Recenze: Juraj Červenák – Přízraky na Devíně

5

Černý Rogan se vrací a s ním i jeho věrný průvodce Goryvlad, vůdce záhrobní vlčí smečky. Rogan se nejprve postaví čarodějnicím, které obětují své děti měsíční bohyni Chors. Doba je zlá, ne vždy jsou ti špatní špatní a dobří dobří. Každý může udělat chybu a je jen na něm, jak se k ní postaví. Následně je Černý přizván k družině nitranského knížete a jeho následovníka Pribiny na jejich cestě na Devín, kde se má mladý kněžic ucházet o ruku dcery tamního vládce Lučivoje, Jaruny. Na Devíně totiž řádí běsy a Rogan má Nitranům pomoci s jejich zahnáním.

Přízraky na DevíněNitranská družina, přesněji mladý kníže, ale nejsou jediní, kdo byl přizván k poražení běsů a komu za to byl nabídnut sňatek a vláda nad hradištěm. Na Devín se vydává i kníže Mojmír, vládce Moravy. Nejenže Mojmír chce využít strategicky umístěný Devín k volnému postupu do samotné Nitry, moravský kníže se navíc zřekl starých bohů a poklonil se kříži – křesťanství se tak pomalu vkrádá do českých zemí. Podle moravského kněze Blahoslava je Rogan pouhý šarlatán a nemůže se protivit jedinému Bohu. Opravdu?

Podaří se Roganovi zastavit běsy sužující Devín a pomůže Pribinovi usednout na slíbený trůn? Kdo získá Jaruninu ruku? Kdo stojí za napadnutím nitranské družiny cestou k cíli? Stojí za vším kníže Mojmír? Nebo je vše úplně jinak? A dojde k velkému střetu křesťanství a slovanského božstva? Mnoho otázek... Pokud na ně chcete znát odpovědi, přečtěte si knihu.

Nová kniha Přízraky na Devíně z pera slovenského mistra historické fantasy přináší vše, na co jsme u něj zvyklí. Pořádnou dávku akce, slovanskou mytologii, nemalou porci humoru a hlavně Rogana s Goryvladem, kteří nezklamou žádného věrného fanouška, ba ani potenciálního nového čtenáře! Příběh přináší spoustu zvratů, které ději pomáhají neupadat do stereotypu a které dokazují, že ani Černokněžník – po spoustě svých dobrodružství – není předvídatelný.

Slovanská mytologie, kterou autor pro své knihy využívá, je tak rozsáhlá, že je pořád kde brát. A to nemluvím o historických faktech, které pro své příběhy využívá. Tady nejde jen tak o nějakou hloupou fantasy, Juraj Červenák do svých knih vkládá i něco z historie, a tak nenásilnou formou donutí čtenáře zajímat se o to, jak to vlastně bylo s naší historií.

Pro mě je Červenákova série o černokněžníkovi ta nejoblíbenější ze všech jeho knih a samotnou postavu Černého Rogana mám zařazenou mezi mými nej knižními hrdiny. I když přiznávám, že Goryvlada, vlčího vůdce Černobohovy záhrobní smečky, mám ještě raději - ironický vlk s pořádnou dávkou sarkasmu se jen tak nevidí. Pokud jste tedy nečetli předchozí díly, doporučuji napravit co nejdříve. Jinak si Morana přijde pro vaše duše a Gorja si pochutná na vašich kostech!

Juraj Červenák je slovenský spisovatel a publicista, jeho portfolio čítá desítky knih, z nichž většina byla přeložena do češtiny. Také je autorem nepřeberného množství článků a povídek. Přesto se však zaměřuje převážně se na obsáhlé eposy, kde může ukázat, jak si umí pohrát s fakty i fikcí. U nás se jedná o známé příběhy Černokněžníka Rogana, sérii Bohatýr, sérii knih s kapitánem Báthorym, dvojrománem Bivoj či historické detektivky s Joachimem Steinem. Známé je také jeho převyprávění barbara Conana a řada samostatných románů.

Přízraky na Devíně
Autor Juraj Červenák
Nakladatelství Brokilon