Recenze: Vaše Literatura - Literatura pro všechny!

Kdo není štíhlý, není hezký

jablko

Stereotyp:  „Kdo není štíhlý, není hezký“ boří Jiřina Tejkalová v knize Kila a radosti navíc: nehubněte, netloustněte, neblbněte (XYZ, 2011). Nejde o návod, jak zhubnout, nejde o osobní zpověď.  Na obálce nabízí had „Evě“ místo jablka  -  zákusek. Podle mého syna to skončí tak, že had zákusek sní. Kdyby to byla anakonda, pak bych souhlasila... Autor ilustrací (Václav Hradecký) i paní Tejkalová pamatovali na to, jak ilustracemi vyvážit text, který obvykle nám, notorickým dietářům, zní jako zvonky z ráje hubených (a my se přitom nacházíme někde mezi zemí a očistcem). Odlehčení textu se podařilo... ale co těch 9 zaručených rad, které obálka slibuje?

knihaPředně se zmíním o té obálce.  Vzhledem k množství a rozličnosti obsahu mojí „kabelky“ je mi sympatické na knize už to, že má kniha pružný obal. Dá se trošinku namáčknout na jednu nebo druhou stranu. Pružná obálka i pružné myšlení autorky mne zaujalo natolik, abych získala ke čtení vášeň, ne nepodobnou té, se kterou se pouštím do šunkového chlebíčku (když ho po půl roce potkám s petrželkovou čepicí).

Autorka v úvodu píše: „Mám nadváhu již dlouho. Měla jsem ji, co pamatuju. Měla jsem nadváhu v pubertě, v tanečních, před porodem, po porodu, před přechodem, po přechodu.“  (str. 7). Tohle je slibná startovací čára. Jedna z nás. Zná všechna úskalí, nekritizuje, neradí, spíše provádí jednotlivými body, od kterých se můžeme odpíchnout nebo je použít jako berličky. Co autorka radí?

1)    Netrapte se!
2)    Najděme si jinou radost než jídlo!
3)    Netloustněme!
4)    Jezme!
5)    Pijme!
6)    Choďme!
7)    Pečujme o sebe!
8)    Nestyďme se!
9)    Chvalme se!

Kromě „radících“ kapitol shrnuje Jiřina Tejkalová další zajímavosti - barevná typologie (str. 111), zdravý životní styl (glykemický index, kalorické hodnoty potravin, změna stravovacích návyků - str. 121). Když už tak hezky počítáme - v knize najdete také 16 kroků ke zdravému životnímu stylu a jako bonus souhrn diet seřazených podle abecedy. Ve výčtu diet se setkáte i s názvy – japonský styl, Mazdaznan nebo konstrastní Doberského. Pro věčné dietáře to může znít jako zaklínadlo. Abraka dabra... jsem hubený. Ale přesně tak to Jiřina Tejkalová nemyslí. Z celé knihy mám dojem, že se snaží svého čtenáře přimět k zamyšlení a navést ho na stopu sebeúcty, která zarazí další „kynutí“. A jak toho dosáhnout? Existují prý dvě cesty – změnit životní styl (a tak změnit svoje tělo) a změnit přístup k sobě.

Nakolik využijeme těchto rad, souvisí s tím, s jak velkou depresí přicházíme. Kniha nejásá, neradí. Je to jedna z mála knih, která hovoří o začarovaném kruhu – tloušťka – radost ze života – chybné osobní stereotypy. Je to určitě titul, který se vyplatí přečíst (a pak postavit v knihovničce vedle titulů P. Fořta a E. Sipeky). Můžeme se k němu vracet a vracet, až nám dojde, jak překročit tu svoji slzavou řeku.

Říkáte si, co dál... chce to změnu. Možná bychom na sebe neměli koukat kukrem modelek zapíjejících vatu vodou (jak to radila mojí mamince jedna slečna) a zcela určitě bychom si měli dát práci s hledáním svého osobitého já. Zapomenout na pytloidní oblečení typu stan a dát si práci se sháněním něčeho, co podtrhuje naši osobnost. Oblečení nemá mluvit, má nás nechat promlouvat... a neměli bychom zapomínat na to hlavní – žít.

„Radovat se ze života se můžeme, i když vypadáme jakkoliv.“  (Yvonne Přenosilová, zpěvačka)

„Každá z nás má míry jako Naomi Campbell, jen na rozdíl o ní je neměříme v centimetrech, ale v decimetrech.“ (Jana Semelková, bývalá šéfredaktorka XYZ)

Knihu doporučuji všem, kteří se snaží bojovat se zákony hmoty, a také těm, kteří jsou otevřeni myšlence osobního rozvoje za cenu rozbíjení osobních klišé a stereotypů. Bude to bolet, ale nejste na to sami! Kila smutku a bolesti jednou odejdou... až jim otevřete dveře.

Knihu Kila a radosti navíc: nehubněte, netloustněte, neblbněte vydalo nakladatelství XYZ v roce 2011