Recenze: Recenze knih

Chci, abys byl: křesťanství po náboženství

Téma lásky provází lidstvo snad od počátku jeho bytí. Lásce se věnovali, věnují a budou věnovat všechny generace a každá po svém. A protože se o lásce toho napsalo a řeklo tolik, často se stává, že láska devalvovala a stala se pouhým slovem bez obsahu.

knihaSvou knihou Chci, abys byl Tomáš Halík ukazuje, že láska svůj obsah neztratí, pokud jsme pro to něco ochotni udělat. Lásce se věnuje především z teologického pohledu. Název knihy vychází ze slov, která jsou připisována sv. Augustinovi: „Miluji: Chci, abys byl“.

Mons. prof. PhDr. Tomáš Halík, Th.D., (1948) je profesorem Filozofické fakulty UK. Věnuje se také mezináboženskému dialogu. Zároveň je farářem Akademické farnosti v Praze.

Knihu s rozsahem 260 stran autor rozdělil do 14 kapitol. V jednotlivých kapitolách probírá definici lásky, její hledání, ztrácení a znovu-nalézání a s tím související vztah k víře, k Bohu, jeho hledání, ztrácení, odmítání a nalézání. Profesor Halík v této souvislosti také rozebírá svůj pohled na vztah dnešní doby k víře, k církvi, k náboženství, ale především k Bohu samotnému. Autor se stejně jako ve svých předchozích knihách zabývá myšlenkou, jak biblické poselství může oslovit a dát odpověď každému, kdo hledá. Zamýšlí se nad všeobecně známými biblickými výroky o lásce k bližnímu, lásce k Bohu, lásce k nepříteli. Tyto výroky dává do širší souvislosti. Autor krom jiného ukazuje, že bez víry, která je opravdu tou nejniternější, nelze k lásce proniknout.

Text často odkazuje na díla dalších autorů a myslitelů. Čtenář, který touží do problematiky proniknout důkladněji, má možnost čerpat informace od těchto autorů, protože Tomáš Halík uvádí jak originální názvy, tak názvy českých překladů těchto děl, pokud existují.

Čtenáři, kteří nejsou křesťany či se o teologii nezajímají, se nemusejí obávat, že by je tato kniha neoslovila. Tomáš Halík má podle mého názoru dar oslovit široké spektrum čtenářů. Jeho projev i pohled na problematiku je i přes svou náročnost velice lidský. Vyjadřuje se přímo k věci a nesnaží se čtenářům dokazovat, že je vzdělanější nebo něco víc než oni.

V závěru úvodu knihy prof. Halík uvádí: „Psaní této knihy … mi činilo hlubokou, opojnou radost. Kéž něco z této radosti zakusí i čtenář...“ [1] Mně nezbývá než konstatovat, že pro mě čtení této knihy radost byla a to z důvodů uvedených výše.

Knihu rád doporučuji a věřím, že nebudete zklamáni a její četba vám způsobí stejné potěšení jako mně.

[1] HALÍK, Tomáš. Chci, abys byl: křesťanství po náboženství. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2012, 263 s. ISBN 978-807-4221-774. Str.12