Recenze knih

Václav Havel v podivné době

5

Třicáté výročí sametové revoluce bylo pro Čechy hojně využívanou příležitostí obracet se zpátky a pokládat si otázku, co nám demokracie dala a vzala. Debatovali jsme v politických kruzích, na internetu i v hospodách. A právě v listopadu 2019 se objevila kniha Podivná doba, která na tuto otázku nabízí odpověď z úst Václava Havla a Adama Michnika, kteří se nalézali ve středu dění, byli dobrými přáteli, a přestože pocházeli každý z jiné země, pozorovali kolem sebe velmi podobné věci.

Pět fušek ultimátního zabijáka

5

Před dvaceti lety představil Miroslav Žamboch jednu z nejvýraznějších postav české fantastické literatury. Jeho (anti)hrdina Koniáš si získal tisíce čtenářů nejen svými smrtícími schopnostmi, vzděláním, nadlidskou vůlí, ale i morálkou, která se ukrývala pod maskou vraha a násilníka. O dva roky později se Koniáš setkal s mužem, který snad nemohl být na první pohled jiný, na ten druhý se však v mnohém Koniáši podobal. Osvalené monstrum pojmenované Bakly přirostlo k srdci nejen jeho autorovi, ale i čtenářům a stalo se protagonistou sedmi delších i kratších knih. Nakladatelství Triton na začátku tohoto roku sebralo pět Baklyho příběhů a spojilo je do knihy Bakly – Armáda.

Její komiks je fenomén. Její život nikoliv

Eliza Mirková je obyčejná středoškolačka, o kterou byste nejspíš ani pohledem nezavadili. Neobléká se podle poslední módy, nemá přátele, sport jí moc nejde a její známky jsou též velmi průměrné. Zkrátka na ní není nic zajímavého. Až na celosvětově známý webkomiks, který publikuje na svých stránkách anonymně.

O čem přemýšleli lidé ve středověku?

5

Také jste někdy pocítili touhu poznat, o čem přemýšleli naši předkové? Díky písemným záznamům tuto možnost máme. Kniha Mistr Eckhart a středověká mystika, kterou vydalo nakladatelství Vyšehrad, je jedním z těchto příkladů, jak můžeme poznat myšlenkové pochody středověkých učenců.

Brutální vražda v tajemném lese na okraji Českých Budějovic

Původní česká detektivka, to je název úspěšné edice vydávané brněnským nakladatelstvím Moba. Jedním z nejnovějších přírůstků této edice je kniha Les Bor od jihočeského autora Pavla Kohouta. Detektivka se odehrává v Českých Budějovicích a v blízkém okolí a důležitým prvkem je tajemný branišovský les opředený strašidelnými historkami.

Pohádka v barvách podzimu

kniha

Příroda ve svých proměnách, poznávání a přátelství – to jsou hlavní motivy, na nichž Veronika Kratochvilová staví svůj pohádkový příběh Když se brouček probudil. Že vám název knihy připomněl slavné dílo Jana Karafiáta? Nevím, nakolik se autorka poetickým vyprávěním o svatojánských broučcích inspirovala, ale výsledkem je milé čtení, doprovázené krásnými ilustracemi.

Hledáme-li konec životní bolesti, je nutné se vrátit na začátek

5

Začátek je nová kniha přerovské spisovatelky Lenky Chalupové. Po rodinných románech s detektivní zápletkou (Pomněnkové matky, Ptačí žena, Liščí tanec aj.) autorka poprvé přichází s knihou povídek. I když ne tak docela samostatných. Všechny spojuje jedna postava psycholožky Vandy Berkové. K ní přicházejí se svými pohnutými příběhy různí lidé, jejichž osudy tvoří jednotlivé povídky. Vanda je všechny vrací na začátek jejich traumat.

Den, kdy opět zavládla pára

5

Důvod, proč spisovatel zkouší různé žánry, lze správně hodnotit až s odstupem. Někteří to berou jako způsob, kterým chtějí tvořit, jiní tápají a jsou i tací, kteří si prostě „odskočí“ jen tak pro radost. Netroufám si soudit, proč Lukáš Vavrečka napsal Mesopotamis, knihu, která má nejblíže ke steampunku, ale můj dojem je, že jde o pohnutku číslo tři.

Jak chudý chlapec ke štěstí přišel

5

Máte rádi sladké? Pečete? A víte, kde leží Kyžlířov? Ne? Už brzy se to dozvíte a s vámi půl republiky, protože Josef Maršálek patrně pro Kyžlířov udělá to, co Zdeněk Troška pro Hoštice. Jeden z nejznámějších současných českých cukrářů přichází se svým životopisem, který by se ve zkratce dal nazvat i jako „Z Kyžlířova do London City“.

Úsvit a soumrak jednoho vztahu. Knižní klasika v novém vydání

Psal se rok 1934, když poprvé vyšel román Francise Scotta Fitzgeralda Něžná je noc. Dnes, téměř o devadesát let později, se témata, o nichž tato slavná kniha pojednává, zdají aktuálnější než v době svého vzniku. Materialismus, finanční zajištěnost a konzum, které jsou nosnými pilíři děje, se totiž netýkají jen nejbohatší vrstvy obyvatelstva (jak tomu bylo v době vzniku románu), ale jsou prostředím, ve kterém žije drtivá většina západní společnosti.

Abyste mohli o životě psát, nejdřív ho musíte žít

To jsou slova Ernesta Hemingwaye. Přestože už uplynulo mnoho let od jeho úmrtí, dodnes, když se řekne „Hemingway“, asi každý z nás vyloví z paměti přinejmenším jedno dílo tohoto světově proslulého spisovatele, nositele Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny za literaturu. Učili jsme se o něm ve škole, četli/čteme jeho knihy plné autobiografických motivů, občas jsme možná o něm nebo o členech jeho temperamentní rodiny někde zahlédli bulvární článek. Hemingway prostě dodnes budí velké emoce.  Ale jaký vlastně byl „Papa Hemingway“ doopravdy? Nadaný umělec, charismatický hrdina, romantik toužící po lásce, prostopášný nevěrník, alkoholik, duševně nevyrovnaný člověk? Co ho lépe vystihuje – socha v baru El Floridita na Kubě, nebo fotografie z rybaření?

Středoškolačky za rovnoprávnost

5

Motiv feminismu se v knihách poslední dobou objevuje čím dál častěji a pomalu, ale jistě proniká i do příběhů určených mladým čtenářům. Výborným příkladem je do češtiny nedávno přeložený titul Ranařky od Jennifer Mathieu.