Recenze: Recenze knih

Hledání rovnováhy Radkou Denemarkovou

Co v životě hledáme? Své místo? Smysl? Rovnováhu? A hledáme vůbec něco kromě zábavy? Mnoho otázek a každý na ně odpoví jinak. Pokud něco hledáme, možná to ani nedokážeme pojmenovat. Hrdinové knihy Radky Denemarkové MY 2 hledají rovnováhu. Alespoň tak to tvrdí autorka. Skutečnost však může být jiná.

knihaMY 2 zaujímá v tvorbě Radky Denemarkové trochu odlišné, i když ne zcela výjimečné místo. Jde o „post-předlohu“ ke stejnojmennému filmu, jehož scénář autorka napsala spolu s režisérkou Slobodankou Radun. Film byl nedávno uveden v kinech, bohužel se v nich příliš neohřál, což je zpravidla osud českých filmů vyjma těch, pod nimiž je některé z několika málo osvědčených jmen.

Výchozí situace vyhlíží velmi jednoduše. Mladá žena Ema hledá útočiště u svého kadeřníka Tonyho. Dostala se do konfliktu se svým manželem a Tony jí kdysi nabídl pomoc, pokud by ji potřebovala. Samozřejmě, měl na mysli poněkud jiný druh pomoci, třeba učesání mimo pracovní dobu. Pro úvod k celé situaci jsou důležité ještě dva momenty ilustrující Tonyho osobnost, vysvětlené v předchozí scéně. Tony je homosexuál a nesnáší narušování svého soukromí. Oba - Ema i Tony - mají své problémy, s nimiž se vyrovnávají po svém. Neobvyklost jejich dočasného soužití mladého kadeřníka vykolejí, o Emě to říct nelze, ta se ocitla mimo své koleje už dávno.

Radka Denemarková vytvořila základní laboratorní prostředí, do kultivační Petriho misky však neustále někdo zasahuje a mění podmínky vývoje. Emin manžel a rodiče, Tonyho milenci. Autorka jako Radka Denemarková nevypráví příběh, ale zkoumá psychologii svých postav, experimentuje s jejich reakcemi a sama se nechává překvapit, kam budou pod vnějším tlakem směřovat.

Rukopis autorky byl v knize MY 2 potlačen tím, že vychází ze scénáře. Jednotlivé scény výrazně cítíme, naopak do vnitřního světa postav musíme proniknout sami, bez pomoci spisovatelky. Ta musí sice svůj záměr dostatečně deklarovat, ale v textu nemůžeme nalézt drobné nuance, jež vnese režisér, či dokonce herec, pokud je mu to umožněno. Film MY 2 v některých aspektech následuje dobrou tradici Samotářů a Knoflíkářů. Jeho hrdinové se hledají, i když stojí blízko vedle sebe, detaily pod drobnohledem kamery nabývají bizarních podob. Emina matka ztvárněná Milenou Steinmasslovou připomíná matku že Samotářů, kterou hrála Hana Maciuchová.

Ema představuje chaos a destrukci. Vykořeněná že své role manželky prolétává jinými životy jako uragán a nenechává kámen na kameni. Manželství podobná jejímu nejsou jednoduše schopna plnit svou funkci, kromě té vnější, reprezentativní, na niž klade důraz Emina matka. V takovém svazku je, podle Emina manžela, dovoleno vše, včetně nevěry, ovšem pouze jemu. Emu hraje ve filmu Jana Plodková, podle ohlasů diváků však ve své roli nijak nezazářila. Zcela jiný názor měli diváci na Ondřeje Nosálka v roli Tonyho. Jeho výkon působil přesvědčivě. Pravdou je, že role homosexuálního kadeřníka dává velký prostor. Na druhé straně ale hrozí upadnutím do klišé. Zdá se, že Ondřej Nosálek se tomu dokázal úspěšně vyhnout.

Děj filmu, scénáře i knihy MY 2 je velmi jednoduchý. Ale v ději jeho podstata netkví. Myšlenka Radky Denemarkové je podstatně složitější a propracovanější. Z velké části ji odhaluje doslov knihy, v němž autorka scénář rozebírá. Problém nastává v okamžiku, kdy divák tento doslov nezná. Může pak považovat záměr scénáristky a režisérky za plochý a málo originální. Kniha podstatně rozšíří způsob, jakým může divák filmu děj chápat. V textu může navíc čtenář sledovat myšlenky autorky vracející se k jejím typickým tématům, jako je násilí či rozlišování duše člověka a jeho tělesné schránky. Radka Denemarková tak zachovává kontinuitu svého díla i v odlišných formátech, než je román.

DENEMARKOVÁ, Radka. MY 2. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2014, 190 s. ISBN 978-80-204-3498-2.