Recenze: Recenze knih

Dívčí život za rodinnou čest

Jeden život je jen nepatrným zrnkem písku ve srovnání se všemi životy na zemi – s řetězem našich předků a potomků… Proč tedy jeden život, který by mohl uvrhnout celou rodinu do hanby a nemilosti, neodstranit? V zájmu boje o rodinnou čest.

Autorka dánských detektivek Sara Blædelová přináší v knize Jen jeden život nejen napínavý kriminální příběh, ale nahlíží i do problému mnohem aktuálnějšího a palčivějšího, vzhledem k přílivu muslimských imigrantů do Dánska. Když je totiž čtrnáctiletá Samra nalezena v Husí zátoce mrtvá s kamenným kvádrem uvázaným kolem pasu, podezření poměrně zákonitě padne na její rodinu, přesněji řečeno na její mužskou část. Co Samra provedla, že by to přimělo muže z rodiny sprovodit ji ze světa? To musí rozklíčovat kriminální inspektorka Louise Ricková se svým novým týmem. A aby toho nebylo málo, do všeho se vloží i Louisina nejlepší přítelkyně Camilla Lindová, kriminální reportérka novin Morgenavisen.

knihaDetektivku Jen jeden život můžeme v rámci literatury zařadit do žánru kriminálního románu. Není postavená výlučně na postavě Louise Rickové. Ta totiž pracuje v páru s kolegou Kimem Rasmussenem, a navíc v knize můžeme sledovat (i když jen okrajově) práci celé vyšetřovací skupiny. Nesoustředí se pouze a čistě na rozuzlení zápletky, velkolepou hru myšlenek a dedukčních schopností, jako je tomu u detektivek sira Conana Doyla nebo první dámy detektivky Agathy Christie. Detektivové sice také pečlivě prohledávají okolí, vedou výslechy známých, rodiny… Ale nakonec je vrah dostižen jen díky náhodě. Stačilo málo a vrah by nemusel být nikdy odhalen.

Co hodnotím jako velké plus, bylo vykreslení Louise Rickové i dalších postav. Autorka nám je dovoluje pozorovat nejen při jejich „rutinní“ práci, ale poodhalí nám i jejich soukromí – tím nabývají na životnosti, uvěřitelnosti a také si snadněji získají čtenářovy sympatie. Jen jeden život navíc rafinovaně poodhaluje roušku strachu ze všeho, co nezapadá mezi nás, do našich zvyklostí, konvencí… Strach se mění v hněv, který se obrací proti těm, jež je nejjednodušší a nejsamozřejmější obvinit, aniž by bral v potaz presumpci neviny. A lidé velmi rádi lynčují a zapomínají na svou vlastní – národní i individuální – minulost. Právě na tu nebojácně upozorňuje Camilla a jako jediná stojí na straně přistěhované rodiny. Jinak totiž všichni obyvatelé městečka Holbæk a priori pokládají za vrahy Samřiny vlastní příbuzné. Proč ne, v jejich kultuře se přece takové otřesné věci dějí dnes a denně. Nebo ne?

Autorka tedy využila exotiku, ožehavé imigrantské téma, rozpolcenost imigrantů, kteří se snaží zachovat vlastní kulturu, ale i splynout s novým národem. Kteří stojí v novém životě sami, krutě rozpolcení mezi sebou samým a společností, kterou by měli přijmout za svou, jinak tato nová společnost nepřijme je. Tento mix tak dělá knihu napínavější a přitažlivější, protože nám nepřináší jen oddych, ale donutí se zamyslet nad sebou samým, nad životy druhých, nad kterými jsme už předem vyřkli svůj soud.

„Samozřejmě, že ne,“ řekl Skipper, „a momentálně také nic lepšího nemá. Ale zdá se, že závažnost svého zločinu ani nechápe. Několikrát opakoval, že Samra představovala pouze jeden život.“
Dean si trochu odsunul židli a natáhl si nohy.
„Všechno ukazuje na to, že jde o celkem jasnou indikaci cti a hanby,“ řekl a pohlédl na Skippera. „Když vezmeme v úvahu celou velkou rodinu složenou z příbuzných žijících tady i v Jordánsku, pak jeden jediný život moc velkou cenu nemá. V takové rodině události tohoto druhu rozvíří vlny, od kterých se každý raději drží dál.“
(BLÆDELOVÁ, Sara. Jen jeden život. Brno: Host, 2013. s. 301.)

Knihu Jen jeden život vydalo nakladatelství Host