Recenze: Recenze knih

Co má skutečně smysl?

Každý máme své životní priority poskládané trošku jinak. Pro někoho je nejdůležitější kariéra, pro jiného zdraví, pro dalšího rodina. Jenže život občas tak zamíchá kartami, že jsme nuceni svůj žebříček přehodnotit. A to se stane i dvěma hlavním hrdinkám nového románu Emily Giffin, Tesse a Valerii.

knihaTessa žije ve spokojeném manželství, stará se o dvě malé děti, a protože jim chce věnovat všechen svůj čas, zůstane s nimi doma. Vzdá se své profese, ale sama je zděšená tím, že ani potom není tak dokonalá, jak by si představovala. A vlastně si ani nevšimne, že svou snahou být nejlepší máma na světě se odcizuje nejbližšímu člověku, kterého má – manželovi.

To Valerie má úplně jiné starosti. Jako matka samoživitelka musí skloubit své pracovní povinnosti a starost o malého synka. Práci i syna si na osudu prakticky vyvzdorovala. Je poměrně úzkostlivá, ale nechává se přesvědčit, aby Charlieho pustila na dětskou oslavu, která změní celý život nejen jí.

Prostřednictvím Nicka, manžela Tessy a lékaře Valeriina syna, se životy těchto dvou žen prolnou. Způsobem, který si ani jedna nepřála. A který je obě velmi bolí.

„Ne, jako slepici rozhodně ne. Jsi chytrá a krásná žena, která…“
Rozpláču se v okamžiku, kdy mě uchopí za ruku. „Která co? Ptám se skrze slzy.
„Která... Já nevím. Tess, třeba se v našem životě opravdu něco změnilo. Jenom si nemyslím, že jsem to já.“
Podívám se na něho. Hlavu mám podivně lehkou, pod tíhou jeho slov se mi špatně dýchá. Po tomhle přiznání jsem bažila, a teď, když ho mám, netuším, co si s ním počít.[1]

Na čem záleží je citlivě napsaný román, který nám ukazuje, jak zdánlivě obyčejné věci mění náš život, aniž bychom si toho sami všimli. Emily Giffin je výtečnou vypravěčkou, která nás provede zákruty ženské duše až s neuvěřitelnou lehkostí a bez zbytečného patosu. Jako i u své předchozí knihy k tomu využívá prolnutí dvou vypravěčských rovin, kdy každá žena popisuje vnímání životních peripetií ze svého pohledu. Tyto roviny se pak složí v jasný celek, který čtenáři osvětlí vše, o co by přišel, kdyby byla vyprávěna pouze jedna část příběhu.

Stejně jako Tessa i my si při čtení této skvělé knihy uvědomíme, že to, co jsme vnímali jako velký neřešitelný problém, je ve světle těch dalších jen malým kamínkem na naší cestě. A že ani druzí nemají tak dokonalý život, jak se snaží předstírat. Emily Giffin je výbornou vypravěčkou, která si pozornost rozhodně zaslouží, protože její knihy vás nutí k zastavení a zamyšlení.

[1] GIFFIN, Emily. Na čem záleží. Vyd. 1. Ostrava: Domino, 2014, 429 s. Fortuna Litera. ISBN 978-80-7303-962-2. s. 310.