Recenze: Pavel Bělina, Jiří Kaše – Generál Laudon. Slavný vojevůdce a pán na Bečvárech

1 1 1 1 1 (9 hlasů)

13. února 2017 uplynulo 300 let od narození Gideona Ernsta Laudona, muže, který se právem řadí mezi vojenské legendy. Ač neměl formální vzdělání a neovládal dobře jazyky, dokázal cílevědomě jít za svým cílem a podle odborníků ovládal přímo geniálně umění války. Kniha dvou významných českých historiků Pavla Běliny a Jiřího Kaše, Generál Laudon. Slavný vojevůdce a pán na Bečvárech, nabízí podrobný vhled do života a kariéry vojenského důstojníka, který by neměl zůstat v povědomí pouze na základě lidové písně. Ta navíc v českém překladu vůbec o Laudonovi jako o vojevůdci nepojednává.

general-laudonKniha je členěna do dvou oddílů. První část s podtitulem Martův žák, vojevůdce, veterán je doplněným vydáním knihy Pavla Běliny Generál Laudon z roku 1993. Začíná srovnáním německé a české verze lidové písně o slavném generálovi, čímž hned na první stránce staví do kontrastu skutečnost a věkem zkreslenou a zlidovělou představu o věhlasném vojevůdci. Tato část publikace podává podrobný výklad o Laudonově životě, cestě ke slávě, výsluní jeho kariéry, konci života prožitého v bolestech a jeho smrti. Čtenář tak prochází s Laudonem jeho dětstvím, raným mládím, kdy vstupoval z finančních důvodů do carské armády a poté uchránil hranice jako hraničář v Chorvatsku. Kniha nás podrobně seznamuje s detaily bitev, s vojenskými úspěchy v sedmileté válce a všemi jeho zdary v rakouské armádě za vlády Marie Terezie a Josefa II., kde sloužil téměř padesát let. Právě od Marie Terezie získal šlechtický titul svobodný pán (ekvivalent titulu baron). Nechybí ani vykreslení slavného vítězství nad osmanskou armádou u Bělehradu, jehož dosáhl v pokročilém věku. Na pozadí profesní kariéry vyplývají postupně charakterové rysy a zajímavosti z osobního života Gideona Laudona.

V době působení na Moravě v letech 1769 - 1776 Laudon realizoval přestavbu svého panství Bečváry, zámeckého sídla nacházejícího se jihozápadně od Kolína. Tomu je věnována druhá část knihy, Laudonův bečvárský pobyt v kontextu výtvarné kultury. Čtenář se podrobně seznamuje s architektonikou sídla, uměleckými slohy a také s umělci, které Laudon k přestavbě povolal a kteří stáli v centru uměleckého dění své doby. Jsou jimi například architekt Jan Josef Wirch a stavitel Ignác Jan Nepomuk Palliardi. V této části knihy jsou z odborného hlediska popsány sochy, vyložena ikonografie maleb, to vše ve významovém uměleckém kontextu. Čtenář se také dozví cenné informace ze života umělců.

Jako přídavek je přiložena také samostatná kapitola autorů Jaroslava Zezulčíka a Petra Maška o osudu Laudonovy slavné knihovny, která se dlouho pokládala za ztracenou.

Populárně naučná monografie o generálu Laudonovi je bohatě doplněná o ilustrace a fotografie a také opatřená citacemi a odkazy na odbornou literaturu. Kniha zobrazuje historickou postavu nejen jako vojevůdce, ale také jako tichého dobrosrdečného člověka, který v soukromí spíš inklinoval k samotě, musel se vyrovnat se smrtí dětí, byl sužován nemocemi, přesto dokázal vybojovat významné bitvy světových dějin. A také člověka, jehož pověst dodávala národu sebevědomí.

Ukázka:
Ještě před návštěvou Prahy, jež byla spojena s obligátními podzimními manévry u Starého Hloubětína, prý Laudon unikl velkému nebezpečí, které jej mohlo stát život. Hadersdorfským panstvím protéká potok Mauersbach, který pramení ve vysokých lesnatých kopcích za západ od Vídně a při průtrži mračen se často mění v dravou horskou říčku. Na jeho břehu stála poustevna, oblíbené místo Laudonova odpočinku. Odpoledne 27. července 1785 si zde starý maršál na chvíli zdříml ve společnosti svého psíka. Když se v horách strhla bouře s prudkým lijákem a potok se nebezpečně rozvodnil, pes vzbudil pána štěkotem a škrábáním tlapkou. Sotva Laudon dorazil do zámku, příval vody strhl poustevnu a zpustošil okolní zahradu.
Str. 203

Generál Laudon. Slavný vojevůdce a pán na Bečvárech
Autor Pavel Bělina, Jiří Kaše