Recenze knih

Jak jedno kliknutí může změnit život

5

Internet. Dnes již nedílná součást života. Pracovní záležitosti, zábava, bankovnictví, … a komunikace či seznamování, to vše dnes probíhá převážně prostřednictvím internetu. Někteří lidé jsou přímo závislí na on-line sdílení a komunikaci. Ale co když jste v situaci, kdy nemáte možnost se jinak seznámit? Co když vám život zasadil bolestnou ránu nebo vás poslal na zkušenou do profese hluboko pod vaši úroveň? Jak potom znovu najdete svou spřízněnou duši? A kde? A právě do takové situace nás vnáší svou knihou Láska na jedno kliknutí francouzský spisovatel Cyril Massarotto.

Pro koho si přišla žena v šedém pleteném svetru?

Čtenáři Fredrika Backmana – a že jich na světě je! – už přesně vědí, co mohou od tohoto oprávněně bestsellerového autora čekat. Pořádnou dávku emocí, životní nadhled, schopnost vcítit se do pocitů protagonistů a dar odvyprávět příběh tak, že v nás bude jeho poslání rezonovat ještě několik dnů. Životní terno se stalo v Česku jednou z nejočekávanějších knih loňského podzimu, natolik je švédský spisovatel Fredrik Backman u čtenářů oblíben.

S šálkem kávy do baletní školy

5

Román Kapka štěstí v ranní kávě přináší čtenáři možnost nahlédnout do řady životních situací i neobvyklých prostředí. Pojďme se společně s autorkou Agnes Martin-Lugand vypravit do baletní školy v Paříži a také na romantický venkov jižní Francie s roztomilým rodinným penzionem uprostřed sadu. Pokud se vám to zdá příliš pozitivní, pak vězte, že na vás čeká i hlavní hrdinka s ženatým partnerem nebo záhadný obyvatel penzionu s opravdu temným tajemstvím. Přeji příjemné počtení.

Utopit se ve vířivce

5

Michael Třeštík se mezi širší čtenářkou veřejnost probojoval až s vydáním sbírek svých facebookových statusů. Vystudovaný architekt, milovník poezie, malíř, sběratel a glosátor je toho času důchodce, který popírá zažité představy o nerudných stařících, kteří nerozumí době a pro něž jsou vrcholem týdne slevy v Kauflandu.

Může stroj napsat román?

Se jménem významného chorvatského spisovatele Pavao Pavličiće se čtenáři už mohli seznámit dříve, naposledy v jeho autobiografickém románu Dixieland (recenze zde). Tento román zavádí čtenáře do Vukovaru minulého století. Díky nakladatelství Runa se s ním můžeme opět setkat. Jeho nová kniha má název Škola psaní.

Můžeš říct jen sto slov

Dystopický román americké spisovatelky Christiny Dalcher s názvem Vox vypráví o světě, ve kterém ženy mohou říct jen sto slov denně. Jakkoliv to mnoha mužům může znít idylicky, rozhodně se nejedná o žádný ráj na zemi.

Dokáže čtyři století starý duch zabránit nebezpečí v současnosti?

Barbara Erskinová je známá a také velmi oblíbená autorka. Její příběhy mají mnoho vrstev a často minimálně dvě časové roviny, ve kterých se odehrávají. Nejinak je tomu v případě její nejnovější knihy vydané v Česku pod názvem Strom duchů. I zde se setkáváme se dvěma časovými liniemi a kromě žijících postav i s nějakými těmi duchy. Dobro a zlo svádí souboj, který neutlumila ani dlouhá staletí.

Labutí píseň otce a syna Tolkienových

5

Žádný autor fantasy literatury v ní nezanechal tak výraznou stopu jako John Ronald Reuel Tolkien. Jeho milovaná a často až fanaticky zbožňovaná díla ještě více zpopularizovaly filmy z počátku 21. století. Ne každý však ví, že za mistrova života vyšlo mnohem méně knih, než kolik mu jich dnes přičítáme. Navzdory slávě a hladu čtenářů profesor Tolkien svá další díla cizeloval tak dlouho, až v jednaosmdesáti letech skonal. Zanechal po sobě stohy propracovaných textů i tužkami načmáraných poznámek. Chopil se jich jeho syn Christopher a díky jeho píli si dnes můžete přečíst poslední knihu mistra Tolkiena nazvanou Pád Gondolinu. Stejně jako předchozích Tolkienových děl se jej v České republice ujalo nakladatelství Argo.

Další město Michala Ajvaze

Města

Motiv města se k Michalu Ajvazovi neustálé vrací, pořád se okolo něj ochomýtá. Vzpomeňme si na skvělou knihu Druhé město, katalog sídel Padesát pět měst či na Druhé město – vydavatelství, v němž najdeme téměř všechna autorova beletristická díla. A tak čtenáře nepřekvapí, že nová Ajvazova kniha nese titul Města, jako shrnutí a zobecnění měst předchozích.

Kdy přestává být lidskou bytostí žena?

5

Jodi Picoultová ve svých románech ráda zpracovává náročná témata. Její knihy se odvíjejí od nějakého trestného činu, ale to kontroverzní na nich není zločin. To spíše postavy, kterých se trestný čin dotýká. Spáchal vraždu autistický chlapec? Má nezletilá dívka právo odmítnout pomoc své nemocné sestře? Zemřelo dítě rasistů kvůli zanedbání péče od afroamerické zdravotní sestry? Odpovědi se dozvíte v knihách Nejsem jako vy, Je to i můj život a Velké maličkosti. Nový román Jodi Picoultové se jmenuje Záblesk života a řeší problematiku potratů na bigotním Jihu Spojených států.

Jan Táborský z Klokotské Hory

Nakladatelství Academia uvedlo v roce 2019 na trh výpravnou publikaci Emy Součkové Výzdoba hudebních rukopisů Jana Táborského z Klokotské Hory, která bezesporu patří mezi tituly dokonale propojující velký informační potenciál a vysokou estetickou hodnotu.

Základy lidského těla přehledně a srozumitelně. I pro laiky

V něm a díky němu žijeme celý život. Cítíme, ochutnáváme, vidíme, slyšíme, hmatáme. Všechno příjemné i nepříjemné, fyzické i emocionální prožíváme skrze naše vlastní tělo. Ve světě zaměřeném na vzhled víme, jak se o něj máme starat, aby vypadalo hezky a zdravě. Kolik toho ale vlastně víme o jeho fungování? Proč se kosti lámou, jak vznikají červené krvinky nebo co je to sklivec? Ať už se o lidském těle potřebujete dozvědět více ze studijních důvodů, nebo vám prostě není lhostejné, jak funguje ten nesmírně důmyslný „stroj“, ve kterém žijete, neuděláte chybu, když sáhnete po knize Somatologie od Markéty Křivánkové.