Audioknihy

Kde leží Hebridy?

voda

Připouštím, že mnoho lidí by na takovou otázku odpovědělo správně, ale většina bude váhat. O životě na ostrůvcích ale pravděpodobně nebude vědět téměř nikdo. Povědomí o Hebridách, zejména o ostrově Lewis, se určitě zvýšilo po vydání velmi zdařilé detektivky Skála od Petera Maye. Po českém vydání této knihy následovala další - Muž z ostrova Lewis a „papírová“ verze byla velmi brzy následována audioknihou z nakladatelství OneHotBook.

knihaV rašelině na ostrově Lewis bylo nalezeno lidské tělo. Prvotní domněnka, že jde o vzácný prehistorický nález, se brzy ukáže jako lichá, policie tak má před sebou oběť vraždy. Fin Macleod, hrdina předchozího románu Skála, odchází o policie v Glasgow a přestěhuje se na ostrov, aby opravil domek svých rodičů. Z osobních důvodů se pokouší najít pachatele zločinu dříve, než dorazí oficiální vyšetřovatel z pevniny. Peter May drží v ruce několik spisovatelských trumfů. Kromě nesporného vypravěčského talentu je to zejména dobrá znalost života na Bohem zapomenutém kousku země, ležícím na severu Skotska. V kulisách drsné přírody a těžkého života místních obyvatel dostává i prostý příběh nezaměnitelný charakter. Mayovy příběhy však prosté nejsou. Peter May si za hlavního hrdinu zvolil policistu a naložil mu na záda skutečně nelehká břemena v soukromém i profesním životě. Smrt jeho syna mu dokonale zpřevrací všechny životní hodnoty. Na rozdíl od detektivů drsné školy řeší Fin Macleod své problémy hledáním vlastních kořenů, nikoliv alkoholem a sebedestruktivním způsobem života. Tato dějová linie se táhne oběma knihami, pravděpodobně ji autor použije i v dalších. Její potenciál zatím ještě nevyčerpal.

Naproti tomu život na Lewisu by v druhé knize už nepůsobil tak nově a překvapivě, proto v knize Muž z ostrova Lewis přinesl zcela nové, společensky závažné téma. Jde o nucené přesídlování sirotků, kteří v nových rodinách fungovali spíše jako dětští otroci. Je potřeba si uvědomit, že nemluvíme o době Dickensových ponurých románů, ale o padesátých letech dvacátého století.

Autor se však neomezuje jen na zmíněná témata, i když pro kriminální román by byla dostatečná. Stařec Tormod Macdonald trpí Alzheimerovou chorobou a čtenář se jeho prostřednictvím může seznámit nejen s reakcí okolí na jeho nemoc, ale i s jeho hypotetickým světem. O vnitřních pocitech podobných lidí mnoho nevíme, proniknout do nich je téměř nemožné. Beletristicky se o to velmi úspěšně pokusil J. Bernlef v knize Vyhasínání mozku Martina Kleina. Myšlenkové pochody Tormoda i Martina jsou velmi podobné. Od Tormoda se odvíjejí dva směry vyprávění, jeden představuje jeho pocity, jíž zmíněné útržky myšlenek nemocného člověka, druhý jsou jeho vzpomínky. Právě ty považuji za velmi problematické. Jde spíše o příběh v ich formě, souvislé a jasné vzpomínky, z nichž Tormod svému okolí sděluje jen bezvýznamné útržky. Takový postup nemá žádné opodstatnění, jasné myšlenky nemají se zmatenými řečmi žádnou souvislost. Dochází k tomu, že se čtenář paralelně s pátráním seznamuje i s historií osvětlující zločin, o níž ovšem nic neví Fin, který se snaží pátrat, i když už u policie není. Vnímavější čtenáři dokážou pochopit příčiny vraždy i odhadnout, kdo vraždil. Zdrojem napětí tedy není odhalování, ale čekání, co vše dokáže detektiv nalézt a jak si střípky příběhu poskládá.

Kniha Petera Maye nese všechny atributy dobře propracovaného kriminálního románu. Hledání pachatele vraždy autor potlačil do pozadí, zavádí několik rovnocenných vedlejších témat, hlavní postava detektiva prochází osobním vývojem, řeší své problémy, které mají částečnou souvislost s vyšetřováním. Autor tentokrát vynechal některé nechutné detaily, jimiž se ve Skále pokusil po vzoru severských detektivek šokovat čtenáře. Knize to rozhodně prospělo.

Muž z ostrova Lewis je knihou čtivou, v audioverzi - poslouchatelnou. Nakladatelství OneHotBook věnovalo výrobě audioknihy pozornost, jakou si dobrý kriminální román zaslouží. Načetl ji Jiří Dvořák, který svůj hlas propůjčil i předchozímu románu Skála. Volba stejného interpreta přispívá k žádoucí kontinuitě knih, které na sebe navazují. Četba trvá jedenáct a půl hodiny, ale posluchač se rozhodně nudit nebude. Na přebalu najdeme i mapku ostrovů Lewis a Harris, míst, na nichž se děj odehrává.

MAY, Peter. Muž z ostrova Lewis. Audiokniha. Praha: OneHotBook 2014.