Recenze: Recenze knih

Statečná lvíčata Lenky Rožnovské

Kniha Statečná lvíčata od Lenky Rožnovské vypráví o odvážných lvíčatech Sofii a Viktorovi, kteří jsou hlavními protagonisty knihy. Jde o podmanivou moderní bajku situovanou do africké savany, jež vypráví věčný příběh o moudrosti přírody a síle rodinného pouta, které vítězí nad lidskou zvůlí a krutostí. Knihu vydalo nakladatelství Grada.

knihaLenka Rožnovská, úspěšná autorka dětských knih, vytvořila text plný nadčasových podobenství, který je původně určen dětem, ale okouzlí i jejich rodiče. Na překrásných realistických ilustracích se podílela Iveta Autratová.

V africké savaně žil lví král i se svou ženou. Přál si mít syna, kterého by pojmenoval Viktor. To totiž znamená vítězství. Lvice si naopak přála dceru, jíž by říkali Sofie, moudrost. Jednoho dne před rozedněním rozezvučela oslavná píseň ptáka ibisa. „Africká země, raduj se, tvůj zvířecí král má dceru.“ Avšak píseň ibisa posvátného byla nepřesná! Vedle Moudrosti leží i Vítězství. Lvici se narodila lvíčata dvě.

Lvíčata rostla jako z vody a nastala doba, kdy přišla řada i na povinnosti. Lvice vyzvala své děti, aby šly s ní na lov antilop. Viktor chtěl hned za nimi utíkat a ulovit je bez rozmyslu. Matka jim však vysvětlila, že vepředu pádí nejsilnější, ti mají právo na život. A ti slabší patří jim. Jednu takovou si vyhlídnou a běží za ní. Nakonec ji však nechají žít a propouštějí ji. Lvíček Viktor by se s ní sice dal do boje, ale moudrá Sofie dodala, že lovit má pouze ve chvíli, kdy by se měl nasytit, ne se těšit zabíjením.

Lvice se vydala s mláďaty k napajedlu, měly totiž žízeň. Jenomže ono bylo najednou prázdné. Voda byla kalná. „Kdo, kdo si dovolil ohrozit savanu! Kdo zkalil vodu, co patří všem!“ řval lví král. Tu přiletěl před krále hadilov písař, který přinesl viníka. Jedovatou zmiji. Avšak ta králi řekla, že ač není bez viny, její jed by vodu neotrávil a odplazila se.

Král šel dál hledat zlo, aby ochránil savanu. Najednou v dálce zahřmělo, zablesklo se a lví král byl bez boje poražen. Padl. Lvíčata byla svědkem toho, jak dvě dvounohá zvířata odnášejí lvího krále. „Nesmíme být smutní, Viktore, smutek odvádí sílu z těla,“ hlesla Sofie. Viktor souhlasil. A tak se spojily dvě síly, Sofie, jež měla silnějšího ducha, a Viktor, který měl silnější tělo. Tak jsou obě lvíčata moudřejší a silnější. Jak běží bojovat za lvího krále, vám povypráví Lenka Rožnovská v této půvabné bajce.

Slunce se loučí s africkou savanou. Pomalu se lvi vracejí domů. Sofie a Viktor jsou moudřejší o další vítězství. A jako jejich táta tak i teď oni navždy přísahají věrnost savaně. Budou ji chránit před zbytečnou smrtí. Budou moudří, aby život zvítězil.
(ROŽNOVSKÁ, Lenka. Statečná lvíčata. Praha: Grada, 2013.)

Knihu Statečná lvíčata vydalo nakladatelství Grada