Recenze: Nicholas Sparks – Volba

Celý náš život je mozaikou skládající se z našich rozhodnutí. Některá, jako např. co si dám dnes k obědu, jsou snadná, ale vedle těchto banálních věcí zároveň podstupujeme taková, která jsou mnohem těžší. Závažná rozhodnutí nemůžeme vzít zpátky a musíme se s nimi naučit žít, proto je to tak obtížné – přijmout všechny následky a nést za ně zodpovědnost. Existuje mnoho cest a to, po které cestě se vydáme, záleží jen na nás. Je to jen naše volba.

knihaNový společenský román Nicholase Sparkse je – tak jako většina jeho předchozích příběhů – zasazen do romantického prostředí Severní Karolíny. Kniha vyšla letos v březnu a nese název Volba. Příběh vypráví o dvou lidech z odlišných světů, kteří se do sebe zamilují. Nebudou to ale mít jednoduché. Jejich láska bude testována a do cesty jim bude kladena nejedna překážka.

Jak daleko by měl člověk zajít ve jménu opravdové lásky?  (str. 193)

Travis Parker je muž, jemuž absolutně nic neschází. Žije v nádherném domě s výhledem na moře a užívá si dny plné zábavy se svými přáteli. Osamělý rozhodně není a dělá vše, co si zamane. Takový život mu naprosto vyhovuje. Prošel si několika krátkodobými vztahy, ale stále nepotkal tu pravou. V minulých vztazích mu pokaždé něco scházelo. Osud tomu chtěl, aby se zamiloval do své nové sousedky, která má shodou okolností přesně ony vlastnosti, které Travis u své vyvolené hledá. Přes pár nedorozumění a neshod oba zjistí, že si výborně notují a mají mnoho společného.

Gabby Hollandová má uspořádaný život a ví přesně, co chce. Přestěhuje se do nového domu v malém městečku a dělá práci, která ji baví. Má dlouholetého přítele, s nímž je šťastná a plánuje si s ním budoucnost. Když se však seznámí s Travisem, začíná pomalu zjišťovat, že život, jenž má, nejspíš není ten, jaký by chtěla. S Travisem v sobě nalézá dobrodružnou povahu a prožívá s ním nádherné dny. Stojí před těžkým rozhodnutím – vybere si svůj dosavadní život, jenž je plný jistoty, nebo se rozhodne pro absolutní změnu, která nemusí dopadnout dobře?

Kniha se skládá ze dvou částí. První část plyne pomaloučku polehoučku, místy se trochu vleče. Popisuje události z roku 1996. Je podstatně delší než část druhá, jelikož se zaměřuje na vzájemné oťukávání hlavních postav. Druhá část popisuje události z roku 2007, je kratší a má rychlý spád. Je zde jádro samotného příběhu a ona klíčová volba.

V knize se střídají dva vypravěčské pohledy – Travise a Gabby –, z nichž jednoznačně převažuje ten Travisův. Chemie mezi postavami funguje dobře. Charaktery postav jsou obyčejné a nepřekvapí nás ničím novým. Zajímavou osobou je Travisova sestra Stephanie, kterou jsem si oblíbila hned, jak se objevila na scéně. Ve Sparksových knihách nesmí chybět ani zvířecí hrdinové. Fenku Molly a psa Mobyho si okamžitě zamilujete.

Nicholas Sparks znovu dokázal, že má vypravěčský talent. Přestože příběhy nebývají přehnaně komplikované (postavy nejsou nijak výjimečné a kniha má jednoduchou neoriginální zápletku), jeho knihy jsou velmi čtivé. U Sparkse se vždy můžeme spolehnout na krásný romantický příběh se vším všudy – prostě na vše, co od takového žánru očekáváme. U Sparkse jednoduchost funguje a Volba nám nabízí příjemné čtení na pár stránkách, které přelouskáme během jednoho odpoledne.

Volba
Autor Nicholas Sparks
Nakladatelství Ikar