Recenze: Recenze knih

Zpátky v Conouši (Connecticutu)

zena

Zážitky z mládí prožitého v Čechách i ty nejnovější situace z manželství se známým režisérem a svými syny popisuje Martina Formanová ve své páté knize s názvem Snědla dětem sladkosti. Ve většině případů jde o beletrii s autobiografickými prvky. Poslední kniha volně navazuje na předchozí příběhy, v nichž se autorka věnovala svému působení v Čechách, vztahům a další zážitkům. Nyní se převážně orientuje na sebe a svou rodinu žijící ve Spojených státech.

knihaČtenáři knih Martiny Formanové vyhledávají její historky kvůli jejímu humoru, s jehož pomocí vykresluje své okolí, rodinu i samu sebe. Typická je také příznačná sebeironie s jakou umí komentovat ty nejvšednější i nejneobvyklejší situace svého domácího amerického života. Kriticky a s vtipem popisuje například svou dřívější garderobu, zapojování se do rodičovské činnosti na škole svých synů nebo své se zpožděním odevzdané články do českých novin.

Přes vydatný smysl pro humor musím při četbě knihy Snědla dětem sladkosti ocenit i hloubku, do jaké zachází při popisu svého osobního života. Martina Formanová se několikrát zmiňuje o potížích s hledáním skutečných přátel v Americe. Do dávné minulosti se vrací za problémy s otěhotněním a nejbližší minulost zastupuje onemocnění rakovinou, kdy se jí na kůži vytvořil melanom. O všem hovoří bez obalu, ale se sarkastickým úsměvem na tváři.  Obhájila si tak svůj život v Americe, povolání spisovatelky i roli o mnoho let mladší manželky slavného režiséra.

Ti, kdo se těší na historky o Miloši Formanovi se také dočkají. A dalo by se říci, že se jim dostane nevšedního ženského pohledu, který s láskou a zkušeností prozrazuje režisérovi vrtochy a zvyky. Autorka si například něžně rýpne do jeho návyků týkajících se denního režimu. Zmínka padne i o jeho nadšení pro olympijské hry, které se jednou projevilo až extrémním způsobem. Nejde však o senzační drby z vlastní domácnosti, na kterých by kniha stála.

Na titulu Snědla dětem sladkosti se mi oproti předchozím knihám Martiny Formanové nejvíc líbí její aktuálnost. Ač narazíme na rodinné vzpomínky z brněnských Pisárek, autorka nás čím dál častěji zavádí do svého milovaného Conouše, do současné Ameriky. Bez ohledu na to, o jakých tématech píše nebo jaké životní zkušenosti má již za sebou si myslím, že je autorkou pro všechny věkové skupiny. Z toho důvodu si dokážu snadno představit, že si její knihu bude půjčovat matka s dcerou a svými kamarádkami. Do toho!

Z webovky se speciálním oblečením s SPF jsem si objednala pár kousků. No tak jestli mě chtěl život trošku srazit na kolena, tak těmahle hadrama mě dorazil. Co se na fotografii jevilo jako lehká bílá halena s kapucí, bylo ve skutečnosti neforemné našedlé pončo. A tak dál. Z horlivosti jsem si objednala i bílé rukavičky pro řízení auta. Na obrázku působily prvorepublikově, důstojně, když jsem si je však oblíkla spolu s ostatními svršky, vypadala jsem jako pracovnice nukleární elektrárny.
Nevím, možná se předpokládá, že při tak závažném onemocnění člověk zcela převrátí svůj hodnotový žebříček; ovšem co s námi, kteří jsme zůstali povrchní i po onemocnění?
(Formanová, M. Snědla dětem sladkosti. Praha: Eroika, 2012, str. 135)

Knihu Snědla dětem sladkosti vydalo nakladatelství Eroika