Recenze knih

Dobrodružná sci-fi (nejen) pro kluky

5

Lucie Hlavinková je zavedená česká spisovatelka, která píše knihy nejen pro dospělé (zejména romány na historická témata), ale i pro mladé. Po úspěšné sérii Sesterstvo přichází s prvním dílem knižní řady Mnohokluk zaměřené zejména na chlapce, ale předpokládám, že po ní sáhne i nejedna dívka.

Letmý sníh Pavla Vilikovského

5

Slovenský spisovatel Pavel Vilikovský je sice už několik let po smrti, zanechal však za sebou mnoho zajímavých děl. Některá byla přeložena do českého jazyka, ale čeští čtenáři se s nimi mohli seznámit i ve slovenštině. Nakladatelství Druhé město vydalo knihu Letmý sníh z roku 2014 v překladu Lubomíra Machaly.

Meg Masonová: Trýzeň a touha

Jeden z největších spisovatelských talentů je umění popsat duševní nemoc. Kombinaci trýzní a tužeb. Meg Masonová to parádně předvedla ve své knize, kde se velmi snadno sžijeme se čtyřicetiletou online redaktorkou a ženou se skomírajícím manželstvím. Mimo jiné i proto, že její duši svírají démoni. Strachy, záchvaty, smutky. Ale i tužby a radosti. Chtění být nějaká a nemožnost se k té radosti dostat. Je to nemoc, které nikdo moc nerozumí, lékaři léčí jen cosi povrchního a Marta jde životem dál. S myšlenkou, že vlastně je celá divná ona, a když jí léky nepomáhají, tak je to zase jen její problém. A my tento život žijeme s ní. V náznacích, které patří ke skvostům v knize, se ohlížíme do jejího mládí, dětství i do chvil, kdy byla neskonale šťastná.

Romeo a Julie padesátých let

Téma kolektivizace v padesátých letech se už v poslední době v literatuře příliš neobjevuje, pokud ano, bývá součástí rodinných kronik, protože tam se mu spisovatelé málokdy dokážou vyhnout. Výjimkou je novela Štěstí, kterou napsal Martin Fahrner. Nejde o příliš známého autora, který by se mohl chlubit bohatým dílem, ale jeho kniha stojí za pozornost.

Neklasická detektivka z alternativní reality

5

Leoš Kyša protentokrát opustil své alter ego František Kotleta, který je mezi čtenáři znám jako populární spisovatel pokleslé literatury. V knize Sudetenland se věnuje v poslední době tolik populárnímu žánru rodinné historie, v níž je děj odehrávající se v moderní době formován událostmi z druhé světové války. Zároveň se rozhodl představit svůj rodný kraj v alternativní realitě, kdy nedošlo k poválečnému odsunu Němců.

Sto dětí, sto životů

5

Znáte myšlenku, která znázorňuje svět jako vesnici o sto obyvatelích? Víte, kolik by v ní žilo bělochů a kolik lidí jiných ras? Kolik by bylo movitých lidí a kdo by uměl číst a psát? Pokud ne, určitě doporučuji si ji dohledat, možná budete překvapeni, jak dobře se vlastně máte. Kniha 100 dětí autorů Christopha Drössera a Nory Coenenbergové pracuje s touto myšlenou také. Akorát místo celkového obyvatelstva je tu sto dětí. Jak by vypadala taková vesnice?

Organizační porno

5

Čas si člověk nekoupí. Je toho tolik, co je potřeba stíhat. Nebo možná spíš co je domněle potřeba stíhat. Jak tedy pracovat tak, abyste stíhali věci, na kterých vám záleží, které dělat musíte i které dělat chcete? Autorka Aneta Martinek, zakladatelka úspěšné vzdělávací platformy Holky z marketingu, vám ve své knize Organizační porno chce ukázat možnosti, jak co nejlépe skloubit osobní a pracovní život.

Když magie šeptá

Harry, ani v kouzelnickém světě není normální slyšet hlasy. To řekl Ron Weasly svému slavnému čarodějnickému kamarádovi Harrymu Potterovi. Stejně tomu tak je v knize Čarodějka. Šepot kouzel. I tady se hlavní hrdinka potýká s nepochopením a strachem o své duševní zdraví, kdykoliv se o svých schopnostech zmíní. Je to opravdu tak zlé? Posuďte sami. Přečtěte si napínavou fantasy od autorky Elisy Kovy.

Román české spisovatelky v jednadvacátém století

Nový román Radky Denemarkové Čokoládová krev se stal pro čtenáře malým překvapením, protože nakladatelství Host jeho vydání neoznámilo s předstihem, jaký by se dal očekávat u tak významné knihy. Jednalo se však o překvapení příjemné. Jsme zvyklí, že autorka vždy nalezne hluboké téma, které zpracovává komplexním způsobem, mnoho lidí se jím cítí zasaženo.

Čekání na letadlo

Čekání na letadlo sice nemusí být tak nekonečné jako čekání na Godota, ale ti, kteří často tímto dopravním prostředkem cestují, vědí své o zpožděních či o zrušených letech. Bianca Bellová si takové situace zvolila za základ své nové knihy Transfer.

Maršál Mannerheim v románu Markéty Hejkalové

Markéta Hejkalová má k Finsku velmi kladný vztah. Není to jen proto, že finštinu studovala, ale měla také možnost v této zemi delší dobu pobývat. To se odrazilo v jejím díle – v překladech i vlastních knihách. Jejím nejnovějším románem je Století na vlnách.

Rodina Karnovských

5

Židé ve společnosti národů vždy zaujímali specifické místo. Nenávidění i obdivovaní, tajemní a zatracovaní, bohatí majetkem i duchem vzbuzovali a vzbuzují emoce. Román Rodina Karnovských vyšel v roce 1943 a ani po sedmdesáti letech neztrácí na své aktuálnosti. Jisroel Ješaja Singer podává pravdivý obraz tehdejší doby a pozorný čtenář v díle najde nejednu paralelu se současným děním.