Recenze: Recenze knih

Intelektuál ve veřejném prostoru

intelektual

Mnozí lidé se zabývají otázkou sebeidentifikace. Jednou z možností, kterak se vypořádat s realitou, je stát se intelektuálem. Co je vlastně ten podivný přívlastek intelektuál a co to znamená jím být, řeší tento výbor aktuálních úvah a statí.

knihaEditor Petr Hlaváček, potomek básníka Karla Hlaváčka a historik, shromáždil různorodé pohledy politologů (Rupnik, Barša, Pehe), sociologů (Gabal, Petrusek), filosofů (Šiklová, Bělohradský, Horyna) i exaktních vědců (Komárek, Cílek) a vytvořil celistvý sborník reflektující nejen vytyčený problém. O tom svědčí i jedna část rozhovoru Mileny Bartlové s Janem Sokolem, kde druhý jmenovaný odpovídá: „Jazyk je primárně komunikační prostředek, a tedy se musí normovat, aby neztratil sdělnost. Děti se ve škole musí naučit mluvit spisovně a nemůžou mluvit každý svým autolektem, jak jsme zvyklí doma, protože bychom si nerozuměli. Kdybyste spočítala přechodníky u Boženy Němcové, jsou skoro všechny „špatně“. Jungmann je vymyslel geniálně, ale tak akademicky, že přechodníky vymřely. Tak jako vymřela latina, když se jí ujala klasická filologie….“

To nejhodnotnější, o čem se z tematických publikací (a také životopisů) dočítáme, není většinou samotný předmět bádání, ale jednotlivé historické a předmětové kontexty. V naší publikaci jde o ony zmíněné veřejné prostory. Nemáme zde na mysli záchodky či kavárny. Ale dostáváme se do nedaleké doby komunismu, nacismu a vzdálenější doby osvícenské a renesanční až k Platónovi a Sókratovi. Otevírají se nám nové pohledy na dějiny, společnost, poznáváme nové názory a vidění minulosti očima aktuálních myslitelů. Hledáme odpověď na základní lidskou otázku „Co je realita?“ pomocí teoretických analýz. Samotný pojem intelektuál zůstává však bez konotace. Intelektuál není apriori dobrý nebo špatný, vždy záleží na konkrétním jedinci. Svou úlohu ve společnosti má a jde jen o to, jakým způsobem a jakými prostředky ji zastává.

O tom, zdali by měl „náš člověk“ raději zůstat za oponou a udržet si tak klid pro své bádání a psaní, nebo vystoupit veřejně a stát se angažovaným, můžete zapřemýšlet společně s českými intelektuály na čtyřech stech stranách esejistického materiálu.

Knihu Intelektuál ve veřejném prostoru. Vzdělanost, společnost, politika vydalo nakladatelství Academia