Audioknihy

Nakladatelství Publixing nabízí posluchačům i starší knihy Dominika Dána

Audioknihy: Dominik Dán – Sára

1 1 1 1 1 (1 hlas)
Vytvořeno 26. 8. 2018 0:00
Autor: Jiří Lojín
5

Nová audiokniha podle staršího románu Dominika Dána Sára, kterou vydalo nakladatelství Publixing (distribuuje Audiolibrix), se věnuje osudu mladé lékařky Sáry, dcery bohatého bankéře, který po sametové revoluci získal – za vydatné pomocí svých příbuzných – zpět svůj majetek. Příběh sleduje jeho snahy o privatizaci nemocnice v Našem Městě, ve které mu má pomoci jeho dcera, primář kardiochirurgie a ředitel nemocnice. Současně druhá dějová linie sleduje nájemného vraha, který se pokouší zabít svou první oběť.

 

Pro příznivce detektiva Richarda Krauze bude možná v první chvíli zklamáním, že se tolik prostoru věnuje někomu jinému. Pro dokreslení atmosféry je však potřeba, aby Sáru a její rodinu dokonale poznali. Jako každá Dánova detektivka je i tato kniha uvedená latinským citátem, láska k tomuto mrtvému jazyku je společná autorovi i jeho hrdinovi Richardu Krauzovi. Zejména starému bankéři věnuje autor velký prostor a lze říct, že jde o dokonale prokreslenou postavu, jeho zážitky za války z koncentračního tábora i pozdější perzekuce po roce 1968 mohou vysvětlit jeho nepřístupné a tvrdé chování.

První část knihy se vyvíjí jako banální a velmi průhledný příběh, mnohokrát zpracovaný v různých detektivkách. Příznivce Dominika Dána tak překvapí, že autor, známý realistickým pojetím slovenské zločinecké scény, najednou použije takové klišé. Poté, co je vlivný bankéř nalezen mrtev, začne se vše komplikovat a ubírat nečekaným směrem. Do hry vstoupí detektivové, na něž se čtenář / posluchač už dlouho těší, a věci už jsou takové, jaké mají být.

V románu Sára klade autor velký důraz na psychologii postav, zejména bankéře a jeho dcery. Relativizuje tím vinu. Pro člověka, zajímajícího o příčiny zločinu, to samozřejmě hraje důležitou roli. Pro vyšetřovatele a soudce však představuje pouze jednou z indicií, k níž se při vyšetřování či rozhodování o výši trestu přihlíží.

V celé sérii Deník dobrého detektiva nejsou autobiografické rysy postavy hlavního hrdiny Richarda Krauze zdůrazňovány prvoplánově. Pouze občasnými zmínkami přiživuje Dominik Dán domněnku, že se právě s tímto hrdinou ztotožňuje. Nejde jen o oblibu latiny, občas si dovolí i malý vtípek na téma, zda náhodou Richard Krauz o případech, které řeší, nepíše knihy.

I v knize Sára hrají důležitou roli tajné služby, a tak se detektivové setkávají se záhadnými, vysoce postavenými funkcionáři. A přestože jsou nepoddajní a neradi se podřizují cizím vlivům, občas jim nezbývá nic jiného, než se vzdát a smířit se s tím, že nemůže být každé zlo potrestáno. Role podsvětí však v románu ustupuje do pozadí, místo toho nastupují mezinárodní obchodníci s komoditami za hranicí zákona, na něž nikdo nestačí. Autor nerozebírá tuto problematiku podrobně, ale velmi výstižně naznačuje, v čem spočívá podstata těchto obchodů a částečně i to, prostřednictvím jakého mechanizmu se tak děje. Pro čtenáře sice nejde o nic nového, přesto může zanechat hořký pocit, že od určité úrovně majetku a vlivu jsou takoví lidé naprosto nepostižitelní. Ale k tomu není potřeba číst Dánovu knihu, stačí se podívat do aktuálních zpráv o současném politickém dění.

Svižné dialogy a černý humor, doplňující vážná témata, text značně odlehčují a poskytují možnost interpretovi číst text dynamicky bez obav, že posluchač bude na některých místech znuděný. To je jeden z důvodů, proč mají posluchači audioknihy Dominika Dána v podání Mariána Geišberga v oblibě.

Název: Sára
Autor: Dominik Dán
Interpret: Marián Geišberg
Délka: 11:17 h
Vydavatel: Publixing, 2018
Série: Deník dobrého detektiva #4