednesu působí parodicky. Mladé stenotypistky tak zní jako postarší pavlačové drbny. Je to škoda, protože práci s hlasem Otakar Brousek zvládá. Různé postavičky polosvěta vystřihne perfektně, každá má díky němu charakteristickou mluvu a vzájemně se posluchači nepletou. Jen ty ženy...

Audiokniha obsahuje dva disky a s knihou Vražda potřebuje reklamu strávíte 13 hodin a 2 minuty. Režie se ujal Michal Bureš. Velkou pochvalu si nakladatelství zaslouží za grafické zpracování obalu. Obrázek zadumaného muže působí jako by vystoupil z třicátých let. Snad jen srolovaná bankovka na zadní straně obalu příliš připomíná americkou stodolarovku. Stejnou péči o evokaci meziválečného období si tvůrci dali i s hudebními předěly. Swingové melodie jsou buď hravé, pokud kapitola končila nějakým Wimseyho vtípkem, nebo temné, pokud se v závěru kapitoly odehrálo něco nepěkného. Doufejme, že to není poslední kniha od Dorothy L. Sayersové, kterou OneHotBook převedlo do mluvené podoby.

Název: Vražda potřebuje reklamu
Autor: Dorothy L. Sayersová
Překlad: Vladimír Procházka
Nakladatelství: OneHotBook       
Místo vydání: Praha
Rok vydání: 2020
Délka nahrávky: 13 hodin 2 minuty

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení