Recenze knih

Obvinění z Dachau

Po skončení první i druhé světové války nastal čas zúčtování s válečnými zločinci, skutečnými i domnělými. Pokud se dá v tomto případě mluvit o proslulosti, prim vedou Norimberské procesy, které vešly v celosvětovou známost a posloužily jako předloha pro řadu filmových a literárních zpracování. Ale poválečné procesy nejsou jen Norimberk. Kdo z nás měl tušení, že soudní tribunál pro válečné zločiny zasedal i v Dachau? Tohle místo máme spojené s nechvalně známým koncentračním táborem, ale už méně z nás ví, že i zde nastal čas pro spravedlnost a pozůstalí se dočkali alespoň částečného zadostiučinění.

Nebojme se literární teorie

Pavel Janoušek je literární a divadelní vědec, literární kritik, pedagog, dlouhodobý pracovník Ústavu pro českou literaturu AV ČR a také jeho někdejší šéf. Texty shromážděné v knize …a další studie vznikaly jako hlavní a někdy jako neplánovaný vedlejší produkt badatelova zájmu o uměleckou tvorbu a literární myšlení především. Většina studií byla otištěna v periodikách a sbornících v rozmezí let 1995-2017 a volně navazují na autorovu publikaci Černá kočka aneb Subjekt znalce v myšlení o literatuře a jeho komunikační strategie.

Smrtí nemusí vše končit

5

První díl série Snílka Neznámého autorky Laini Taylor skončil tím, že Sarai spadla z citadely na zem dolů a zemřela. Naštěstí má ale kamarádku, která umí duše zachytávat a udržet je na tomto světě. Otázkou zůstává, jestli tu cenu, kterou žádá po svých obětech, chce Sarai dát. Někomu se totiž může zdát až příliš vysoká. Druhý díl se jmenuje Múza nočních můr.

Poslední hollywoodský kapitán

Pokud jde o knihu Poslední kapitán, varuji vás předem – nečtěte ji. Dojdete totiž k větě „Na tomto místě končí souvislý Fitzgeraldův rukopis“. A bude vám to vadit. Jakože hodně. Rozhodli jste se mě neposlechnout? Správné rozhodnutí. Tato knižní klasika a poslední, nedokončený román slavného amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda totiž za přečtení rozhodně stojí.

Škola na kraji města

5

Výuka postižených dětí se v současné době stala velkým tématem, bohužel často víc politickým, než konstruktivním. Vyjadřuje se k ní kdekdo, přitom často chybí potřebná osobní zkušenost. Zajímavý román, týkající se této problematiky, napsala Jana Maternová Burčíková a dala mu název Škola na kraji města. A je poznat, že o problému leccos ví.

Kniha, kterou nelze dost doporučit

5

Neal Shusterman patří mezi autory Young Adult literatury, kteří si vybudovali jméno u nás i v zahraničí. Jako první u nás vyšel dystopický titul Bez naděje a loni jsme se dočkali bestselleru Smrtka. Konečně v Česku vychází i jeho druhý díl, Nimbus, a čtenáři se mají opět na co těšit. Situace, ve které se lidstvo ocitlo, se totiž na první pohled sice dá nazývat utopií, všechno se ale hodně rychle může zvrátit.

První seznámení s planými rostlinami

Nakladatelství Grada přináší na český knižní trh publikaci Plané rostliny a jejich zapomenutý význam. Na 176 stránkách představuje německá autorka Gertrud Scherfová běžné rostliny, které znáte minimálně na pohled. Víte ovšem, jak se rostlina jmenuje a jaké má léčivé účinky? Dílo doplňují ilustrace Clause Caspariho.

Ochutnávka udmurtské literatury

Sovětské impérium velmi úspěšně potlačovalo existenci malých národů na svém území a Rusové vytvořili dojem, že všude Sovětském svazu – od Ukrajiny až po Sibiř – žijí jen oni. Přesto na mnoha místech zůstala zachovaná původní kultura a hlásí se o své místo na slunci. Například v literatuře. Novela Iževské noci udmurtského spisovatele Vjačeslava Ar-Sergiho je jedním z příkladů.

Neplecha ukončena!

5

Svět Harryho Pottera je místo kouzelné. Pro mnoho z nás je to svět, ve kterém bychom chtěli žít. Kdo by nechtěl umět kouzlit? Patřím do generace, která s knihami Harryho vyrůstala. Když pak přišly filmy, i ty jsem shlédla všechny. Kdykoliv vyjde něco nového, potřebuji mít dané dílo doma a Harry Potter: Pobertův plánek nebyl výjimkou.

Děti krve a kostí

5

V šesti letech Zélie na vlastní oči viděla, jak královské stráže oběsily její matku na stromě. Nikdy na to nezapomněla…

Zpátky do Starého království za Abhorseny

S knihou Zlatoruká autora Gartha Nixe se opět vrací na pulty českých knihkupectví Abhorseni zahánějící Mrtvé. Lirael se Sabriel tak opět putují do Smrti, aby ochránily obyvatele Starého království. Na pokračování příběhu o Abhorsenech si museli fanoušci této série dlouho počkat. Podařilo se spisovateli navázat na předchozí díly, vyplatilo se čekání?

Mlha, která ukrývá i vyjevuje

5

Mlha nad Iquique je debutovým, přesto velice vyzrálým románem mladého chilského autora Diega Zúñigy. Dílo s prvky autobiografie vypráví očima dvacetiletého kluka, studenta žurnalistiky, o rozpadu jedné rodiny, postupném rozkladu vztahů mezi jejími členy a tmelu, kterým je lidská paměť.