Rozhovory

Jiří Pavlovský: „Pro samé umění se zapomnělo vyprávět příběhy“

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
pavlovsky

Jméno Jiří Pavlovský je jistě známé snad každému, kdo se alespoň trochu zajímá o komiksy. Toto jméno je totiž neodmyslitelně spjato s prestižní a již velmi dobře zavedenou značkou Crew, jež v sobě zahrnuje jednak časopis a pak také, a to především, nakladatelství, které se specializuje hlavně na anglo-americkou tvorbu. Avšak v poslední době zamířilo též do frankofonních vod. Bezesporu za zmínku stojí Výprava za ptákem času od Serge Le Tendrea či nedávno vyšlý Incal od dnes již neoddiskutovatelně legendárního Moebia.



Jaké komiksy vás oslovily v dětství a co pro vás znamenaly?

Samozřejmě jsem vyrůstal na Čtyřlístku... což, uznávám, je poměrně neoriginální start, tak jsme začínali snad všichni. Ovšem pravá srdcovka to začalo být až se Sedmičkou pionýrů a Asterixem. Nebyl to dlouhý vztah (hlavně kvůli tomu, že ho socialistická cenzura típla), ale byl intenzivní a vášnivý. A když došlo na Pifa, tak to už ze mě byl naprostý závislák, který by udělal cokoliv, aby získal svou týdenní dávku. Dlouhá léta se mi ještě zdály slastné sny, že mám doma hromady kompletních Pifů... aach.

pavlovskyCo bylo impulsem, jenž vás přiměl, abyste se komiksu začal věnovat jako nakladatel?

Impulsem bylo, že za mnou, Petrem Litošem a Štěpánem Kopřivou přišel Vladimír Veverka a řekl, že chce vydávat komiksový časopis a jestli se nechceme přidat. Tak jsme řekli, že jo, proč ne a že stejně nemáme nic lepšího na práci. Se Štěpánem nás oslovil, protože jsme v té době psali pro Score články o komiksu a Petr Litoš byl členem jeho sci-fi klubu. Čili jsme k tomu přišli celkem nevinně a bez vlastního přičinění. Ale Vladimír Veverka s Crwí po šestém čísle sekl... a táhnout káru dál bylo už na nás. A postupně jsme to z vydavatelství, které dělá jeden časopis, dotáhli na vydavatelství, které vydává spoustu komiksových knih... a občas i jeden časopis.

Kdo je ve světě komiksu pro vás favoritem?

Mám to spíš po autorech než po postavách. I když samozřejmě sbírám Supermana, Batmana, Daredevila, X-Meny, Spider-Mana, Hulka, Walking Dead, Wolverina, Powers, Hellblazera, Punishera či Fables (mám pokračovat?), dávám větší důraz na scénáře než na kresbu. Takže kupuju všechno, co napsal Peter David, Brian M. Bendis, Mark Millar, Warren Ellis, Brian K. Vaughan, Jason Aaron, J. M. Straczynski a tak dále. Spousta mých oblíbených titulů se nám povedlo vydat... třeba teď zrovna sérii Živí mrtví, stripového Dilberta a Calvina s Hobbesem.

Jak ovlivní trh s komiksem soudobá česká vláda? Míním tím jednak v rovině obecné (minimální nebo spíš žádná podpora, absence grantů či jakýchkoli úlev), jednak co se týče plánovaného zvýšení DPH. Nepřipadá vám to jako cílená devastace kultury?

To je poměrně návodná otázka. Ono, i když se nezvýší DPH pro knihy, ale jen pro vše ostatní, tak se prodej knihy omezí. Knihy jsou přece jen luxus. Nepotřebujete je k přežití. A když se DPH zvýší i u knih, tak už je to rána z milosti. I když jsou čtenáři komiksů poměrně věrná až fanatická čeládka, tak to nepomůže. Zkrachuje mnoho menších knihkupectví, sníží se prodeje, takže distribuce zvýší rabaty a ty vydavatelé, kteří to nezabalí, budou muset zvýšit cenu a celé to kolečko začne nanovo. Prodeje knih, pokud nevydáváte Viewegha (a ani u toho už možná ne), se nepočítají v tisícovkách, ale spíš ve stovkách kusů. Stačí malé šťouchnutí a všechno může jít do kopru. Na druhou stranu, negramotní obyvatelé se zase lépe ovládají. Asi se dám na politiku.

Kam Crew směřuje? Máte nějakou vizi či metu, které byste chtěl dosáhnout?

Asi bych řekl, že to jsou dvě mety. Jedna je vydat všechny komiksy, které máme rádi, a rozjet skutečně funkční komiksový trh, s pravidelnými sériemi... a pak samozřejmě, aby člověk mohl vydávat a měl z toho i zisk a nemusel se bát, že ho pár špatně vybraných komiksů šoupne do ztráty. Což jsou vlastně tři mety. Ještě jedna meta a je to homerun.


Jak si komiks v České republice stojí? Mám na mysli čtenářskou obec.

