Recenze: Odborná literatura

Možná se tak narodila, možná je z reklamy

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
Recenze
Vytvořeno 28. 7. 2013 3:00
Autor: Petra Šmejdová
reklama

V tomto případě nemá cenu zapírat. Ať už chcete nebo ne, určitě moc dobře víte, které společnosti pozměněný slogan v titulku patří. Ačkoli jde o značku kosmetiky a její reklamy jsou cíleny především na ženy, odvažuji se tvrdit, že i velké procento mužů zná tento slogan nazpaměť jako básničku. A to je přesný účel reklamy. Vryje se vám do paměti, zapamatujete si produkt a uloží se vám do podvědomí až do doby, než půjdete nakupovat. Slogan, melodii, píseň nebo vizuální vjem máte v hlavě a už ho z ní nedostanete. 

 

knihaLegendární hlášky, jejich autory i nejznámější značky podrobně představuje kniha Lionela Salema Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem. Tuto publikaci ocení v první řadě lidé z branže, kteří se snaží napodobit úspěch těch nejlepších světových kampaní. Dalšími čtenáři budou jistě tzv. reklamožrouti, které baví sledovat jednotlivé spoty mezi hlavním programem. Dívají se na ně, protože bývají v ideálním případě vtipné, umělecké a hrají v nich krásní lidé. Slogany, které nová kniha připomíná, hrají hlavní roli v TV reklamách, ale i na internetu, v rádiu, na letácích i samotných výrobcích. Z toho důvodu je požadavek na jejich vysokou kvalitu zcela pochopitelný. 

Kniha je rozdělena do dvou hlavních částí. V první z nich autor nejprve vypsal seznam nejznámějších, nejúspěšnějších a nejoblíbenějších reklamních sloganů v historii reklamy. Nechybí orientační rozdělení podle oblastí a druhů výrobků (cestovní ruch, domácnost, finanční služby a další). Druhá část popisuje příběhy sloganů u necelé šedesátky světových značek (Volvo, Procter&Gambel, Christian Dior). 

Mimo aktuálních sloganů nejznámějších značek a firem se tak dozvíte i stručnou historii jednotlivých společností a přehled předchozích marketingových kampaní každé z nich. Věděli jste například, že název Adidas vznikl spojením prvních písmen jména zakladatele značky Adiho Dasslera? Tušili jste, že IKEU založil teprve 17letý Švéd v roce 1943, který se před tím živil prodejem tužek? Nebo například slogan slavných cukrovinek M&M’S zní: „Rozpustí se v ústech, ne v dlani.“ a naráží tak na obyčejné čokoládové tyčinky, které mají tendenci se při konzumaci rozpouštět mezi prsty.

Kniha Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem Lionela Salema by sice už s ohledem na svůj obsah mohla mít příhodnější a funkčnější titul. Kvality samotné publikace to nijak nesnižuje. Autor si dal pěknou práci a dohledal většinu zajímavých kampaní a sloganů, které v nich hráli podstatnou roli. Pro srovnání navíc dokládá několik variant reklamních hlášek, o kterých velké agentury v té době uvažovaly. Čtenáři objektivně představuje reklamní trháky i propadáky tak, aby si sám udělal obrázek o tom, jak těžké je vymyslet alespoň trochu dobrou reklamu, natož pověstný slogan, který si pamatujete léta.

Knihu Reklamní slogany vydalo nakladatelství BizBooks