U nás je trochu neobvyklá situace. To, co je jinde mainstreamem, je u nás, co se týče prodejů, v rovině undergroundu. Komiks je tu hodně záležitostí dospělých a spíše intelektuálnějších čtenářů. V podstatě se nejvíc prodávají tituly jako Sandman... a na druhou stranu Lobo. Čili myšlenky a atmosféra – nebo brutální akce. To, čemu říkám „inteligentní mainstream“ (čili klasické, ale dobře napsané příběhy), má horší pozici. Ale už se to začíná lámat – zkoušíme vydávat epičtější věci, jako jsou Živí mrtví, Kůstek... nebo s BB artem Y: Poslední z mužů. Tyhle věci už pracují s budováním světa, postav a postupným odhalováním příběhu. Ale v podstatě je cokoliv nového riziko.  

Myslíte, že se stane komiks dominujícím médiem ve vztahu ke klasické literatuře? Přece jenom se tvrdí, že současné děti nevezmou knihu do ruky. Díky své vizualizaci má komiks oproti knize výhodnější pozici.


Jsem přesvědčený, že komiks a literatura jsou na tom stejně bledě. I v komiksu jsou písmena a vyžadují určitou gramotnost. I teď se nás na akcích lidé ptají, jestli je ten komiks Batman podle filmu (a jestli je Sapkowského Zaklínač podle té počítačové hry)... a hlásají, že ho mají doma na DVD, takže komiks nepotřebují.

Jak je to s prodejností? Existuje v České republice autor, který by se tvorbou komiksů dokázal uživit?


Ono je těžké se u nás uživit i jako spisovatel... a  komiksy jsou ještě pracnější. Aby se tím člověk uživil, musel by vyjít buď v obrovském nákladu (což není moc reálné), nebo se dostat i do zahraničí – což se nám povedlo třeba s komiksem Nitro těžkne glycerínem od Jiřího Gruse a Štěpána Kopřivy. Nebo dělat stripy do novin.

Uvažuje Crew o vydávání i původní soudobé české tvorby, a nebo na ni spíše rezignuje? Nebo snad nesplňuje kritéria požadované kvality?

pavlovskyDo české tvorby jsme se pustili tím Nitrem... jinak se soustředíme spíše na zahraniční tvorbu. Je to levnější a jednodušší. Česká scéna má spoustu skvělých kreslířů, ale pokulhává v oblasti scénářů – což se ostatně týká i filmů a dalších žánrů. Pro samé umění se zapomnělo vyprávět příběhy.

Kromě zahraničních komiksů vydáváte i knihy dobře známého Štěpána Kopřivy či Jiřího Kulhánka, jehož titul Vyhlídka na věčnost teprve připravujete. Můžete nám tito novinky představit?

Knihy děláme vyloženě okrajově, nechceme se do nich pouštět ve velkém... jenže oba autoři jsou z těch, kteří se prostě neodmítají. Vyhlídka na věčnost je momentálně v sazbě a potěší všechny ty, kterým se líbili Divocí a zlí či Noční klub. Je to klasický Kulhánek, ale víc toho říct nesmím. A Štěpán Kopřiva začíná Kulhánkovi zdatně konkurovat... i když víc střídá žánry. Od akčního masakru příhodně nazvaného Zabíjení, po týmovku z pekla Asfalt až po atypickou fantasy Holomráz. Další chystaný román? Space opera.

A co nového chystá Crew pro své čtenáře?

Dlouho jsme usilovali o nějakou mangu, ale nechtěli jsme paběrkovat a brát druhou ligu. Což se nakonec vyplatilo a získali jsme tři velké pecky: Crying Freeman: Plačící drak, ve kterém se spojuje nelítostná akce s romantikou a erotikou (přístupné starším osmnácti let), mystický thriller Death Note: Zápisník smrti – a pro ty mladší čtenáře nindža hit jménem Naruto. Budeme také pokračovat v řadě Mistrovská díla evropského komiksu, po Výpravě za ptákem času a Incalem bude Věčná válka. Z klasického amerického komiksu chystáme další díl z moderní verze Fantastic Four, dalšího Spider-Mana, příběh ze světa slavné počítačové hry World of Warcraft: Ashbringer, Simpsonovy, Sandmana, Usagi Yojimba a tak dále. Neflákáme se. Navíc budujeme síť spřátelených prodejen, kde by si lidé mohli naše komiksy koupit rychleji a někdy i levněji... taková malá obrana proti zlému DPH.  

Děkuji vám za rozhovor.

 

Aktuality

  • Březen 2024 odstartoval svůj běh Knižním festivalem v Ostravě

    V prvních dvou březnových dnech proběhl v Ostravě 5. ročník Knižního festivalu. Jako vždy nadšení čtenáři nakupovali knížky, navštěvovali  nejrůznější besedy, trpělivě stáli v dlouhých frontách na podpis svého oblíbeného spisovatele nebo jiné známé osobnosti. Mohli se také účastnit  dvou živých rozhlasových vysílání.

    Číst dál...  
  • Česká vlna nakladatelství Host

    Není sporu o tom, že se nakladatelství Host v průběhu let podařilo pod svou značku shromáždit celou řadu vynikajících českých autorů. Svědčí o tom zájem čtenářů i odezvy v médiích. Host věnuje pozornost propagaci pravidelnou účastí na knižních veletrzích, ale také pořádá samostatné akce. Ta, která je nazvána Česká vlna, představuje čtenářům autory a jejich knihy.

    Číst dál...  

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení